gezelschap voor mijn hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ijsje

gezelschap voor mijn hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 07:59

jammer genoeg heb ik mijn shetje moeten verkopen,een deze dagen zal hij opgehaald worden.
hij gaat weg omdat het niet goed ging met mijn hengst er is elke dag een velletje meer af van mijn hengst.
nu zit ik te twijfelen wat ik zal gaan doen
optie 1- alleen laten staan(ik ben elke dag met hem aan het werk)
optie 2- een oudere shet erbij zetten
optie 3- iets van een geit erbij zetten
wat vinden jullie ervan?????
Laatst bijgewerkt door Karin op 14-04-05 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

__Marloes__

Re: raad gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:41

Ik zou toch kiezen voor gezelschap. En dan het liefst een pony. Probeer gewoon een nieuwe Shet te zoeken. Misschien is er wel eentje te vinden die met een soortgelijke hengst (qua karakter) als die van jou heeft samen gestaan. Dan is de kans groter dat het goed gaat.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:32

Mijn pony heeft vanaf dat hij 6 maanden was totdat hij 2 was alleen gestaan. Is geen ideale situatie natuurlijk maar heb er een hengst bijgekocht toen hij twee werd en gaat super samen hij heeft er geestelijk dus echt niets aan over gehouden en sociaal ook niet.

Het beste werk denk ik een veulen. Mijn hengst ging het veulen beschermer omdat hij nog zo jong was. Tuurlijk gaan ze wel spelen wat er soms eng uitziet maar dat hoort erbij zo lang ze geen verwondingen oplopen van elkaar.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:10

Ik zal er ook een andere pony bijzetten. Misschien kun je met de verkoper van je nieuwe shet afspreken dat je het een weekje wilt proberen? dan heb een in ieder geval een beetje zekerheid of het klikt.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:40

Een paard is een kuddedier. Doe het een paard niet aan om hem alleen te zetten. Dit heeft hij toch niet verdiend!

Esmeralda

Re: gezelschap voor mijn hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:49

moet je je paard hengst houden?? anders heb ik wel een gezeldsschaps merrie voor je

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:56

Is hij goedgekeurd(of heeft hij een grote kans om het te worden)?
Zo nee, zou ik castreren en dan maakt het weinig uit wat je er bij zet(als het kwa karakter maar klikt).

Mijn hengst staat bij de merries in de kudde. Bij drachtige merries, merrieveulens(dus tot een leeftijd van ong 10 maanden) en merries die door hem gedekt mogen worden.
Ik heb op het moment geen andere jongetjes paarden hier lopen. Maar dat had moeilijker geworden. Dennis kan bij hengsten of ruinen, zolang er maar geen merries in de buurt zijn, want dan is zijn vriendje in eens zijn concurent.
Met merries samen gaat het met Dennis altijd goed, daar heeft hij veel respect voor.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 16:07

waar woon je?

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 06:58

hoi ik woon in omgeving van nunspeet,maar we hebben de beslissing genomen om hem eerst alleen te zetten kijken hoe dat gaat iidgeval veel met hem doen en naast zijn wei staan twee kwpnners en aan de andere kant ziet hij nog een paardje staan,ik wil eerst dat hij zijn wonden heelt en er staan wel meer paardjes alleen.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 08:27

Ik wil even reageren om je antwoord van er staan wel meer paarden alleen. Een paard alleen is de ergste straf voor een paard wat je je maar bedenken kan. Een kuddedier alleen zetten is dus niet paardvriendelijk. Zelf al staan er paarden in een wei naast, voor het paard zelf is en blijft dit alleen staan. Een paard moet contact kunnen hebben met soortgenoten!

Er zijn ook wel meer paarden die verwaarloosd of mishandeld worden (helaas), maar dit geeft ons dan toch niet het recht om dat ook maar te doen. Alleen maar om het feit dat er wel meer paarden zo behandeld worden?!

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 08:42

nou sorry hoor,als er een goed is voor haar paard dan ben ik het wel en op dit moment is het gewoon het beste voor hem,misschien komt er wel een bij maar voorlopig nog niet.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 10:01

Je kan best goed zijn voor een paard, daar gaat het niet om. Maar iedereen weet dat elk paard een soortgenoot verkiest boven een mens. Zelf een voor hem onbekend paard. Kuddedieren moet je niet alleen houden.

