Fjordenmerrie overschrijven hoofdstamboek, waarom?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vivanes

Fjordenmerrie overschrijven hoofdstamboek, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 13:59

Ik heb een fjordenmerrie van bijna 5, en ik zag van de week per toeval (na 2 jaar Bloos ) dat ze nog steeds staat ingeschreven in het veulenboek. Nu las ik dat als ik haar wil inschrijven bij het hoofdstamboek dat ze dna-deeltjes moeten hebben van het paard zelf en de moeder voor een dna-onderzoek. Aangezien Viva's moeder al een dagje ouder is,kan ik dat beter nu laten doen. Maar wat geeft het nou voor toegevoegde waarde aan je paard als je haar laat overschrijven naar het hoofdstamboek? Buiten het fokken verkopen...
En wat komt hier nog allemaal bij kijken?

tina

Re: Fjordenmerrie overschrijven hoofdstamboek, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:31

heb je haar zelf gefokt?
zo ja dan is leuk om haar eens beoordeeld te zien worden door andere ogen dan jezelf

is natuurlijk maar dat gaf je zelf al aan van toegevoegde waarde voor de fokkerij en verkoopwaarde

weet niet alle details meer van overschrijven bij fjorden zonder dna en in veulenboek maar bij de fjord van mijn man moest paspoort opgestuurd worden maar nou zat zij al in hoofdboek met dna en chip
(weet niet eens of je stamboeklid bent trouwens)
maar om haar in hoofdboek te laten opnemen zal je er dus mee naar een van de keuringen moeten en haar voorbrengen en dan krijg je dus ook een beoordeling en is reuzegezellig de sfeer daarzo

vivanes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 14:39

Nee,ik heb haar niet zelf gefokt. Enja, ze is wellidvan het stamboek, maar voor de rest heb ik er weinig verstand van.

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:23

Je kunt het ook vragen aan het stamboek.

Ik heb mijn fjordenruin wel laten chippen en dna laten testen ook al kan ik er niet mee fokken en ben ik hem ook niet van plan te verkopen.
Als je lid bent van het stamboek kun je gratis naar de keuring en dat is echt heel leuk om mee te maken! alleen al om de boven genoemde redenen.