Wie is aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__Marloes__

Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 20:22

De verzorgster van Indy mag wel eens een vriendinnetje meenemen. Die mogen echter absoluut niet op Indy en daar is zij van op de hoogte.

Zij hebben een paar dagen terug toch samen op Indy gezeten, en toen is het vriendinnetje er af gevallen. Het schijnt dat haar pols nu gekneusd is.

Nu heb ik een discussie over de aansprakelijkheid. Ik dacht namelijk altijd dat ik aansprakelijk zou zijn, aangezien ik meerderjarig ben, en die meisjes minderjarig. Maar is dat ook zo?

Buckje

Re: Wie is aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:25

Een verzorgster die niet luisterd en toch odet Wow! Hmmm daar hadik vriendelijk aju tegen gezegt !

Mischien erg oftopic of flauw, maarja als ze niet luisteren...

over aansprakelijk heid was wel de eigenaar van het paard aansprakelijk volgens mij.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:25

Ik kan het even niet zo snel terug vinden,
In princiepe ben je als eigenaar verantwoordelijk voor de schade die jou eigendom aanbrengt.
maar met het opstappen op een paard aanvaard je ook de risico's die aan het paardrijden zitten.
maar hoe het nu precies zit met minderjarige...
Laatst bijgewerkt door Ing__ op 13-04-05 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:26

Hmmm ik weet het niet, iig niet echt netjes van je verzorgstertje, anders zou je zeggen dat zij aansprakelijk is, maarja ze is minderjarig Scheve mond

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:42

is en keer een topic over geweest.
Jij bent als eigenaar aansprakelijk, MAAR als aantoonbaar is dat jij er niets aan kon doen of had kunnen voorkomen (ofzoiets) dan ben je niet aansprakelijk.
Staan ergens op www ook wel stukjes over zaken die al geweest zijn en deze materie.
Het handigste is de verzekering te vragen, inprincipe ben er voor verzekerd en zij kunnen het wel uitvechten.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:08

volgens mij is dat idd zo Alane als jij hebt gezegt dat je niet wilt dat er mensen opzitten, dan is het hun eigen "schuld", of die van de verzorgster.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 21:16

Maar wanneer is zoiets aantoonbaar. Dan wordt het mijn woord tegen dat van een ander.
Nou loopt het in dit geval niet op problemen uit, maar het kan altijd gebeuren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:50

Lijkt me ook een lastig probleem.
Zou het een idee zijn om iets op papier te zetten, bijv. aan de ouders van je verzorgster?
Of een briefje op staldeur?

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:06

Volgens mij ben jij niet aansprakelijk. Je was er immers niet bij en je hebt geen toestemming gegeven, integendeel zelfs.
Stel je even voor dat er iemand ongevraagd op jouw paard gaat en jij bent er niet bij, echt een vreemde dus.
Diegene valt en loopt bv. een dwarslaesie op. Dan zou jij aansprakelijk zijn ? Lijkt me toch van niet.
Dit vind ik wel vergelijkbaar maar in de toekomst afspraken op papier zetten (met de ouders van een minderjarige bijrijder) kan natuurlijk nooit kwaad.
Overigens zou ik deze bijdrijder ook de deur wijzen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 07:53

Wat was de oorzaak van het eraf vallen dan? Deed het paard iets of kon ze gewoon niet blijven zitten? Dat is namelijk erg relevant voor het aansprakelijk zijn of niet.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 08:42

Dat weet ik dus niet, heb haar nog niet kunnen bereiken.. Scheve mond
Ik kan me haast niet voorstellen dat Indy wat deed. Maargoed, kan altijd natuurlijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:08

Loesjuh schreef:
Dat weet ik dus niet, heb haar nog niet kunnen bereiken.. Scheve mond
Ik kan me haast niet voorstellen dat Indy wat deed. Maargoed, kan altijd natuurlijk.

