last van enkels en kuiten met rijden (soort verzuring/kramp)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

last van enkels en kuiten met rijden (soort verzuring/kramp)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:00

Sinds anderhalve week rij ik weer op mijn paard. Ik heb 3 maanden niet meer op hem gereden vanwege gezondheidsredenen van mijn paard. Nu kan ik eindelijk weer rijden en loop ik zelf tegen een probleem op.

Ik had voorheen een springzadel. Moest een nieuw zadel hebben omdat mijn paard te breed werd voor mijn andere zadel en heb nu dus een dressuur zadel (omdat ik me voorlopig meer op de dressuur wil richten)

Nu heb ik als ik ongeveer een minuut of 10 op mijn paard zit last van mijn enkels en kuiten. Het voelt als een soort van verzuring of kramp (maar niet zo'n extreme kramp in mijn kuit waar je ook wellis last van kan hebben Clown ) Als ik dan door rij moet ik gewoon ff gaan stappen met mijn beugels uit en dan gaat het wel weer aardig maar ik blijf zere enkels houden.

zou het komen omdat ik nu een andere beenligging heb met mijn nieuwe zadel? Ik heb al geprobeert mijn beugels een gat langer of korter te doen maar dat helpt ook niet.

iemand hier ervaring mee en wat heb jij er aan gedaan?

ik heb dit trouwens nog nooit eerder gehad, ook toen toen ik na een jaar niet meer rijden weer op het paard stapten (met een springzadel)

ik vind het erg vervelend omdat het gewoon mijn rijden belemmert dus hoop dat iemand een oplossing weet Ach gut

ElanII

Re: last van enkels en kuiten met rijden (soort verzuring/kr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:10

Ik denk dat het inderdaad aan de veranderde beenligging ligt.
Neem niet aan dat je nu opeens heel verkrampt op je paard zit (?)
Volgens mij went het vanzelf en moet je even doorzetten.
Als het echt pijnlijk wordt tijdens het rijden kun je wel even stappen met de beugels uit, maar volgens mij moet het echt wel overgaan.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:19

Je spieren en pezen zijn ingekort doordat je al even niet meer gereden hebt. Lachen
Ik ken het probleem. Fijn is dat he....?
De beste manier om het op te lossen is om een paar keer per week oefeningen te doen om je spieren wat op te rekken.
Denk aan je voeten strekken en flexen.
Strekken = je tenen zo ver mogelijk naar de grond, terwijl je op de grond zit met je benen voor je uit.
Flexen= je tenen naar je toe met je hakken van de grond, terwijl je nog steeds in dezelfde houding zit.
Verder de reguliere warmingup oefeningen voor je kuiten.
En geef je lichaam tijd om weer te wennen. Neem dus inderdaad die rustpauzes en draai dan ook rondjes met je voeten en strek en flex ze even terwijl je in het zadel zit.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:29

ja dat rekken en flexen doe ik ook als ik er op zit, maar eigenlijk helpt dat niks, is meer even voor mij als ik het niet meer trek, als ik verder rij begint het weer op nieuw. Toen ik een jaar niet meer had gereden had ik hier ook geen last van. Ga proberen om die oefeningen te doen thuis, kijken hoe het dan gaat! want het is gewoon echt pijnlijk met rijden!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:36

Breitling schreef:
ja dat rekken en flexen doe ik ook als ik er op zit, maar eigenlijk helpt dat niks,

Das ook meer voor de ontspanning, dan dat het daadwerkelijk nut heeft. Lachen
(op het paard die oefeningen doen dus, daarvoor meot je toch echt met je kont op de grond... Tong uitsteken )

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:40

haha mijn paard moet van de fisio ook oefeningen doen, nu moet ik zelf ook oefeningen doen! ik hoop dat het werkt!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 08:22

nog meer mensen die me nog tips kunnen geven?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:49

ik heb er ook last van gehad.Dat kwam bij mij omdat ik wat vaker reed dan 1x per week. Ik heb er gewoon mee doorgereden.Als het te pijnlijk was gewoon gestapt met me beugels uit. Nu heb ik nergens last meer van

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:38

Ik had t ook toen ik overstapte van een VZH zadel naar een Dresssuurzadel, heel erg wennen maar ik heb er nu bijna nooit meer last van.. Soms als ik even niet gereden heb ofzo (2 a 3 dagen)
Ik denk dat je niets anders kan dan even doorbijten Nagelbijten / Gniffelen

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:51

ik rij ook wel gewoon. Maar soms ben ik net lekker aan het trainen en dan moet ik weer gaan stappenvanwege mijn enkels, beetje irritanten het doet gewoon pijn met rijden. Ik neem ook wellis een epony mee van de manege voorop met een buitenrit, daar gooi ik dan een springzadel op en dan heb ik het niet

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:01

Ik denk dat het inderdaad door je nieuwe zadel (andere houding) komt.
Eigenlijk zou je niet af moeten wachten totdat je echt pijn krijgt, maar al iets eerder wat 'maatregelen' kunnen nemen.
Zo kun je bijv. een rondje stappen zonder beugels, maar wat ook wel wil helpen is om bewust even je enkels op te trekken tijdens het rijden.
Het ziet er misschien niet zo mooi uit, maar doordat je even een andere been/voethouding aanneemt kun je het verkrampen voorkomen of uitstellen.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:59

als je kramp krijgt moet je een suikerklontje eten dat helpt dan trekt de kramp snel weg Knipoog

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:44

ik rijd maar een keer per week, en als ik dan die dag nog een keer rijd met dezelfde maat beugels (redelijk kort isdat voor de meeste hier) dan krijg ik ook last van mijn engels..
kga dat suikerklontje eens proberen Tong uitsteken

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:49

Rij je met laarzen die mischien wat krapper zitten als voorheen? In het begin van mijn zwangerschap reedt ik nog met laarzen, maar ik begon vocht vast te houden en kreeg daardoor last van de laarzen. Ook kramp met name in de kuiten... Door die te ontzien kreeg ik weer last van mijn enkels. Ik ben toen dus overgegaan op chaps en dat was een hele verademing!

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:51

Ik heb dit met een enkel en met een knie,
het voelt als kramp.

heb het echter maar op een paar paarden, of als mn belssure ower opspeelt en op bepaalde zadels.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 16:51

ik rij helemaal niet met laarzen of chaps, alleen schoenen met hoge sokken Haha! mijn petrie chaps zijn in bestelling (op maat gemaakt)

Als ik mijn hak op trek met rijden reageert mijn paard daar gelijk op