paar witte haartjes maakt nog geen schimmel ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

paar witte haartjes maakt nog geen schimmel ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:13

Tot mijn grote vreugde ontdekte ik vandaag bij mijn bijna-naarling op de flanken een hoop witte haren Pling
Volgens alle "kansberekeningen" had ze ook een schimmel moeten zijn Boos! ze heeft echter maar 2 witte voetjes en 20 witte haren als kolletje........voor de rest gewoon donkerbruin Clown
Zou ik nog kunnen durven hopen dat het toch een schimmel wordt ????? het is toch een rare plek voor witte haren (gebied is ongeveer 40 vierkante cm)

Dennis

Re: paar witte haartjes maakt nog geen schimmel ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:00

Mijn 'ook-bijna-naarling' van ruim 11 maanden heeft enkele witte haartjes op haar hoofd, oren, voor voetjes en hier en daar een verdwaalde witte haar.

Papa is zwart, mama is wit. Dus zij is/word als het goed is ook schimmel. Heel langzaam aan, beetje bij beetje komt er steeds een wit haartje bij.
Ze zal wel niet zo als haar moeder op haar 5e bijna helemaal wit zijn. Haar moeder heeft enkel nog wat grijzig aan haar benen en een donker stipje op haar oor en is verder wit(oke, ik geef toe, grouw......).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:05

Als de vader en/of de moeder van je schimmel homozygoot schimmel is, zal jouw paard 100% zeker ook (homozygoot) schimmel worden.

Wat betekent homozygoot: dat in alle lichaamscellen beide genen voor schimmel aanwezig zijn, hetgeen dan weer inhoudt dat alle spermacellen en alle eicellen het schimmelgen voeren. Lichaamscellen hebben nl voor alle genen 2 exemplaren, voortplantingscellen hebben van alle genen slechts 1 exemplaar (zodat het veulen weer een volledige set van 2 genen heeft).
Schimmel is dominant over kleur. Als een paard niet homozygoot, oftewel heterozygoot is, heeft hij in al z'n lichaamscellen 1 schimmelgen en 1 kleurgen, maar uiterlijk is hij dan schimmel, omdat dat gen overheerst (dominant is). Máár 50% van de spermacellen of eicel is 'schimmel', en de andere helft is 'kleur'.

Twee schimmelouders die beiden heterozygoot zijn, kunnen dus tóch een kleurveulen geven. Immers, beide ouders produceren zowel kleur- als schimmelspermacellen danwel eicellen. Als toevallig zowel van vaderszijde een kleurspermacel als van moederzijde een kleureicel bij elkaar komen heb je een gekleurd veulen.

Wat je dus moet weten is of beide ouders van jouw paard wel eens een gekleurd veulen hebben gegeven (dus een paard dat niet schimmel is geworden). Is dat het geval, dan is die ouder in ieder geval heterozygoot.
Zijn beide ouders heterozygoot, dan heb je 25% kans op een niet-schimmel veulen.
Is 1 van beide ouders homozygoot, dan wordt jouw veulen altijd een schimmel.
Is 1 van beide ouders gekleurd, en de ander heterozygoot schimmel, dan is de kans dat jouw veulen geen schimmel is 50%.
Is 1 ouder gekleurd en de andere homozygoot schimmel, dan is het veulen 100% zeker schimmel.

Dus of jouw veulen/jaarling schimmel wordt, hangt af van de erfelijke factoren/genen die de ouders dragen.

Vuistregel is dat schimmels meestal als eerste rond hun ogen witte haren beginnen te krijgen. Witte aftekeningen aan hoofd en benen hebben niets te maken met het schimnmelgen.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:18

Is ze niet gewoon stekelharig?

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 22:39

die van ons was eerst vos toen hij geboren werd en toen hij ging verharen kwamenz e van het nrps en toen hadden ze er ook stekelharige vos op gezet, maar nu word hij schimmel, want hij krijgt steeds meer witte haren vooral bij zijn blesje en nu is hij 2 jaar.

zijn moeder is een donkerbruine en zijn vader s een schimmel

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 17:21

Ibbel schreef:
Vuistregel is dat schimmels meestal als eerste rond hun ogen witte haren beginnen te krijgen. Witte aftekeningen aan hoofd en benen hebben niets te maken met het schimnmelgen.

