Wat heeft deze shet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nirvanahorse

Wat heeft deze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:43

Hallo allemaal!

De shet van mijn buurman heeft allemaal kale plekken. Iemand een idee wat het is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

*graag alleen reacties van mensen die er verstand van hebben* Knipoog

Alytje

Re: Wat heeft deze shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:50

ik denk dat de dierenarts de enige is die er echt verstand van heeft Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:51

volgens mij verhaart hij gewoon hoor Verward verder kan ik de plekken niet goed zien,zitten er ook schilfertjes op de kale plekken ofzo?

verder ga ik mee met de vorige reactie.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-05 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:52

Van deze foto´s is het een beetje moeilijk te zien. Is hij gewoon erg aan het verharen? (de shet´s bij ons op stal zien er ook behoorlijk plukkerig uit) Het kan best zijn dat hij dan flink schuurt en dat er dan kale plekken komen.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:52

Ik dacht eerst ook gewoon verharen, maar het punt is dat de rest van de haren eigenlijk helemaal niet zo los zitten Verward

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 19:03

Is er een dierenarts in de zaal ...ehm op bokt??? Grapje, het lijkt wel op verharen en zo te zien komt hij niet goed door zijn wintervacht heen? Hoe oud is hij? Oudere paarden verharen sowieso moeilijker. Misschien kun je een scheutje lijnzaadolie door zijn voer doen, zijn vacht is ook erg dof. Als je echt zekerheid wil heben zou ik toch de DA ff bellen hoor, want die heeft meer verstand dan heel bokt bij elkaar!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:23

Hij kan idd in de rui zijn, maar daar worden ze natuurlijk niet kaal van (voor zover ik weet Knipoog ). Moeilijk te zien zo van een foto, op de laatste foto zie ik overgens niks bijzonders beetje ruiig haar maar meer niet, vooral de 2e is duidelijker en op de schouder lijkt ze kaal te worden, maar dat kan ook van evt overmatig schuren bv langs een boom of heiningpaal zijn.

Of

Shetjes willen na een winter met al dat dikke haar (wat benauwend kan zijn nu het wat warmer wordt) nog wel eens luizen hebben, dan krijgen ze ook kale plekken en valt het haar uit, die luizen zijn heel klein/ beetje ovaal en geel met een grijs iniminie kopje.
Goed de vacht van de pony doorzoeken en vooral op de kale plekken. Als je niks vind dan is de kans dat het luis is vrij klein, want ook met het bloote oog zijn ze zichtbaar (wel heeeel goeed kijken, want ze zijn echt klein hoor }> ).

Mocht het evt luis zijn dan kun je via je DA Sebacil krijgen wat super helpt.

Succes, het kunnen tal vcan andere dingen zijn, maar dit komt regelmatig voor!
Laatst bijgewerkt door cissie op 15-04-05 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:26

schimmel?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:02

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:32

Ik ben geen dierenarts en heb er in zo verre verstand van dat mijn Shetje dat ieder jaar heeft, het is gewoon rui hoor. Mijn Shet en mijn Welshjes hebben dat.
En dat de rest van de haren niet los zitten is niet meer dan normaal, het zou pas eng worden als hij in 1x al het haar los zou laten, dat gaat gewoon pluk voor pluk en krijgen ze jeuk dan helpen ze het een handje door even lekker te gaan schuren en dan ontstaan er grotere kale plekken.
Ik zal dit weekend eens zien of ik wat foto's van mijn pony's kan maken, dan schrik je waarschijnlijk pas echt Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:41

Hij komt gewoon niet lekker in een keer mooi door z'n vacht.

Ik heb 6 van die harige monsters staan. De meeste komen wel netjes door hun vacht heen. Alleen Dennis ziet er nu niet uit.

Roos_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 22:05

Is hij aan het verharen? Misschien heeft hij last van de loszittende haren en schuurt hij zich daarom kaal.

nirvanahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 10:53

Bedankt voor de reacties Lachen

Het zal idd wel gewoon verharen zijn. Als het over 2-3 weken nog niet echt verbeterd is zien we wel verder. Luizen heb ik niet kunnen ontdekken. Dus dat zal het niet zijn. En schimmel... Dat zou ik eigenlijk niet weten. Ik heb wel eens een paard gehad die een keer schimmel heeft gehad, maar dat zag er toch anders uit. Ja Dus ik hoop dat het gewoon het verharen is Lachen

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:04

Mijn paard is ook zo aan het verharen, hij heeft nu sommige plekken kort haar en andere plekken langer haar. Nou heeft die van mij niet echt een wintervacht, maar bij die shet met z'n lange haren valt het meer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:06

Misschien is het een huidverstikking? ik heb dit eens gezien bij paarden die de hele winter dag en nacht buiten hadden gestaan en daardoor werden ze niet meer helemaal droog als het had geregend, waardoor hun huid niet meer kon ademen. al het haar viel uit (ze werden echt kaal op bepaalde plekken) en daarna groeide er nieuw haar

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:34

schimmel, verharen, ...
gewoon nog een paar weekjes wachten en zien hoe het dan met hem gaat

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 11:56

De minishetlandertjes op onze manege hebben het ook heel erg... iik weet ook niet wat het is ben benieuwt. Maar ik denk dat de dierenarts het het beste weet Lachen

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:04

Mijn (bijrijd)paard heef dus ook zoiets, en ik weet ook niet wat het is.
We hebben d'r al is gewassen met ontsmettende shampoo, en dat hielp wel wat.. Maar ik denk dat als d'r wintervacht goed uitgevallen is, die schuur plekken ook weg zijn, want ze is echt heel erg aan het verharen.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:54

ik denk moeilijk verharen !
gekookt lijnzaad bijgeven wil al wel eens helpen

Brechtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:55

Ik denk idd dat hij moelijk door zijn vacht doorkomt.
Hier staan ook van die monsters, waarvan sommige er ook last van hebben!
Gewoon goed poetsen dus.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 15:13

Het weer schommelt ook behoorlijk: voordat een paard verhaart naar de zomervacht moet de temperatuur geleidelijk aan omhoog gaan. Een paar weken geleden was het snikheet en vandaag vind ik het echt koud, dat speelt natuurlijk ook mee Knipoog

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:55

Zo ziet onze shet er nu ook uit. Die is ook aan het verharen. Dus ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:37

Hij is gewoon aan het verharen mijn shet ziet er nog erger uit en is kerngezond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:57

hij komt inderdaad gewoon wat moeilijk uit zijn vacht. mijn merrie heeft daar ook elk jaar last van. en wat betreft die luizen..dat zijn waarschijnlijk horzellarven. wij hebben ze nu ook op een paar pony's. ik dacht eerst ook dat het luizen waren. ze zitten vooral bij de manekam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:59

hij komt inderdaad gewoon wat moeilijk uit zijn vacht. mijn merrie heeft daar ook elk jaar last van. en wat betreft die luizen..dat zijn waarschijnlijk horzellarven. wij hebben ze nu ook op een paar pony's. ik dacht eerst ook dat het luizen waren. ze zitten vooral bij de manekam.