1e keer de trailer op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_W

1e keer de trailer op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:58

Hey hey,
Wedge (een 2 jarige KWPN'r) heeft nog nooit van een trailer gehoort!
Hij staat dan ook al sinds zijn geboorte op Dun Dijk en is nooit weggeweest. In september willen we met Wedge naar de HK. Maar dan moet hij toch echt de trailer op! Hoe kan ik dat het beste aanpakken?
Wedge is niet supermakkelijk wat betreft meelopen. (We oefenen nu al ander half jaar maar er begint nu pas vordering in te komen).
Hebben jullie tips ideeen?

_Roosje_

Re: 1e keer de trailer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:08

Heel veel geduld Haha!

Zorg er wel voor dat hij goed met je meeloopt, anders kan het gevaarlijk worden. Zet een trailer neer op het erf.. en laat je paardje er eerst maar eens aan ruiken. Handig is om er vast stro in te leggen en wat van zijn eigen mest, want dan ruikt het naar zijn eigengeur. Dus lekker laten snuffelen totdat hij het een gewoon normaal ding vindt!

Dan neem je een lange aanloop en loop je vastberaden de trailer in, waarschijnlijk stopt je paardje voor de laadklep. Ga niet trekken maar doe zachtjes. Het maakt niet uit dat hij niet gelijk met jou de trailer inrent.

Dan vraag je hem rustig steeds iets verder de trailer in te komen. Vooral rustig en niet trekken!! Neem iets lekkers mee en beloon hem voor elke stap die hij zet. Als hij nou met zijn 4 benen op de laadklep staat is hij super braaf!! Haha!

De volgende stap is om hem helemaal de trailer in te krijgen. Rustig verder vragen, maar probeer hem wel tegen te houden als hij naar achterzeild. Een pasje terug is niet erg, maar laat hem niet keihard de trailer uitdenderen!

Als hij dat goed doet dan kan je beginnen met de stang erachter te doen. Ook hier weer rustig aan en laat iemand bij zijn hoofd staan! Met geduld bereik je waarschijnlijk het meest.

Let er wel goed op met het eruit lopen dat hij niet naast de trailer stapt, maar dat hij goed in het midden van de laadklep blijft! Klinkt logisch, maar hoe vaak zie je niet gebeuren dat een paard toch naast de klep stapt? Dus een helper ernaast die hem opzij kan duwen!

Zorg er voor dat het deurtje openstaat en dat de trailer licht is en er uitnodigend uitziet!

Veel succes!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:21

Ga vooraf oefenen en ga niet meteen rijden als hij er in staat. Dan schrikken ze zich zo rot dat ze er een tweede keer niet meer in gaan. Zet hem er eerst een paar keer in tot hij dat kent. Ga dan een klein stukje rijden (500m) haal hem eruit, loop een rondje en zet hem er weer in. Doe dat tot ook dit normaal voor hem is. Daarna kan je een stukje verder gaan rijden. Zo leert hij wat trailerladen is en overrompel je hem niet.

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:32

Ik heb bij mijn Paint gewoon uit stal gehaald, transportbeschermers op en meteen de trailer ingelopen. Stang erachter, klep dicht en rijden. Hij heeft de hele weg staan peuzelen Ja

Tuurlijk is al dat voorbereidende werk wel goed hoor, waar je vooral rekening mee moet houden is dat als JIJ er een big deal van maakt, dan zal je paard dat ook doen.

Als je de trailer oploopt, vooral niet naar hem kijken! Gewoon strak voor je uit kijken en eventueel iemand erbij die hem in goede banen lijdt (even HO roepen zodra hij er via de zijkant van de klep weer af wil, banketstaaf als je dan gewoon doorloopt Knipoog ).

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 06:26

ik en een vriendin deden het altijd zo: de een liep met de pony. De andere had een voerbakje en een bakje brokken. De een met de brokken die liep net voor de pony(zodat de pony, NET niet bij de brokken kon) tja en die pony loopt je dan gelijk achterna de trailer op, maar of hij het doet weet ik niet.
Veel suc-6 ermee

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 07:51

Inderdaad veel geduld.
Dat geld eigenlijk altijd bij paarden maar vooral hier.
Als het neit meteen lukt niet boos worden maar gewoon oefenen.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 17:36

Citaat:
De een met de brokken die liep net voor de pony(zodat de pony, NET niet bij de brokken kon) tja en die pony loopt je dan gelijk achterna de trailer op, maar of hij het doet weet ik niet.

