wie heeft er ervaring met bitloos rijden??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dela

wie heeft er ervaring met bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 14:58

Zoals mijn titel het al zegt, wie heeft er ervaring met bitloos rijden?
vind je het fijner of toch niet?
voordelen?

Mijn paard is zeer gevoelig in de mond en op dit moment rij ik haar met een dubbelgebroken bustrensje, ik was van plan om toch een poging te doen om bitloos te gaan rijden.

Of misschien weet één van jullie welk ander bit ik kan proberen?

Waratje

Re: wie heeft er ervaring met bitloos rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:37

Ik rijdt buiten wel bitloos (touwhalstertje) omdat dat met tempo-beheersing bij mijn paard beter werkt dan een bit. Als ik in de bak dressuur is dat met een dubbelgebroken trensje.
Het "rustigste" bit dat je kunt hebben is een ongebroken trens (dus niet te verwarren met een stang), die zijn er in diverse uitvoeringen, zoals metaal, rubber en happy mouth met appelsmaak.

Er zijn vele bitloze optomingen te verzinnen die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben, net zo goed als dat al die verschillende bitten elk hun voor- en nadelen hebben. Uiteindelijk gaat het erom hoe de combinatie van het specifieke paard met de specifieke ruiter (hand) met elkaar kunnen communiceren. Wat voor de ene combi werkt, zal voor de volgende volstrekt verkeerd kunnen uitpakken.

Als je paard een gevoelige mond heeft, zal dat dus betekenen dat jouw hand heel zacht zal moeten zijn, met name wanneer je een bit gebruikt, maar waarschijnlijk ook wanneer je bitloos rijdt.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:30

ik rijd ook vaak met een touwhalster en het paard reageert er erg goed op. ik vind hem zelfs vaak beter lopen dan met een bit in eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:31

Een ongebroken trens vinden veel gevoelige paarden wel prettig.
Daar heb ik zelf ook fijne ervaringen mee.

Uiteraard na het kijken of het gebit in orde is en de ruiter een fijne hand heeft Lachen

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:57

Idd een ongebroken trens. Mijn pony reageert het beste op de dunste uitvoering.
Ik rij op dit moment met een hackamore.

Bad_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:04

Over zonder bit rijden, ik heb er geen probeem mee. Ik heb op een pony reden die ingereden moest worden en hij luisterde erg goed! En een voordeel: je kan nooit perongelijk tegen de tanden klapperen Knipoog

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:24

een ongebroken bitje, wat dan precies?
en met een touwhalster rijden zal niet handig zijn aangezien ik een springpaard heb!

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:28

Dit is een ongebroken bustrens. Deze heb ik er nu inhangen.
Afbeelding

Ik heb ook een happy mouth liggen maar daar gaf ze meer reactie op.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:31

ik rij met een crossed rope briddle (soort touwhalster) en 't bevalt me erg goed! mijn verzorgpaard was altijd al helemaal gek in d'r hoofd (zoals ik heb noem dan). Reageerde niet goed op 't bit enzo... en nu rij ik dus met dit ding en 't gaat goed! ze kan nu rustig en ontspannen draven, en haar galoppeer kwartiertje (waarbij ik er dus op zat) laten we nu achterwege!
ik ben dus heel tevreden, en ik zou niet weten waarom je niet op een springpaard met touwhalster kan rijden, ik spring met m'n verzorgpaard nu ook regelmatig, omdat ze nu wel te houden is met springen (en met bit dus niet!) een uitkomst voor mij! als je hier nog verder over wil msn'en moet je ff pb'en voor m'n mail adres=D

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:51

Ik heb zondag voor het eerst met mn zelfgeknoopte bitloze hoofdstel gereden. Eerste rondje was ff wennen, daarna ging het goed. Opvallend was dat ze niet meer met haar hoofd schudt en maar 1x probeerde de teugels uit mn handen te trekken. Wil nu wel "normale" teugels eraan maken ipv touw, dat geeft me nog net even een veiliger gevoel.
kijk anders hier eens...
http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitlo ... ex_nl.html

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:05

Ik rijdt ook altijd met een touwhalster. Mijn paard vindt dit veel fijner en hij reageert super. Ik ben begonnen met grondwerk met het touwhalster zodat het bij het rijden niet meer heel erg wennen was. http://home.wanadoo.nl/pro-dieren/bitloostouwhoofdstel/ Dit is een heel interesante site over bitloos rijden en over de voordelen daarvan (en over de nadelen van een bit)

Groeten Alline

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:06

ow.. sorry.. zie net dat kinke deze link ook al heeft gegeven

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:09

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:09

Ik rijd met een imitatie Voest hoofdstel en dat gaat super. Daarvoor heb ik een nobit hoofdstel gehad, die heeft nog van die kruiselingse riemen onder de kin door, dat heeft die ander niet.