kennismaking met nieuwe pony, hoe aanpakken ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zabbie

kennismaking met nieuwe pony, hoe aanpakken ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 19:38

Zondag krijgt mijn 8 jarige NRPS-merrie ( e-pony) er een maatje bij.
Het is een 2 jarig shet-hengstje.

Ik ben van plan om het hengstje eerst alleen in een van de weides te zetten zodat ie even lekker kan bijkomen en wennen aan de nieuwe omgeving. Daarna laat ik hem in de andere wei, waar ook de schuilstal staat, alleen weer, zodat ie op zijn gemak kan rondkijken.

Dan wil ik als ie rustig is, de wei in tweeen splitsen en mijn merrie in het ene deel en de shet in het andere deel, zodat ze elkaar wel al kunnen zien en aanraken. En als ze dan rustig zijn, ze langzaam bij elkaar laten.

Wie heeft hier ervaring mee, voor mij is het alweer zolang geleden dat ik een dergelijke eerste ontmoeting heb moeten regelen, dat ik toch advies kan gebruiken. Bloos Knipoog

dorientjuh

Re: kennismaking met nieuwe pony, hoe aanpakken ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:59

Hoe je het wilt doen lijkt me wel goed, alleen een hengst en een merrie bij elkaar, dat zou ik niet doen hoor!

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:41

dorientjuh schreef:
Hoe je het wilt doen lijkt me wel goed, alleen een hengst en een merrie bij elkaar, dat zou ik niet doen hoor!

Het gaat toch om een shetlander, waarschijnlijk kan die niet bij haar Nrps-er Haha!

Ik denk ook idd dat het wel goed is om zo te doen, ook voor het kleintje..maar het is natuurlijk ook ff wennen voor je merrie Knipoog

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:43

reken maar dat dat kan.
wel eens een shet een belg zien dekken? ik wel!!!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:47

Sommige merries gaan ervoor liggen dus pas maar op anders krijg je gezinsuitbreiding! Haha!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:52

Dat wilde ik net zeggen. Als de merrie graag genoeg wilt gaat ze zo door haar knieën. Dus ik zou het niet doen!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:11

Ik heb ze gewoon hupsikidee bij elkaar geknikkert. Zoals jij het wilt doen lijkt me zeker wel goed. Ze weten snel genoeg hun rang.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:17

ik heb mijn shetlander die ik al had, gewoon ff aan et halster vastgehouden, toen heeft iemand de nieuwe shetlander het halster afgedaan tegelijk met mij, en zijn met zijn 2en gewoon gaan spelen en wat steigeren tegen elkaar enz Tong uitsteken zijn wel 2 hnegstjes

en idd. een shethengstje dekt zo een grote merrie, ze gaan er idd voor liggen Tong uitsteken

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 08:17

Ik ben toch van plan om het hengstje te laten castreren, dus erg veel kans om mijn merrie te dekken zal ie niet krijgen...
En aangezien ik een erg dominante merrie heb, denk ik dat ie de eerste tijd niet bij haar in de buurt zal komen. Ze jaagt hem wel weg denk ik.

We zullen zien. Ik heb echt nog nooit gehoord dat een shet een merrie van 1.56 heeft gedekt... maargoed, theoretisch zou het kunnen natuurlijk.

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:31

Niet alleen theoretisch hoor, in de praktijk lukt het ook heel best Haha!

Ik zou het shetje toch eerst laten castreren en pas 6 weken daarna bij de merrie zetten, weet je in ieder geval zeker dat je volgend jaar niet in de kraamstal hoeft te posten Haha!
Dan zou ik ze gewoon direct bij elkaar zetten, als de wei groot genoeg is.

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:34

x_shirley_x schreef:
dorientjuh schreef:

Het gaat toch om een shetlander, waarschijnlijk kan die niet bij haar Nrps-er Haha!

