Wie houden ook daadwerkelijk het veulen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Wie houden ook daadwerkelijk het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:01

Ik zie bij [FA] en [KS] veel verwachte veulens of veulens die net geboren zijn.
Nou vraag ik me af wie van de "fokkers" de veulens die dit jaar geboren worden/zijn verkopen of houden, en dan ook de reden waarom.
Worden de hengstjes eerder verkocht als de merrietjes of juist andersom.
Ondanks dat ik hoor en lees dat de paardenmarkt niet écht lekker meer loopt wordt er toch flink door gefokt.
Ik ben benieuwd.

kimmie261

Re: Wie houden ook daadwerkelijk het veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:53

ik hou mijn veulen als het een hengstje is,als het een merrie is dan wordt ze verkocht...(en ik heb al meerdere mensen die nu al interesse hebben in het veulen,dus echt bang dat ik ermee blijf zitten ben ik niet,enne anders blijft ze alsnog)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:23

ik heb het veulen van vorig jaar en 2 jaar geleden nog + een half hengstveulen (inmiddels jaarling heb ik samen met zijn fokker).
jaarling is een hengstje en de 2 jarige een merrie...
Dit jaar verwacht ik er 2 ( heb 2 drachtige merries gekocht) maar de veulens worden waarschijnlijk verkocht.... of het moet al iets speciaals zijn (voor mij dan ) de merries zijn aangekocht om betuigd te worden en mischien gereden voor mijn zoontje en mijn vader.

waneer verkopen en wanneer niet.. ligt aan de situatie, he moment enzovoort... in principe fok ik voor mijzelf. maar moet mij wel aanstaan, als de combi hengst/merrie niet de juiste bleek te zijn dan helaas... en heb nog niet echt poblemen gehad om te verkopen

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:28

Als ik de mogelijkheid niet heb om het veulen zelf te houden dan fok ik niet. Nu fok ik dus niet Knipoog Aan de ene kant jammer want ik heb een hele leuke merrie en als ik er nog een veulen uit zou willen dan zou ik dat nu moeten doen gezien haar leeftijd. Aan de andere kant: haar andere veulen zou ik wegdoen als hij afgespeend was maar hij wordt dit jaar zes en driemaal raden van wie hij nog steeds is Bloos
En ik heb hem meerdere malen kunnen verkopen maar hij is zo leuk en zo lief Haha!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 05:57

Ik wil het veulen in principe verkopen (heb ook al meerdere geinteresseerden) maar als ie echt speciaal en bijzonder is houd ik het aan. Ik denk dat ik namelijk qua bloedlijnen een bijzonder en interessant veulen heb voor het stamboek (NAS), en als het een heel mooi hengstveulen met een kleurtje is wil ik hem misschien wel opfokken voor de hengstenkeuring.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 06:20

Ik heb Ro nog steeds ( boktveulen van vorig jaar) ook ik heb gefokt om te houden, hengst te houden wel te verstaan. Hij staat in de opfok hier in de buurt.

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:17

Wij hebben alle drie de zelf gefokte veulens nog (3 jaar, 2 jaar en veulen van dit jaar), het zijn gelukkig allemaal merrie's, leuk om eventueel door te fokken (kunnen we kiezen uit de beste Bloos ). De afspraak vooraf is dat we fokken om voor onszelf een zo leuk en goed mogelijk gebruikspaard te fokken en deze zelf uit te brengen in de sport en dan maar zien hoe ver we komen.

Het valt niet mee hoor om ze te houden, het blijken toch best leuke afstammelingen te zijn en als er dan geboden wordt dan moet je best wel eens slikken. Maar afspraak is afspraak.

De eerste afstammeling hebben we nu net weggebracht om zadelmak te maken, dus nog even en dan kan de eerste poging tot succes beginnen Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:12

Het veulen wat er nu aan komt word verkocht. Het is nu de keuze tussen een topmerrie kopen of het veulen met een verkeerd papier en te klein blijft(voor mij/mijn fokdoel). Dus die keus is snel gemaakt.
De merrie die ik dit jaar wil laten dekken, dat veulen blijft(iig tot het 3 is, ingereden is en naar de keuring geweest is). Mocht het een schimmelmerrie worden heb ik al meerdere mensen die intresse hebben(en de kans op schimmel is aardig groot).

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:48

ik heb mijn bijde veulens van vorig jaar ook nog Bloos
en heb nou 1 hoogdrachtige wels a , dus ben benieuwd wat daar uit komt.
maar ik weet nog niet wat ik met dit veulen doe, ligt er ook aan of het een hengst of een merrie is.
ik heb namelijk bij elkaar nu al 8 pony,s Bloos

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:02

Wat er met het veulen van dit jaar gebeurd is nog niet echt duidelijk de kans is groot dat hij straks verkocht gaat worden ... dit omdat het een hengstje is en eigenlijk kan de eigenaresse een hengst niet houden... maar wie weet...

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:23

Wij zullen het veulen (week geleden geboren) waarschijnlijk wel houden tot na de stamboekkeuring. Is het eerste veulen van deze merrie en we zijn benieuwd hoe ze uitgroeit. Daar leer je ook weer van.