Waarop letten bij aankoop paard ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

piccolo

Waarop letten bij aankoop paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 20:56

Ik wil voor mijn dochter en mijzelf een grote e-pony kopen.
Nu kunnen we allebei wel rijden, maar verder weten we niet zo goed waar we op moeten letten als we naar een paard gaan kijken.
Wie heeft er goede tips ?

Orange

Re: Waarop letten bij aankoop paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:28

Het beste is een deskundige mee te nemen, dus bv instructie of een andere kennis die er meer ervaring mee heeft.

Succes ermee!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 21:33

Orange schreef:
Het beste is een deskundige mee te nemen, dus bv instructie of een andere kennis die er meer ervaring mee heeft.

Succes ermee!

mee eens, wij kunnen wel uitleggen waar je naar moet kijken, maar als je in real life niet kun zien hoe je dat moet beoordelen schiet je er weinig mee op. je kunt dus het beste iemand mee nemen die er verstand van heeft. En laten keuren!!

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:34

zorgen dat het klikt en vooral ff chekken of hij geen gevoelige rug heeft en vocht in de benen... dan is het bij mij iig einde verhaal.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:47

Wij hebben bij onze paarden in ieder gevaleen maand proeftijd afgedwonge. De een vond het geen probleem, de ander deed moeilijk. Geen proeftijd geen verkoop, dus gaf hij toch maar toe. Ik vind het heel belangrijk dat het paard bij je past.(hij kan ook heel anders zijn als de eigenaar zegt) Gelukkig was het bij ons het geval, dus beide kopen gingen door.
We zijn er al 2 jaar heel gelukkig mee.

Miko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 22:52

Volgens mij is het ook heel belangrijk te bedenken wat je met het paard wilt gaan doen. Wil je wedstrijden gaan rijden? Of recreatief? Springen, dressuur of... enz. Is het paard daarvoor geschikt?

Voor het rijden zou ik inderdaad een instructeur meenemen. En ook zelf poetsen en zadelen, kun je meteen zie of het dier een beetje prettig in de omgang is.

Spannend hoor! Succes.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 07:09

Zet eerst op een rij wat je zoekt. Een E pony?? Dan vertel je alleen iets over de grootte van een pony maar verder zijn er zoveel verschillen dat je dit echt moet aanscherpen voordat je advertenties kunt napluizen.

Maar wat ga je ermee doen. Dressuur, springen, buitenrijden.

Wat kan je hem bieden, stal of weiland. Als je alleen weiland hebt zal je aan een te grote new forest kunnen denken maar een NRPS is daar niet geschikt voor. Terwijl een pensionstalling waarbij ze de hele dag op stal blijven weer niet geschikt is voor een jong pittig beest. Die springt uit zijn vel!

Wil je pittig of rustig, jong of ervaren. Staat ie alleen of met vriendjes?
En wat kun je zelf? Het heeft natuurlijk geen zin om een machtig, hoog in het bloed staand stamboekpaard/pony te kopen, terwijl je zelf geen held bent.
Vertel wat meer, als je wilt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 07:27

kijk ook naar je gevoel...
al is t nog zo'n mooi dier, al zit hij nog zo lekker, asl je gevoel al nee zegt dan moet je niks gaan kopen.

verder kijken naar alle onderdelen van het lichaam, zwellingen op benen, gevoeligheden overal, blik in de ogen etc...etc...

neem iemand mee die d'r echt verstand van heeft!

piccolo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 11:49

allereerst bedankt voor alle tips.

We zijn gisteren samen met iemand van de handelsstal die bij onze manege zit naar twee pony's wezen kijken.
Ze waren allebei erg leuk, maar er was al een poosje niet op beide paarden gereden en ze waren erg fris.
Mijn dochter heeft op beide pony's gezeten en één er van vond ze erg leuk.
Volgens de man van de handelsstal was het een goed paard. Nu mogen wij hem twee weken uitproberen, als het goed is komt hij deze week naar onze manege, waar wij hem willen stallen.

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:52

Veel plezier ermee en ik dat je pony bevalt!