Ik denk ook idd dat het wel goed is om zo te doen, ook voor het kleintje..maar het is natuurlijk ook ff wennen voor je merrie Knipoog

Reken maar dat shethengstjes net zo lang doorgaan tot ze hun doel bereikt hebben hoor.

Ik raad het je absoluut af, een shethengst bij een merrie, hoe groot ze ook is.
Ik heb een shethengst bij ruinen gehad, en daar was hij ook vreselijk lastig.
Continu gillen, druk doen, en dominant willen zijn.

Strontvervelend vond ik hem.

Ik vind het niet zo'n goed idee.

Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:37

Zabbie schreef:
We zullen zien. Ik heb echt nog nooit gehoord dat een shet een merrie van 1.56 heeft gedekt... maargoed, theoretisch zou het kunnen natuurlijk.

En ik heb het vaak genoeg gehoord, ook wel van grotere merries.
Heb je genoeg ruimte? Dan zou ik er mooi nog een tijdje wat draadjes tussen houden tot het hengstje onschadelijk is gemaakt Knipoog

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:38

irene schreef:
Niet alleen theoretisch hoor, in de praktijk lukt het ook heel best Haha!

Ik zou het shetje toch eerst laten castreren en pas 6 weken daarna bij de merrie zetten, weet je in ieder geval zeker dat je volgend jaar niet in de kraamstal hoeft te posten Haha!
Dan zou ik ze gewoon direct bij elkaar zetten, als de wei groot genoeg is.

Helemaal mee eens! Een week bij elkaar kan al te lang zijn..

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 08:48

Afgezien van dat het een hengst is, denk ik dat je de kennismaking zo goed plant. Ik heb het zo ook bij onze ruin en merrie gedaan, ging prima. Wel even onenigheid toen er eten in het spel kwam, maar de rangen waren snel beslist Lachen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 09:00

Jullie brengen me wel aan het twijfelen.... Het castreren was ik toch al van plan, maargoed dat moet dan waarschijnlijk toch sneller dan gepland. Vind het jammer om hem nu al te castreren, omdat ik hem eigenlijk nog wat te jong vind.

Bij de stal waar ik lang gereden heb liep altijd alles bij elkaar, mijn merrie toen 4 jaar oud, een Friese merrie van 6 en eentje van 8 en een shet-hengstje. Zonder problemen, maargoed, achteraf misschien toch niet zo slim.
Tja, zo leer je nog eens wat. Bedankt voor jullie tips.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:44

Het kan inderdaad wel goed gaan, maar als je geen veulen wilt zou ik het risico inderdaad niet nemen.
Verder heb je het wel goed gepland hoor. Lachen

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 10:27

tja, ik ga contact opnemen met de verkoopster vanmiddag en vragen of ik de aankoop kan annuleren. Ze werkt zelf bij een dierenarts, dus snap niet dat ze er zelf niet beter bij nagedacht heeft toen ik vertelde dat ie bij een merrie zou komen staan.
Ze had nog andere potentiele kopers voor de pony, dus hoop dat ze niet moeilijk doet. Ze leek me niet zo onredelijk.
We zullen zien.

Ik ga toch maar op zoek naar een merrietje denk ik.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 07:57

Ik heb besloten de pony niet te kopen, de verkoopster begreep mijn standpunt, ( moest eerst wel even lachen, want ze kon zich er net als ik niets bij voorstellen, een pony vam 80 cm op een merrie van 156 cm. maargoed Lachen )

Ik ga dus op zoek naar een merrietje of een ruin ( die al lang ruin is )

Dus als jullie nog een leuk ponytje weten voor me !! tips zijn welkom

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 11:58

Ik heb mijn twee hengsten in aparte weilanden gezet ze konden al wel neuzen. Ik heb het hooi tussen het hek gelegd zodat ze samen moesten eten. Na twee dagen heb ik de weilanden open gegooid eerst gingen ze allebei hun eigen gang en toen even vijf minuten achter elkaar aan en klaar was het.