Niet met voer! Daar krijg je alleen maar last van. Loop gewoon met hem naar de tailer laat hem snuffelen etc. Vraag hem dan als hij kalm is gebleven om op de klep te stappen enz enz. Belangrijk is dat je hem de tijd geeft om dat ding te verkennen, want voor paarden is het heel wat ook al kunnen wij ons dat niet voorstellen. Als hij achteruit wil stappen laat je de lijn vieren, zodat hij ook achtewaarts kan gaan. Opnieuw vraag je hem dan weer dichtbij te komen. Dus je geeft hem de kans om even achteruit te gaan, maar je confronteert hem wel steeds met de situatie. En belonen is belangrijker dan straffen en ga hem niet dwingen met allerlei hulpmiddeltjes, hij moet gaan omdat hij jou vertrouwt ook al kost het effe de tijd!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 17:02

al dat zoetsappige gedoe lijkt me niet nodig, blijf zelf vastberaden. als hij echt niet wil gewoon met een longe erachter, dat extra duwtje hebben ze vaak nodig, daarna is het meestal wel goed.

_Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:21

esmir schreef:
al dat zoetsappige gedoe lijkt me niet nodig, blijf zelf vastberaden. als hij echt niet wil gewoon met een longe erachter, dat extra duwtje hebben ze vaak nodig, daarna is het meestal wel goed.

hhhmm, of je hebt het probleem dat je paard de volgende keer helemaal niet de trailer in wil! Probeer eerst het bovenstaande en wil het dan echt niet lukken, dan kan je altijd naar iets anders grijpen. Maar zo hoort het natuurlijk niet!

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 18:50

Ik zou de eerste keer als je de mogelijk hebt een ervaren vriendje van je paard meenemen. En zorg voor een hele goeie rustige chauffeur die gewend is om met paarden te rijden.....
Succes ermee!

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:12

_Roosje_ schreef:

hhhmm, of je hebt het probleem dat je paard de volgende keer helemaal niet de trailer in wil! Probeer eerst het bovenstaande en wil het dan echt niet lukken, dan kan je altijd naar iets anders grijpen. Maar zo hoort het natuurlijk niet!

en wat schreef ik äls hij niet wil"
goedemorge

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 19:16

allegro schreef:
Ik zou de eerste keer als je de mogelijk hebt een ervaren vriendje van je paard meenemen. En zorg voor een hele goeie rustige chauffeur die gewend is om met paarden te rijden.....
Succes ermee!

Een rustige chauffeur is er wel. De eigenaar van de hengst.
En ums...vriendje op de trailer? Dat gaat niet door! Ten 1e hebben wij een 1 paards trailer. en ten 2e...De andere paarden op stal zijn allemaal merrie's zal de hengst wel leuk vinden, maar wij niet! Knipoog

Henrike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:26

Ik heb gehoord van verschillende mensen dat ze de trailer een tijdje geopend in de wei hebben gezet en dan in de trailer hooi gevoerd hebben. Ik weet niet of dit echt werkt maar dat heb ik weleens gehoord! Wij hebben het zelf altijd met heeeeel veel geduld gedaan, dus met wat brokjes langzaam aan mee laten lopen en stukje bij beetje doen, niet alles in een keer willen!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:34

Haha, zo doen ze het bij de stal waar ik werk ook. Gistermiddag hadden ze een vrachtwagentje in de wei gezet en een emmer met voer. De 2 paarden in de wei (2 jarigen) gingen erop omdat ze gezien hadden dat er wat te halen viel. Zag je ze weer keihard wegrennen en toch blijven proberen, ze zaten elkaar bovendien op te jennen. Was een heel spektakel om te zien Haha!

Ik blijf erbij dat je zoiets voorzichtig moet aanpakken, sommige nemen zich er gewoon de tijd niet voor. Natuurlijk moet je vastberaden zijn, daarom zei ik ook dat je het paard moet blijven confronteren met het probleem. Het duurt misschien langer, maar wel zonder dwang en ik zou mijn pony niet graag met dwang de trailer optrekken...

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:43

nee, laat hem altijd zn gang gaan. verklaart een hoop. hij moet toch weten naar wie hij hoort te luisteren? en daarvoor hoef je hem echt niet af te matten, gewoon duidelijk zijn. en indien nogig een extra zetje geven

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:45

Met dwang los je idd een hoop op Slapen Dat wil dus ook niet zeggen dat ze niet weten wie de baas is, ze krijgen zo juist zelfvertrouwen, en dan praat ik over een paard die er voor de eerste keer op moet.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:48

t lijkt me niet de bedoeling dit topic te verzieken , maar misschien is het slim om ff te lezen Gestoord voordat je begint te kaken. hier laat ik het bij

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 19:50

Jij zegt het maar he? _/-o_

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 20:50

Hmmmmm ik denk dat ik nu het beste kan gaan oefenen in de bak. Als hij daar goed mee loopt (vandaag heb ik een kopstoot gehad tegen mijn neus en heeft hij weer gesteigert Boos! ) Als hij in de bak netjes meeloopt eens op het erf lopen langs de trailer. (Daar ben ik weer een paar weken zoet mee Tong uitsteken ) iig alvast bedankt voor de tips!