Laat alle ins en outs van het incident maar horen, dan zal ik mijn visie hierop geven.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 10:18

Zodra ik het weet staat het hierin.
Jij weet altijd nogal veel van dit soort dingen hè? Door studie/werk ofzo?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:38

werk én studie Clown

WormBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:57

Je kunt dit toch gewoon door de verzekeringen laten uitzoeken? Als jij aansprakelijk bent, worden eventuele kosten gedekt door jouw aansprakelijkheidsverzekering. Zo niet, dan worden kosten gedekt door de ziektekostenverzekering van het slachtoffer. Dus mogen de verzekeringsmaatschappijen het onderling uitvechten.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 12:08

Aangezien ik nog niets heb gehoord van het betreffende meisje of haar ouders, ga ik er vanuit dat het deze keer geen problemen oplevert. Daarom leek het me makkelijker om het even op Bokt te vragen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 17:21

Ik heb de verzorgster gesproken. Dat meisje zat bij haar achterop en wilde er weer af. Dat deed ze nogal onhandig, waardoor ze viel. Indy deed verder niks.

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:40

Volgens mij ben je dan niet aansprakelijk....maar als het mijn verzorgster was geweest had ik inderdaad ook aju gezegt, zo zou ik echt mijn vertrouwen in mn verzorgster kwijt zijn en dat lijkt me niet fijn om telkens met gedachtes te lopen van als ze maar geen gekke dingen doet...

Gullit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 17:42

Je bent aansprakelijk als er iets gebeurt door een eigen gedraging van het dier en als je de feitelijke macht erover uitoefent.. Uit jouw verhaal kan ik niet opmaken waarom ze eraf viel, maar in dit geval acht ik jouw niet aansprakelijk.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:25

Loesjuh schreef:
Ik heb de verzorgster gesproken. Dat meisje zat bij haar achterop en wilde er weer af. Dat deed ze nogal onhandig, waardoor ze viel. Indy deed verder niks.

Jij bent dan niet aansprakelijk. Vereiste daarvoor is namelijk dat het ongeval is onstaan door een eigen gedraging van het paard en dat is hier dus niet het geval.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:27

Gullit schreef:
en als je de feitelijke macht erover uitoefent..

...dit heeft er niets mee te maken. Feitelijke macht of niet....jij bent als bezitter aansprakelijk voor schade veroorzaakt door eigen gedragingen van jouw dieren.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:36

ik zou het van nu af aan verbieden om met jou paard te rijden.
luisteren doen ze toch niet, en wie niet horen wil moet maar voelen.
nu is het nog goed af gelopen, maar de volgende keer is het wel mis en heb jij een schade claim aan je broek en je paard een reputatie, ook al kan het paard er niets aan doen.
hoeveel vertrouwen kan je nu nog in je bijrijdster hebben dat ze de volgende keer niet weer met een ander op het paard gaat zitten?
laat haar eerst maar jou vertrouwen terug winnen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:47

Hoe het tussen mij en mijn verzorgster gaat, staat hier volledig buiten. Knipoog Mijn vraag hier is gewoon simpel: ik hoeverre ben ik aansprakelijk.

Bedankt voor jullie reacties. @ LDRD: ben blij dat ik nu niet aansprakelijk ben, hoewel dat meisje ook nisk heeft laten horen. Maar stel dat Indy een bok had gegeven dan was ik wel de banketstaaf geweest grof gezegd. Toch wel minder..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 20:26

Loesjuh schreef:
Hoe het tussen mij en mijn verzorgster gaat, staat hier volledig buiten. Knipoog Mijn vraag hier is gewoon simpel: ik hoeverre ben ik aansprakelijk.

Bedankt voor jullie reacties. @ LDRD: ben blij dat ik nu niet aansprakelijk ben, hoewel dat meisje ook nisk heeft laten horen. Maar stel dat Indy een bok had gegeven dan was ik wel de banketstaaf geweest grof gezegd. Toch wel minder..

Ja, dat is zo, en zeker met kinderen onder de 14 jaar ben je gewoon aansprakelijk. Zijn ze ouder dan kan je ze in theorie nog eigen schuld aanrekenen in sommige gevallen, maar in letselzaken is dat niet snel het geval.
Overigens hebben we het nu over paarden, maar het geldt voor alle dieren waarvan je bezitter bent.