is mijn paard zn huid overgevoelig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

is mijn paard zn huid overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:49

Mijn paard heeft erg snel wondjes, hij hoeft maar 1 keer iets te stoten en hij heeft een wondje. Hij heeft dus ook bijna elke week een wondje (meestal op zijn hoofd)

nu heeft hij 3 maanden niks gedaan vanwege een gezondheids probleem van hem, sinds 2 weken rij ik weer maar nu heb ik dus een wondje ontdekt van mijn spoor bij zijn buik. Ik heb hem van de week 1 keer een schop met links gegeven omdat hij het nodig vond om toen ik in galop een volte instuurde (rechtsom) ineens stuurloos te worden en naar links te racen. Maar echt hard kan ik die schop ook niet noemen (heb weleens harder geschopt op andere paarden) Hij had nu dus gelijk al een wondje van mijn spoor. Voor zijn pauze van 3 maanden reed ik ook gewoon met deze sporen en was er niks aan de hand.(misschien was zijn vacht toen iets dikker, al heeft hij geen hele dikke wintervacht gehad)
Nu heb ik dus ook gezien dat de plek waar ik dus been geef een beetje kaal geschuurt is, echt kaal is het niet maar de haren zijn wel geschuurt zeg maar. Hij is donkerbruin en die plek heeft hij nou korte lichtbruine haren.

wat kan ik hier aan doen? kan ik hem bepaalde voedingsstoffen geven waardoor zijn huid wat sterker word ofzo? (ja klinkt misschien dom maar als het kan zou het perfect zijn Haha! )

wat moet ik hier nou mee? kan moeilijk rijden zonder been te geven.

__Nathalie__

Re: is mijn paard zn huid overgevoelig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 09:19

* subtiele schop Tong uitsteken *

weet dan niemand wat ik hier aan kan doen Huilen

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 09:38

Inpakken.. Vork

Nee ik zou het niet weten.. Van die voedingsstoffen vind ik helemaal niet zo'n gek idee.. Het kan ook best dat hij van een bepaalde stof te weinig heeft..

Mijn paard heeft ook snel wondjes.. Elke week wel weer een paar nieuwe, maar dat komt gewoon omdat hij lomp is/doet.. Clown

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:07

Mijn paard heeft ook haren weggeschuurd op de plek waar ik been geef, dus niet van mijn spoor, maar van mijn laars. Had ik ook nog niet eerder gezien. Bij mijn vorige paard en pony heb ik hier nooit last van gehad..
Volg je topic dus ook even..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:23

Been geven, kun je ook zonder sporen Pling

Byron15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:43

Voor die wondjes zou ik het ook niet weten, wat ik wel weet is dat we een pony op de manege hebben, die kale plekken krijgt als je hem met chaps rijd, dus die mag alleen nog maar met laarzen worden gereden. Weet niet of dit bij jou ook het geval kan zijn?

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:35

Oja!
De laatste 3 weken spuit ik voor dat ik ga rijden de plek waar mijn been ligt in met Equishine, wordt de vacht gladder was mijn idee en breken de haren minder snel af. Ik heb het idee dat wel werkt, het is in ieder geval niet erger geworden!

(Ik rijd altijd met leren rijlaarzen, nooit met chaps)

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:05

opala schreef:

Dit heeft niks te maken met mijn vraag dus antwoord dan gewoon niet ofzo.
Ik weet hoe ik met sporen moet rijden neem aan dat jij ook weet waar ze voor dienen? Heb op heel wat verschillende paarden en ponys gereden en heb dit nog niet eerder mee gemaakt.

die tip met die equishine ga ik ook eens proberen. Ik heb zelf equistar dus dat is bijna het zelfde Haha!

ik rij zonder chaps en zonder laarzen. Maar voor zijn 3 maanden vakantie had hij dit niet. Ik ga wel binne kort met leren petrie gaithers rijden (die zijn op maat besteld dus heb ze nog niet) misschien dat het dan beter word

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:07

Breitling schreef:
opala schreef:

Dit heeft niks te maken met mijn vraag dus antwoord dan gewoon niet ofzo.

