Regendeken.... kort mooi aansluitend model , bestaat dat ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Regendeken.... kort mooi aansluitend model , bestaat dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 08:40

Rena kan tegenwoordig ook in de winter gewoon zonder dekentje buitenstaan gelukkig , maar ik heb toch graag een regenjasje klaarliggen voor-het-geval-dat , je weet nooit wanneer het nog eens van pas komt.... als het eens dagenlang stortregent ofzo zodat ze niet op kan drogen en maar zielig staat te bibberen , of we een keer per-sé ergens naartoe moeten ofzo en ik m'n zadel niet op een nat paardje wil leggen... nouja je weet maar nooit Knipoog

Maar nu heb ik dus de afgelopen 2 jaar allerlei merken dekentjes geprobeerd , maar die regendekens zitten altijd zo waardeloos bij Rena Scheve mond

Ze zijn om te beginnen al veels te diep , gaan veels te laag naar onderen toe , net of ze een soepjurk aanheeft en als ze loopt zit die deken steeds in de weg halfverwege haar bovenbenen aan de voorkant , ziet er enorm irritant uit.

Dan sluiten ze weer erg hoog bij de borst waardoor die hals helemaal afgenepen moet worden als ze staat te grazen , en dat vind ik een zwaar minpunt , het moet wel een beetje comfortabel blijven want ze staat natuurlijk`90% van de tijd dat ze dat dekentje op zou hebben , met de kop aan de grond...

Aan de achterkant komt hij ook behoorlijk laag uit maar dat is dan minder erg , stoort niet bij het lopen ofzo.

Verder hangen ze er als een hobbezak / tent omheen , ze heeft best een gewelfde rug qua schoft en het kuiltje erachter , dan die kont weer omhoog , en dan staat zo'n deken recht eroverheen , krijg je zo'n raar vierkant paard met een te lage deken...ziet er echt uit als een oncomfortabele zak aardappels Clown

Heb vanalles geprobeerd , van nep-merken naar HH , BR , Rambo , Bucas... maar allemaal hetzelfde verhaal. Allemaal zo'n rare tent...

Dat de deken zo raar staat zal vast wel wegtrekken in gebruik , dan gaat alles wel "fijn" in plooien liggen op die rug natuurlijk ipv zo raar vierkant omhoog te staan.

Maar dat diepe wat bij het lopen de voorbenen in de weg zit , blijft....
en die hoge borstsluiting ook....

Zijn er nou ook fijne regendekentjes die niet zo enorm diep zijn qua zijhoogte en met een fijne graas-borstsluiting ?

En dan nog heel goed waterdicht en ademend ook Verward

Ze lijken namelijk allemaal een beetje hetzelfde te zijn , dikkere modellen hebben meestal een betere pasvorm maar ik zoek dus echt een ongevoerde of hele dunne.

Iemand hetzelfde probleem / een tip ? Party!!

Cassidy

Re: Regendeken.... kort mooi aansluitend model , bestaat dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:47

Ik heb een Harry's Horse, gevoerde regendeken (300 grams) voor mijn driejarige merrie. Ja is hij lang, ziet er uit als een hobbezak 0mdat de ruglijn geen naad heeft (en ze ook nog overbouwd is) , maar heeft loopsplitten, en de sluiting voor zijn karabijnhaken, die je in drie verschillende standen kunt verstellen. Dus bij het grazen kun je de bovenste losser zetten.

Hij staat op www.thegallop.nl onder aanbiedingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:53

Ik denk dat jij je drukker maakt HOE de deken op je paard ligt dan dat je paard het zich zal interesseren. Als het ding maar doet waar die voor is, nl je paard drooghouden Clown

Wat ik belangrijk bij een regendeken vind (buiten dat ie waterdicht moet zijn Knipoog ) Is dat de voering van nylon is en dus glad, zodat ik de deken in het voorbijgaan altijd even makkelijk naar voren kan trekken en zodoende meer ruimte creëer bij het eten. Alhowel ik nog nooit gemerkt heb dat mijn paarden er wel last van hadden als de deken op de borst wat strakkig zat.

Verder vind ik elastische beenkoorden erg prettig, zitten altijd mooi strak (veiliger) en je hebt geen staartkoord meer nodig, wat ze toch maar onderschijten Cool

Een lage hals is juist bedoeld om de keel niet af te knijpen met grazen, daarom hebben dekens tegenwoordig ook die V-hals met speciale sluitingen (Rambo/Rhino).
De rug is juist recht zodat er geen naden in hoeven (betere waterdichtheid) .