Ik hoop dat het goed gaat en wens je succes.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:53

Tittel schreef:
Ik wil even reageren om je antwoord van er staan wel meer paarden alleen. Een paard alleen is de ergste straf voor een paard wat je je maar bedenken kan. Een kuddedier alleen zetten is dus niet paardvriendelijk. Zelf al staan er paarden in een wei naast, voor het paard zelf is en blijft dit alleen staan. Een paard moet contact kunnen hebben met soortgenoten!

Er zijn ook wel meer paarden die verwaarloosd of mishandeld worden (helaas), maar dit geeft ons dan toch niet het recht om dat ook maar te doen. Alleen maar om het feit dat er wel meer paarden zo behandeld worden?!

Heb je mijn bericht gelezen zo ernstig is het niet hoor. Ligt wel een beetje aan het karakter van je paard. Die van mij is nu met vriendje net zo gelukkig als toen hij alleen stond met een buurpaard in het weiland ernaast.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:04

toch ben ik het met Tittel eens een paard is een KUDDEDIER zoek het woord desnoods ff op, internet, woordenboek

hij zal best gelukkig zijn daar vallen we ook niet over

maar een paard is en blijft een kuddedier en hoort in een kudde of iig met een maatje te staan.

als tie iemand in een weiland er naast bijv heeft met een lijntje ertussen is dat denk ik ook best wel goed want een hengst is toch ff wat anders dan een ruin die je overal kan plaatsen!!!

succes

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:06

en nog iets Wenny hier op Bokt heeft 2 hengsten een kwpn-er en een shet, ze hebben ook wel eens bonje gehad en zijn ook wel eens toegetakeld, zo ook mijn paard met een merrie samen ze moeten het dan gewoon uitpraten (zij de DA tegen mij hoor) ik mocht ze iig niet uit mekaar halen en als het oppervlakkis is is het toch geen probleem??

nog 1 klein vraagje waarom houd je hem hengst???

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:07

Ja heb begrip kuddedier ken ik heus wel. Soms kan het gewoon even niet anders en als het paard dan toch gelukkig is.

Ga alsjeblieft geen discussie beginnen waarom mensen hengsten hengsten houden.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:14

karoliena schreef:
Ja heb begrip kuddedier ken ik heus wel. Soms kan het gewoon even niet anders en als het paard dan toch gelukkig is.

Ga alsjeblieft geen discussie beginnen waarom mensen hengsten hengsten houden.

het is toch een discussieforum of niet?
ik vroeg het me gewoon af, het is een stuk makkelijker voor je
als tie ruin is toch? of niet?
ga je nog met fokken of naar de show dan is het een ander verhaal natuurlijk!
en je mag best een hengst houden hoor, maar ik wilde gewoon de beweegreden weten waarom je hem dan perse hengst wil houden terwijl het zoveel makkelijker kan!!

hoe weet je ook dat hij gelukkig is alleen??? gewoon een vraag dus vreet me niet op

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:26

Ik ben niet de TS hoor maar ik zelf twee hengsten. De oudste is nu goedgekeurd de jongste is nu een jaarling. Mocht de jaaling niet goedgekeurd worden wat ik niet verwacht blijft hij gewoon hengst waarom niet. Ik zie zelf persoonlijk het nut van ruinen niet in tenzij ze onhandelbaar zijn.

Voor de show zou ik een moeilijke hengst niet hengst houden. Zijn ze handelbaar dan mogen ze van mij hun zaakje houden.

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 12:31

mijn hengst wordt waarschijnlijk dekhengst,er staan paarden een wei naast ons en ik ken hem door en door ,dus als hij niet lekker in zijn velletje zit dan gaan we er een ruintje bijzetten,maar voorlopig staat hij alleen even zijn wonden helen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:37

nou dat was alles wat ik wilde weten, viel toch wel mee ?? Haha! Knipoog
en ook een goeie rede om hem hengst te houden lijkt mij!!!!
(er mensen die andere redenen hebben en daar kan ikme vaak niet in vinden nl)

jij kent je paard door en door dus je zal zelf het beste weten hoe hij zich voelt ed, maar zoals er al gezegd werd het is en blijft een kuddedier dus ik denk dat je hem echt wel plezier doet met een maatje in zn wei!!

beterschap met de wonden van je paardje !!!! dikke knuffel

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 18:21

hi hi bedankt