Bedankt voor je verhaal Knipoog
Ik ben gek op schimmels.......dus toen dit veulen geboren werd (bij de fokker) had ik de eerste maanden nog hoop dat er witte haren rond de neus en ogen zouden verschijnen....niet dus Huilen
Vorige zomer had ze deze haren (op de flanken) pertinent NIET en ze is dus niet stekelharig aangezien ik na microscopisch onderzoek Tong uitsteken tot de conclusie kwam dat ik het moest doen met een bruine met 2 witte voetjes Clown
Volgens mij is het Runningkawa hier op bokt die een zwarte had gekocht die alsnog schimmel werd (profiels doen het niet dus kan niet checken) zij heeft zelfs dacht ik DNA moeten laten nemen ivm startkaart omdat het paard als zwart te boek stond.

De moeder van mijn veulen is schimmel, moeders vader ook
de hengst was/is bruin met een bruine moeder en een schimmel vader. De moeder heeft al bruin/schimmel en vos gegeven qua veulens.....

Het verhaal van Justahorse geeft me ook hoop Haha! ...stiekum...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 21:43

Het zou kunnen dat ze in de loop van de jaren wat lichter wordt, maar ik denk dat ze gewoon stekelharig is. Toen mijn paard haar bruine veulenvacht kwijt was, zag je al duidelijk dat het een schimmel werd.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:02

Hoe herkenbaar!
Ik heb een knalrooie thuis staan van bijna 8 maanden, vader en moeder beiden schimmel, dus ik was overtuigd dat ie schimmel zou worden!
Ik zit nu elke dag tussen de haartjes te zoeken naar een witte Haha! maar hij is voorlopig nog steeds vos Ach gut

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:25

Het is toch algemeen bekend, dat schimmels nooit wit geboren worden, maar altijd bij het ouder worden,steeds schimmeliger? Mijn toen 4 jarige schimmel werd ook steeds witter. Ik verkocht haar als 7 jarige. Ze zal wel niet meer leven, of moet al in de 40 zijn, maar ik neem aan dat ze (als ze het gehaald heeft) op oudere leefdtijd geheel wit is geworden Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 23:37

Ik zou zelf niet zo blij zijn met een schimmel, al is het maar vanwege de melanomen die bij een schimmel kunnen voorkomen.

Voor de rest is er geen peil op te trekken hoe snel het wit worden gaat. Voor hetzelfde geld blijft het bij een paar witte haartjes, en gaat ze nooit helemaal wit worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 08:59

santos schreef:
Het is toch algemeen bekend, dat schimmels nooit wit geboren worden, maar altijd bij het ouder worden,steeds schimmeliger? Haha!

Er zijn wel degelijk ook witgeboren schimmels. Dat is alleen een andere genetische factor, de W-factor (van White), ook wel bekend als LW, lethal white, omdat een homozygoot niet levensvatbaar is.
In Amerika worden dergelijke schimmels in het albino stamboek opgenomen, hoewel het formeel geen albino's zijn. Want dat is wéér een andere genetische factor, die bij het paard niet voorkomt. In Nederland zijn er wel eens witgeboren Groningers geweest, oa.

Maar de 'gewone' schimmels, met de G-factor (van Grey), worden inderdaad gekleurd geboren. In feite is de G-factor een wijzigingsgen, en geen kleurgen. Het is een gen dat er voor zorgt dat een dier extreem vroegtijdig grijs wordt (= geen kleurpigment meer aanmaakt in de haren), niets meer of minder dan dat. Daarom begint het ook vaak op het hoofd, de plek waar een oud paard ook als eerste grijs wordt.

Tenslotte hoeft een schimmel niet helemaal wit te worden, ze kunnen ook vliegenschimmel worden. Zoals mijn eigen paard. Die wordt nu langzaamaan juist weer donkerder, door alle vliegenspikken die hij krijgt.

@ Mist: Als allerlaatste opmerking: stekelharigheid kan ook pas op latere leeftijd duidelijk worden, of niet altijd aanwezig zijn. Zelf heb ik een zwarte merrie die 's zomers stekelharig is, en 's winters egaal zwart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:08

Ik wist wel dat ik een schimmel had gekocht, hij had over zijn hele lijf een verdwaald wit haartje, als 3 jarige zijnde.

Afbeelding

Afbeelding

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:14

Dat heb ik ook, mijn paar is bijna helemaal donkerbruin, heeft een paar witte haren als kolletje, een klein wit achtervoetje en hier en daar een klutje witte haren, zijn mama was schimmel en papa was ook donkerbruin, maar een schimmel worden zou hij denk ik niet meer worden Boos! (of wel?) want hij is al bijna zes.........ook al zou ik dat erg leuk vinden Lachen

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 09:19

Ik ben benieuwd of het met Jewel ooit nog wat wordt..Ze heeft een zwartschimmel moeder en een bruine vader.
Ze wordt bijna 3 en ieder jaar met verharen komen de mooiste kleuren eruit. Op dit moment is ze zwart, wit, bruin, rood. Beetje tegen het roan aan. Rond haar ogen zwart.

