Even twee belangrijke vragen!! kijk even please..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Forestmeisje

Even twee belangrijke vragen!! kijk even please..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:23

Ik heb dus een verzorghaflinger.
En vandaag kwam ik daar, even lekker poetsen en met hoevenuitkrabben bij haar rechtervoorbeen *als je voor haar staat* toen ik daar mee begon begon ze te trappen, telkens keek ze ernaar en der beentje optillen enz.
Dus ik heb haar been even gecheckt maar geen wondjes te vinden. Hoefjes uitkrabben met lieve woordjes dat hielp wel, maar als ik op een bepaald stukje kwam begon ze weer te trappen, der hoefje bekeken maar er viel niks te vinden.
Even later kwam haar baasje nog op stal, dus even aan haar gevraagt die heeft ook even gevoeld en gekeken maar kon ook niks vinden.
Misschien hebben jullie een idee van wat het kan zijn? Ik ben er maandag weer dus hopelijk was het niks en stelde ze zich aan waar ze goed in is, maar je weet maar nooit.

2e vraag:
Ik was haar lekker aan het poetsen en even der buikje doen en wat zag ik toen, uiers. die krijgt een paardje toch alleen als ze hoogdrachtig is? Er ismij nooit verteld dat alma drachtig kon zijn, en ze is ook niet dik dat het lijkt of ze zwanger is. Wou dat nog vragen aan der baasje maar dat was ik vergeten, toen ze net weg was kwam het weer in me op, stom stom stom.
Maar hoe zien uiers eruit? misschien was het wat anders? Heeft iemand een foto van de onderkant van een paard waar der uiers horen, zonder uiers en met uiers?

Buckje

Re: Even twee belangrijke vragen!! kijk even please..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:28

Fotos met uiers kan je wel vinden op kraamstal van hoogdrachtige merries Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:32

Een merrie die al een veulen (of meerdere) heeft gehad, heeft vaak wel een zichtbare uier. Was deze uier een leeg zakje met een speen eraan of was de uier echt vol (een soort cupje)?

Over je eerste vraag: misschien heeft het paard een beginnende hoefzweer of een kneuzing. Een kneuzing is vaak moeilijk te zien bij een paard met donkere hoeven, maar kan ook dieper van binnen zitten.
Het is echt 1 specifieke plaats waar de pijn zit?
Dan zou ik sowieso haar voet een paar keer per dag in een emmer met lauwwarm water zetten met soda erin en de DA bellen als het over een paar dagen niet minder is geworden.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:47

Bedankt..

De uier was een leeg zakje.. Dus misschien heeft ze al eens een veulen gehad, ik zou snel even vragen.

En die hoef, ik bel dit weekend karin even op dat ze even moet gaan spoelen met soda en als het na een paar dagen nog niet beter is ze de da moet laten komen.
HEt was wel op een bepaalde plek, als je de hoeven uitkabt in het rechter v stukje, de hoefsmidt moet ook weer komen wat er zijn van sommige hoeven wat stukjes afgebrokkeld en bij het uitkrabben laat er van alles los en krijgt ze ophopingen (hopelijk is het een beetje duidelijk).

Hoop dat er niks aan de hand is..

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:53

Als het idd een leeg zakje is, wil dat zeggen dat ze waarschijnlijk al eens een veulen heeft gehad.

Wordt met de merrie wel eens over de weg/grind gereden of misschien heeft ze in de wei op een steen(tje) getrapt? Dat zou nl. goed kunnen. Het is voor nu belangrijk dat je de hoef tóch heel goed schoonmaakt op de pijnlijke plek, dus met hoevenkrabber voorzichtig het grove werk en dan met een hard borsteltje de rest, zodat je kan zien of er geen steentje klem zit ergens.

Spoelen met soda lukt niet. Je neemt gewoon een emmer, doet daar wat (vloeibare) soda in *kopen bij supermarkt of meenemen van mams*. Dan handwarm water erop en dan laat je het been er ongeveer 10 minuten per keer in staan. Na afloop van de 10 minuten spoel je even de sodaresten van het been af en dan droog je het beentje af.
Dit doe je minimaal 2x, max. 4x per dag.

Vraagje: is de hoef warmer als de andere 3?

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:10

Nee dat niet, gewoon normale temperatuur.
geen steentjes, al ligt de wei wel vol met stenen en de bak en oliebol ook. Der hoefjes zitten ook altijd vol met steentjes, en die krab ik dan ook voor en na het rijden uit.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:15

Is ze er onregelmatig (kreupel) op?

Ik weet het, ik vraag een hele hoop, maar het is zo moeilijk om via de PC hulp te bieden...

Soda kan nooit kwaad en kan een evt. abces helpen rijpen, dus dat zou ik toch even doen en dan zou ik ook gewoon zsm de smid laten kijken. Een smid heeft toch meer verstand van hoeven als een DA.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:18

Ja inderdaad, ik sms der baas morgen even of bel even, dat ze toch even de smid moet laten komen, moet toch gebeuren en dan kan ze meteen vragen hoe en wat.

kreupel loopt ze niet, althans niet als ik er ben (maandag en donderdag). heb dat ook even gecheckt voor ik ging rijden, even stappen en even gelongeerd maar ze liep perfect.. dus beetje vreemd

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:32

Forestmeisje schreef:
Bedankt..

De uier was een leeg zakje.. Dus misschien heeft ze al eens een veulen gehad, ik zou snel even vragen.

En die hoef, ik bel dit weekend karin even op dat ze even moet gaan spoelen met soda en als het na een paar dagen nog niet beter is ze de da moet laten komen.
HEt was wel op een bepaalde plek, als je de hoeven uitkabt in het rechter v stukje, de hoefsmidt moet ook weer komen wat er zijn van sommige hoeven wat stukjes afgebrokkeld en bij het uitkrabben laat er van alles los en krijgt ze ophopingen (hopelijk is het een beetje duidelijk).

Hoop dat er niks aan de hand is..

mijn merrie heeft nog nooit een veulen gehad en heeft ook een 'leeg zakje', dat hebben alle merries zo'n uier komt niet opeens uit de lucht vallen als ze drachtig wordt Knipoog .

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 22:44

Haha nee dat niet, maar had dat ergens gelezen Tong uitsteken Heb daar ook niet bepaald verstand van dus lol Tong uitsteken

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:17

Kan een hoefzweer zijn vraag 1.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:53

Lucky, dan is de hoef 99 van de 100 warmer als de rest. TS zegt dat dit niet het geval is. Dan ga ik eerder uit van een kneuzing.