Het nut van loopsplitten heb ik nooit begrepen:
1e zitten die dingen altijd te ver aan de zijkant en hebben dus geen nut.
2e zorgen de dubbele delen (naainaden) aan de binnenkant meestal JUISt voor slijtage op de schouders
3e de Rambo/Rhino's die ik gehad heb hebben ook geen loopsplitten en ik heb bij mijn paarden nog nooit een kale schouder gehad (en die hebben behoorlijk vaak een deken aan).

Dus zet het probleem uit je hoofd, want het zit echt tussen je oren Clown

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:07

Sugarmiss schreef:
Een lage hals is juist bedoeld om de keel niet af te knijpen met grazen, daarom hebben dekens tegenwoordig ook die V-hals met speciale sluitingen (Rambo/Rhino).
De rug is juist recht zodat er geen naden in hoeven (betere waterdichtheid) .

Juist , en daarom wil ik dus ook niet die HOGE sluitingen , heb nu weer een Bucas geprobeerd (Smartex Rain) en als Rena graast dan zit de onderkant van haar hals toch echt 20 cm lager dan die borssluiting van die deken toelaat , als ik de bovenste openhou is het acceptabel , hangt ze nog steeds erg erop maar niet meer zo bizar veel als met allebei dicht. Maarja dat is ook weer zo tobberig , die bovenste sluiting open laten en hem maar op 1 sluiting vastzetten...

Het moet gewoon comfortabel zitten , netjes aansluitend zonder (te veel) te storen. Deze tent die stoort , beest heeft bij haar voorbenen een strakke rok aan in feite omdat de deken zo laag komt , en hij sluit te hoog onder haar hals om een beetje fatsoenlijk te kunnen grazen zonder een afgeknepen keeltje te krijgen Clown

Dat de pasvorm verder zo waardeloos is komt natuurlijk door die ontbrekende rugnaad , maar door die diepe borst er ook nog eens bij is op Rena de pasvorm in z'n totaal dus ...eeehm küt Knipoog

Loopsplitten hoeven van mij ook niet idd , omdat die zo waardeloos geplaatst zijn 9 van de 10 keer ergens bij de elleboog ipv op de schouder.

Gewone dekentjes passen Rena prima vaak , maar die dunne regendekens... pfieuuww.

En als je er dan 100 - 150 euro voor betaald dan mag het toch wel een BEETJE zitten , vind ik dan. Niet zo'n in de weg zittende tent Tong uitsteken

Wat dat betreft zijn ponymaatjes fijner : niet zo diep dat ze een stuk om de benen heen hangen , alleen heb ik dan niet genoeg ruglengte....

Misschien anders een kleiner maatje kopen en dan een dekenverlenger aan de voorkant , dat is nog een idee....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:10

Wat voor ras is Rena eigenlijk?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 09:16

Heeft geen papieren , ik noem het altijd maar een soort Welsh K typetje.....

Paardentandarts zei meteen enthousiast : "hee leuk Quartertje !"
toen hij tegen een palomino-kleurige kont aan keek *LOL*

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:46

Beetje grote foto Cool Knipoog

Maar ik vind Marena ook veel van een Quarter hebben, maar dat zou inhouden dat ik hetzelfde probleem zou moeten hebben.

Dus óf ik heb het niet óf ik zie het niet.

Met een borstverbreder krijg je in pricipe ook een langere hals en de rugnaat blijft hetzelfde.

Misschien moet je eens kijken naar die specifieke Quarterdekens (Big D etc) bij Arthur, die zijn gemaakt voor brede voorkanten en dikke konten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:03

Ja ik zag het ook , dacht dat Bokt automatisch verkleinde Bloos

De rugnaad is het probleem niet : dat is gewoon voor het oog en maakt verder niet echt uit natuurlijk , dat zakt vast wel in.

Ik ben maar weer aan het rondzoeken naar een mooi dekentje voor in de wei...maar echt de meeste zijn van die dekentjes die mooi passen op een stilstaand paard met hoofd op kijk-hoogte en geen hele dag grazende / rennende / rollende pony maat qua lage borst en bewegingsvrijheid.

Zolang ze stilstaat met hoofd recht of omhoog dan past hij prima , heeft ze geen last van het tent-effect. Dan is het hoog sluiten juist mooi. Maar in de wei heeft ze er alleen maar last van zo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:19

Overigens :

Vanwege deze foto van de Smartex Rain durfde ik het wel aan om het maar weer eens te proberen :

Afbeelding

Mooi kort model (niet om de benen heen) en een stuk ruimte onder de hals.... maar zo valt hij dus totaal niet helaas Scheve mond

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:24

Ik zou ook denken aan een Quarter deken.

Ik heb ook een Quarter, en geen problemen met de Harry's horse (gevoerd of ongevoerd)