De tekst en uitleg van Ibbel is iig duidelijk, ik ga het eens uitzoeken Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 21:33

Citaat:
Maar de 'gewone' schimmels, met de G-factor (van Grey), worden inderdaad gekleurd geboren. In feite is de G-factor een wijzigingsgen, en geen kleurgen. Het is een gen dat er voor zorgt dat een dier extreem vroegtijdig grijs wordt (= geen kleurpigment meer aanmaakt in de haren), niets meer of minder dan dat. Daarom begint het ook vaak op het hoofd, de plek waar een oud paard ook als eerste grijs wordt.

Dus als ik het goed begrijp zou mijn pony misschien een schimmel kunnen zijn?
De pony is nu 7 en heeft dit voorjaar voor het eerst witte haren op zijn hoofd (verspreid, geen witte vlekken).
Het is een bruine zonder aftekeningen, ouders zijn mij onbekend.
Voor "normaal" oud en grijs worden is 7 een beetje jong toch? Maar om schimmel te worden een beetje te oud dacht ik altijd, of zit ik daarmee mis?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 10:05

Ibbel schreef:
Er zijn wel degelijk ook witgeboren schimmels.

Er staat me iets van bij dat je die kunt herkennen aan een roze huid, net zoals onder witte aftekeningen zit. Klopt dat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:21

Oh oh wat een vreemde verhalen lees ik hier weer Knipoog

Een schimmel heeft altijd een donkere huid, ze hebben nl WEL kleurpigment. De haren kunnen dus alle kleuren hebben die voorkomen bij 'normale' paarden, maar ze worden tussen hun 1e en 10 jaar wit.
Het gen voor schimmel wordt aangeduid met G. Het is geen kleur, maar een 'modifiër'. Eigenlijk is het een 'ziekte' omdat de harenvaten te snel verouderen en daarom wit worden. Deze verouderingstoestand zou ook te maken kunnen hebben met het vaker voorkomen van melanomen bij schimmels.

Overigens zijn er ook (zeer zelden) schimmels die wit worden geboren, maar die hebben OOK een donkere huid.

Paarden met een witte huid kun je onderderverdelen in:
-albino's: deze paarden hebben GEEN kleurpigment. Of ze echt levensvatbaar zijn is IMO nooit 100% bewezen. Dit W-gen zou idd bij homozygoot niet levensvatbaar zijn. Als een paard een W-gen + een ander kleurgen zouden hebben zijn ze dus niet wit Knipoog

-sabino's: dit is een paard met heel veel wit en dit wordt getoont in een bepaald patroon. Je hebt minimum-sabino en maximum sabino. Deze paarden zijn haast volledig wit en VOLKOMEN levensvatbaar.
Het Sabino-gen is geen bont-patroon, het kan ook in 'solid' paarden voorkomen. Meestal zijn dit paarden met hele brede blessen en hoge witte benen, soms ook een witte vlek op de buik en/of op de kin.

-cremello's/perlino's: dit zijn geen witte paarden, maar hebben wel een hele lichte huid. Ze dragen een dubbel creme-gen (Cr). De enkele Cr-vorm is palomino of valk(buckskin).

Nog even over het OLWS (Overo Lethal White Syndrom). Dit komt alleen voor als een veulen van beide ouders die Frame-Overo bont zijn het OLW-gen erven. De homozygoot vorm is dus NIET levensvatbaar omdat het veulen een deficiëntie heeft in zijn maag/darmstelsen en dus geen eten kan verteren. Het sterft dus binnen 48 uur aan koliek en wordt voortijdig meestal afgespoten.
Deze veulens zijn idd meestal wit, maar dit heeft dus NIETS te maken met bovenstaande kleuren.

Ktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:35

Karin schreef:
Ibbel schreef:
Er zijn wel degelijk ook witgeboren schimmels.

Er staat me iets van bij dat je die kunt herkennen aan een roze huid, net zoals onder witte aftekeningen zit. Klopt dat?

