Hengstigheid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariek1983

Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 22:01

Volgen mij hebben nu zo'n beetje al de merrie's de lente in de bol Haha!
En zullen er veel hengstig zijn.
Nu mijn vraag:
Hoe lang is het normaal dat een hengstigheid duurt???
Want die van mij is het nu al zo'n 3 weken.
Is dat verder niet erg???
Het is ook een beetje met vlagen...

Laat maar horen Pling

Pattypaard

Re: Hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 07:59

ja...mijn verzorgpony heeft het ook. 4 weken geleden was ze hengstig (in de winter niet geweest) en is het toen iets van 3/4 dagen geweest. 2 1/2 week later was ze weer hengstig...maar nu al zeker 1 1/2 week.
ik zou niet weten hoelang het zou duren (daar zat ik zelf ook al mee)
denk ook niet dat het erg is (maar weet niet zeker)
groetjes patty

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:45

Een normale hengstigheid duurt 7 à 8 dagen. De normale cyclus is iedere 3 weken.
Dus normaal is: 1 week hengstig, 2 weken niet hengstig.

Voorjaar hoort NIET voor een langere hengstigheid te zorgen, hooguit voor een hevigere, duidelijker zichtbare hengstigheid.

zasread

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:26

dat verschilt per paard... die van mij wordt het alleen spontaan als ik weer een keer met haar naar de manege ga..

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:57

Ze zijn het ''normaal'' een keer in de 3 weken, maar elk paard is verschillen.d. De een is het 2 weken de ander 2 dagen je kunt er niet zo veel over zeggen het ligt van het paard af. En in de zomer zijn ze het geloof ik ook wat meer dan in de winter... waarom weet ik niet.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:28

Hoe oud is een merrie trouwens als ze voor het eerst hengstig word? Mijn merrie is nu 5 weken in Nederland, ze word in mei 4jaar. Ik heb haar dus nog niet zo lang, maar heb ook nog niets van een hengstigheid gemerkt.. (terwijl er wel een 'lekkere' hengst in het straatje staat!) Haha!
Ik heb vroeger ook een merrie gehad, maar die was gelukkig heel 'oppervlakkig' hengstig. Nooit last van gehad dus.
Maar op de manege stond er 1, Donna (manege Kalverhoek) die plaste bij elke stap als je met haar door de stal liep!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:27

Hengstigheid begint meestal als ze een jaar of twee zijn. De ene misschien wat eerder, de ander misschien wat later. En bij de ene zie je het op een kilometer afstand en bij de andere merk je er eigenlijk niets van. Lekker vaag, hè? Haha!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:20

Waratje schreef:
Hengstigheid begint meestal als ze een jaar of twee zijn. De ene misschien wat eerder, de ander misschien wat later. En bij de ene zie je het op een kilometer afstand en bij de andere merk je er eigenlijk niets van. Lekker vaag, hè? Haha!

Uhm dat ze vanaf een jaar of 2 hengstig zijn zou ik niet vanuit gaan

Bij ons staat een merrie van bijna 2 jaar (word in juni 2) en heeft sinds vorige week een veulen ernaast lopen. Dus die was dus eerder hengstig als 2 jaar.

Er zijn merrie's al hengstig vanaf 10 maanden en de ander vanaf 2 jaar. Net als bij de mens verschilt het Knipoog

ff ontopic
Een merrie is normaal om de 3 weken hengstig en dan 8 dagen lang.

Ik hoorde van de Da dat ze na de winter soms ff wat moeilijker hebben en dat ze moeilijk hengstig worden en dan extreem lang.

Ik zou het wel even in de gaten houden. en als je het echt niet vertrouwd misschien toch even na laten kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:58

je hebt ook pismerries. zijn gewoon hengstig als ze een hengst of ruin zien