Zadel wipt aan achterkant: waar zit het probleem?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Zadel wipt aan achterkant: waar zit het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:06

Ik heb zelf een zadel dat ik fijner vind dan het zadel dat op mijn bijrijdpaard ligt, dus ik heb het eens meegenomen om te kijken hoe het op haar ligt. Het zag er op zich prima uit, maar in draf wipt het. Het past dus niet, maar waar zit het verkeerd? Waarschijnlijk is het op de shouders te smal en komt het daardoor omhoog. Zou het probleem verholpen zijn door de boom wat te laten verbreden, of ligt dat wippen aan iets heel anders?

Phrono

Re: Zadel wipt aan achterkant: waar zit het probleem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:12

Ik denk dat het zadel dan juist te breed is.. De voorkant van het zadel ligt lager dan achter waardoor de achterkant dus gaat wippen. Maarja, zoveel verstand heb ik er ook niet van. Bloos

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:19

Volgens mij kan het verschillende oorzaken hebben. Ik zou er eens een zadelmaker naar laten kijken.
Denk eraan dat het niet bij alle zadels mogelijk is om het precies op maat te laten maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:23

Ik zou geen zadel laten aanpassen voor een verzorgpaard, maar er zo ook niet op gaan rijden. Klinkt er idd naar dat de boom te smal is.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:31

Cassidy schreef:
Ik zou geen zadel laten aanpassen voor een verzorgpaard, maar er zo ook niet op gaan rijden. Klinkt er idd naar dat de boom te smal is.

Nee, precies. Dat wil ik ook niet. Zou leuk zijn als het meteen gepast had, maar dat is helaas niet zo. De boom verbreden kost echter maar 30 euro, dus dat zou ik er nog wel voor over hebben als ik het daarmee passend maak. Ik krijg van haar huidige zadel namelijk rugpijn omdat het me in een verkeerde houding duwt.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:32

Als het zadel aan de achterkant omhoog komt is het te groot en als het aan de voorkant omhoog komt is het te klein.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:36

Mijn zadel wipte ook nog wat na de eerste keer opvullen. In dit geval kwam dit, omdat hij achter nog wat meer gevuld moest worden. De zadelmaker heeft het nu prima passend gekregen. Het handigste is om er een zadelmaker naar te laten kijken. Anders kan je een paar fo'to's nemen (zonder chabrak) en dit meenemen, dan hebben ze vaak al een idee waar het probleem zit.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 13:43

Welke punten zou ik moeten opmeten om de zadels met elkaar te kunnen vergelijken?

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:55

Hey, ik had dat probleem dus ook ik heb een verstelbare boom dus we hebben hem wat verstelt en nu ligt hij goed... ik dacht dat ik hem wat strakker had gedaan zodat de voorkant meer omhoog kwam waardoor de achterkant niet meer wipt...
groetjes

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:36

misschien helpt een staartriem.

Maar ik vind het beste om op maat te laten maken.Maarja dat kost veel geld

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 15:42

willeke16 schreef:

Dat valt reuze mee. Laatst een dressuurzadeltje laten vermaken om als reserve voor mijn paard te dienen, zat best wat werk in en kostte toch maar 60 euro. Slecht liggend zadel kost je op termijn heel wat meer aan dierenarts en fysio. }>

Ferroowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:46

Ik heb ook het idee dat opwippen aan de achterkant komt door te laag liggen aan de voorkant, dat is bij mij iig wel altijd zo geweest.. beetje bijvullen aan de voorkant kan het dus misschien ook verhelpen..?
toch maar naar de zadelmaker ermee, met pony als het even kan dan kan die kijken wat er moet gebeuren!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:50

willeke16 schreef:
misschien helpt een staartriem.

haha een staartriem,kan maar wordt tegen woordig eigenlijk niet meer gebruikt.vooral niet bij paarden Knipoog
en is op wedstrijden ook niet eens toegestaan.
het enige waar je nog wel eens een staartriem tegen komt is bij shetlandertjes.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:04

meiske16 schreef:
haha een staartriem,kan maar wordt tegen woordig eigenlijk niet meer gebruikt.vooral niet bij paarden Knipoog
en is op wedstrijden ook niet eens toegestaan.
het enige waar je nog wel eens een staartriem tegen komt is bij shetlandertjes.