Bloos Ben vaak te voorbarig

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:14

ja het komt zo een beetje over alsof ik alleen op sporen rij en hem daarom lek prik ofzo. Sporen gebruik je om de hulpen te verfijnen kan idd zonder sporen rijden maar gebruik ze dus om de hulpen te verfijnen. Maar snap niet dat hij er zo snel wondjes van krijgt. Ik heb mijn vorge pony weleens de bak door moeten schoppen omdat ze zo vervelend was en die heeft nooit 1 plekje gehad en deze heeft nu gewoon met rijden al plekjes.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:14

ik zou zelf niet weten wat je voor de huid bij zou moeten voeren, ken alleen lijnzaad maar dat is voor de verharing, toch? bij mensen is Vitamine B verantwoordelijk voor de huid meen ik me te herinneren.

kijk anders hier eens: http://www.paardendrogist.nl/pub/cat0000432.php en dan op glanzende vacht klikken.
Daar staan middeltjes voor de vacht maar ook welke supplementen goed voor de vacht zijn (" B-vitaminen, jodium, zwavel, aminozuren en essentiële vetzuren"). Was het enige wat ik kon vinden, misschien heb je er wat aan!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:19

lijn zaad is idd dat ze beter verharen en dat ze gaan glimmen, maar hij glimt al als een spiegeltje Haha! ik ga er even een kijkje nemen bedankt!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:20

Breitling schreef:
ja het komt zo een beetje over alsof ik alleen op sporen rij en hem daarom lek prik ofzo.

Ik lees niet of lees wat ik wil Koe , excuses

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:23

krijg je he met internet Haha! dan komt het soms anders over als dat je het bedoelt, maakt niet uit!

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:24

Mijn paardje heeft ook een zeer gevoelige huid.
Ik kreeg als tip van een homeopatische dierenarts/fysio dat ik dat soort plekken (ik had het bij de singel...) elke dag goed in moest wrijven met een beetje verdunde kamferspiritus (niet op open wonden!) daar wordt de huid dikker van. Dit kan je gewoon kopen bij de etos enz.

Bij mij heeft het in ieder geval geholpen Knipoog

suc6 ermee!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 14:26

oww dan ga ik dat kopen! zodra het wondje dan genezen is ga ik dat proberen! bedankt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 14:54

ik heb ook een paard met een gevoelige huid (en dat voor een zware koudbloed) kan alleen tegen neopreen singels en zit ook altijd onder de wondjes, helaas heeft ie ook weer beenschurft, voor het 3e (voor)jaar op rij.....

Ik ga dit topic even volgen, al rijd ik nooit met sporen Cool

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 15:12

mag ik vragen wat beenschurft is?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:32

Een beetje gist bij voeren schijnt ook goed voor de huid te zijn.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 16:43

Mijn ruin heeft ook een dun/gevoelig huidje, ligt aan de bloederigheid van het beestje, vermoed ik, of je ze snel doorrijdt.
In de zomer is het een ramp. Ik heb allerhande singels geprobeerd en toch moet ik elke zomer overstappen op een lamwollen vacht over mijn singel heen, anders rijd ik hem geheid kapot.
Ligt er niet aan of ik nu met een katoenen, nepreen, lederen of lederen anatomisch gevormde rijdt.
Hij heeft het zelfs als ik zijn halster een dag omlaat in de wei: achter zijn oren helemaal stuk...

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 16:57

ja mijn paard had ook kale plekken op zijn hoofd van het halster toen hij nog heel de dag op de wei stond. Hij staat nu elke morgen los in de bak en dan doen ze het halster af.

bij de singel heeft hij geen wondjes, alleen de plek waar mijn benen zitten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:16

imker schreef:
Mijn ruin heeft ook een dun/gevoelig huidje, ligt aan de bloederigheid van het beestje, vermoed ik, of je ze snel doorrijdt.
In de zomer is het een ramp. Ik heb allerhande singels geprobeerd en toch moet ik elke zomer overstappen op een lamwollen vacht over mijn singel heen, anders rijd ik hem geheid kapot.
Ligt er niet aan of ik nu met een katoenen, nepreen, lederen of lederen anatomisch gevormde rijdt.
Hij heeft het zelfs als ik zijn halster een dag omlaat in de wei: achter zijn oren helemaal stuk...

Dat probleem met de singel heb ik dus ook. Ik rijd nu dus ook met een lamsvel en werkt wel.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 09:25

Citaat:
mag ik vragen wat beenschurft is?

schurft op de benen, lijkt me logisch... komt vooral veel voor bij koudbloeden. Wordt door veel mensen verward met mok en ra(s)p.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-05 09:41

oww ik dacht dat het iets was door jou benen zeg maar Clown

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-05 10:54

mijn pony heeft dus ook een zeer gevoelige huid.
ik heb 1 keer met sporen gereden en ze haast niet gebruikt en daarbij nog heel zacht.. had hij gelijk vochtophoping van.
en bij zn singel ligt hij ook snel open, en dan spiritus gebruik ik ook en t helpt wel een beetje, maar ik had het een hele poos niet gedaan en het lag weer open, terwijl ik er nog een bontje omheen had ook.