Wat ik weet is dat je veranderlijke schimmels hebt en onverandelijke schimmels. Dus er zijn paardjes die wit geboren worden (je moet er niet aan denken dat je die hebt, heb je vanaf de geboorte verschrikkelijke poepvlekken schoon te maken Ach gut )
Verder hebben wij op stal een vos van bijna 2 die ook steeds meer witte haren krijgt, maar niet rond zijn ogen wat je ziet bij een schimmel. Dus ik denk dat hij gewoon stekelharig is.
Verder hebben we op stal een paardje van 5 die op 3 jarige leeftijd alleen maar een paar witte haren had, dus in zijn paspoort staat zwart stekelharig, maar inmiddels is hij nu steeds witter aan het worden, dus ik denk dat sommige gewoon wat traag zijn.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 11:45

Ktje schreef:
Wat ik weet is dat je veranderlijke schimmels hebt en onverandelijke schimmels. Dus er zijn paardjes die wit geboren worden ...
Niet juist Lachen
Een veranderlijke schimmel is een roan, een onveranderlijke schimmel is een grey.
Bij een Roan komen met de jaren steeds meer witte haren tussen zijn normale kleur in. MAAR ze hebben ook een duidelijk kleurverschil tussen zomer- en wintervacht; zomers heel licht, 's winters veel donkerder (minder wit).
Omdat dit zich elk jaar herhaalt de term 'veranderlijk'.
Een Roan heeft ook altijd een donker hooft. Roan komt voor in Blue-roan (zwart), bayroan (bruin) en redroan (vos).
Een homozygoot roan is ook NIET levensvatbaar, 2 roans kruisen is dus niet aan te raden, daar de kans groot is dat het veulen vroegtijdig wordt afgestoten (abortus) of dood geboren wordt.

Roan en stekelharig wordt vaak door elkaar gebruikt. Een paard wat op een of meerdere plekken op zijn lichaam vlekken heeft met witte/gekleurde haren is waarschijnlijk rabicano. Meestal hebben deze paarden ook een 'coon'tail, oftwel een aantal witte haren aan de zijkant van de staart waar deze uit de kont komt.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:03

heb Des vandaag een fikse poetsbeurt gegeven en onder haar donkerbruine wintervacht verschijnt alweer haar roodbruine zomervacht. Op haar kont krijgt ze weer meer witte haren als vorig jaar. Zou ze ook een stekelharige kunnen zijn?
Haar moeder was een vos en haar vader volgens mij een bruine, ik weet niet wat voor kleuren er daarvoor zitten. Afwachten denk ik...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 13:08

Wat een interessant topic! Mijn ijslander wordt gedekt, zij is schimmel en de hengst zwart. Ik ben zo benieuwd wat eruit komt. Helaas kan ik van de merrie niet alle voorouders opsporen om uit te zoeken wat voor kleur zij hadden... Haar eerdere veulen van d4ezelfde hengst is een vos en ook vos gebleven.
Mijn Haflingermerrie is (helaas) ook stekelharig, zeer ongewenst bij het stamboek Knipoog Ik heb bij haar ook het idee dat ze dit jaar meer witte haren heeft dan vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door Alet op 17-04-05 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:53

leuk onderwerp om te lezen. Prisca is zwart geboren met kolletje en een wit been en een wit voetje. Nu is ze nog een beetje appelschimmel en begint langzaam steeds meer vliegenvlekjes te krijgen. Het zijn net toverballen. Ik geloof dat dit een redelijk normaal verloop is. Eerst appel , dan vliegen en dan wit.

Ik hoor vaak dat als de punt van de staart wit is, dat het paard dan uiteindelijk helemaal wit wordt. Iemand enig idee of dit klopt?

Of het paard van de TS een schimmel is, dat zou ik niet kunnen zeggen... geen idee. De jaren zullen het uit gaan wijzen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 14:59

De punt van de staart wit? En wanneer zou deze dan wit zijn? Ik heb er nog nooit van gehoord in elk geval.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:04

Hoe zit het dan met vliegenschimmels? Worden die ook nog eens helemaal wit? hihi Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:26

Sugarmiss schreef:
Ktje schreef:
Wat ik weet is dat je veranderlijke schimmels hebt en onverandelijke schimmels. Dus er zijn paardjes die wit geboren worden ...

Niet juist Lachen
Een veranderlijke schimmel is een roan, een onveranderlijke schimmel is een grey.

Als het nou omdraait is het goed Haha! . Gewoon schimmel (grey) is veranderlijk schimmel, roan is onveranderlijk schimmel. En daarnaast heb je dus witgeboren.
Die zijn trouwens soms roze onder de vacht, soms ook niet. Daar heb je ook weer twee verschillende genen in. Zijn ze roze onder hun vacht, dan hebben ze ook blauwe ogen.