En heel af en toe bij IJslanders. Knipoog

Maar het is inderdaad niet de oplossing voor mijn probleem.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:10

bij ons op de manege hebben een paar pony's een staartriem. 1 omdat hij leuke bokkensprongen kan maken.En het zadel zogezegt mee naar voren klapt.en 1 bij een shetlander

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 18:12

een staartriem is ook juist om te voorkomen dat het zadel naar voren schuift.. daarom zie je ze vooral bij shetlanders en ijslanders, want die hebben bijna geen schoft.
Tegen het opwippen van de achterkant van een zadel helpt het niet..

Maar ontopic, als je echt graag met je eigen zadel op dat paardje wil rijden, dan zou ik er echt een keer een zadelmaker naar laten kijken, want het is echt belangrijk dat een paard een zadel helemaal goed past!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:19

miekie schreef:
Maar ontopic, als je echt graag met je eigen zadel op dat paardje wil rijden, dan zou ik er echt een keer een zadelmaker naar laten kijken, want het is echt belangrijk dat een paard een zadel helemaal goed past!

Ik ga ook zeker de zadelmaker om advies vragen, want dit is niet zomaar opgelost. Het heeft echter geen haast omdat er in principe een goed zadel op ligt. Vandaar dat ik hier een topic maakte, om alvast wat informatie te krijgen. Lachen

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:19

Anouar15 schreef:
Als het zadel aan de achterkant omhoog komt is het te groot en als het aan de voorkant omhoog komt is het te klein.

als het zadel vanachter(waar de kussens zitten zeg maar) kleppert, dan is de boom toch juist te smal Verward

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 20:23

Nee, dieneke. Dan is de boom te breed, waardoor de voorkant over de schouders heen zakt en de achterkant omhoog komt (en bij beweging dus gaat klapperen). Kan ook zijn dat de boom goed is, maar dat de kussens opgevuld moeten worden aan de achterkant. Dat laatste hebben wij bij westernzadels niet

RoughRebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:02

XoNo schreef:
Nee, dieneke. Dan is de boom te breed, waardoor de voorkant over de schouders heen zakt en de achterkant omhoog komt (en bij beweging dus gaat klapperen). Kan ook zijn dat de boom goed is, maar dat de kussens opgevuld moeten worden aan de achterkant. Dat laatste hebben wij bij westernzadels niet

Helemaal goed, toevallig pas hetzelfde probleem gehad met Rebel zijn zadel. Is nu opgevuld en ligt nu perfect!! Haha!

Auke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:14

XoNo schreef:

Dat is het idd!! Ik had het bij een paard die een zadel had waar de kussens superdun van waren, ik dacht dat de boom te smal was...
bedankt voor de verbetering Haha!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:11

XoNo schreef:

Hoeft niet per sé. Ik heb een behoorlijk breed paard (boombreedte 34), en veel zadels die aan de voorkant goed liggen, en dus niet te breed zijn, komen toch aan de achterkant omhoog.
Ligt bij hem echt aan de vorm van zijn rug, zijn rug is vrij recht, het zadel heeft zogezegd geen 'kuiltje' om in te liggen, dus komt de achterkant los van zijn rug.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:48

Vandaag heb ik het gevraagt aan mijn instructeur. We hadden er toen een keppeltje (?) onder gelegt. Omdat de achterkant van het zadel te laag ligde. En de boom te dicht op de rug. Een keppeltje is een soort kussen, waarvan de achterkant hoger is. Waardoor de achterkant van het zadel hoger komt te liggen. Vandaag echt super gereden vooral ontspannen. Of het nou door het zadel komt, geen idee. Maar hoop van wel.