Borstels 'ontharen'?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Borstels 'ontharen'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:48

Hoi allen,

mijn borstels zitten vaak onder de witte haren van mijn paard, zeker als hij in de verharingstijd is. Dit is natuurlijk normaal. Ik probeer de bostels vaak goed schoon te maken, maar vroeg me af hoe tijdens het poetsen de haren op een goede en efficiente manier uit de bostels kan halen. Met een stalen rechthoekige roskam? Wie heeft tips?

Phrono

Re: Borstels 'ontharen'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:51

Ja idd je borstels even over zo'n metalen roskam halen, ook tijdens het poetsen een paar keer zodat al het stof en de haren er goed uit gaan. Lachen

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:57

en als ze al vol zitten onderaan de haren, ga je met een fijne kam erdoor heen ploegen voor de laatste restjes Lachen

Melanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:59

Met een roskam gewoon een keer tegen de muur "slaan".
en bij een gewone borstel doe ik altijd over de rand van de box, zegmaar van de voorkant naar de achterkant halen en zo gaat het vuil er altijd uit.

En als je ze echt een keertje helemaal schoon wilt maken, kan je ze in een emmer met warm water en biotex laten weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:10

idd tegen de muur slaan ermee, gaan de haren naar beneden en haal je ze er zo uit...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 09:17

Een paar uur in een sopje met Soda en warm water gooien maakt ze trouwens helemaal schoon, niet alleen de haren ook het vet wat er vaak in zit Knipoog

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:16

Met een katten borsteltje Haha! Zo'n borsteltje met schuine, dunne ijzer haartjes. Ik gebruikt dat om de borstel schoon te maken, maar ook om mijn kleren, dekjes, dekens enzo schoon te maken Haha! en het is ook heel fijn om de klitten uit de manen en sokken te kammen.
En ze zijn ook fijn om klittenband mee schoon te maken als er teveel rommel tussen zit.
Die dingen zijn in elke dierenwinkel te koop en zijn niet duur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:55

Met een dunne manenkam kan je er gewoon de haren die onderaan zitten ertussen schrapen. Duurt effe, maar geeft wel resultaat. Anders kan je met een compressor, het pistool aansluiten en zo de borstels uitspuiten, worden ze ook nog stofvrij van OK dan! Het is gewoon even flink doen Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:27

MysticTinker schreef:
Met een katten borsteltje Haha! Zo'n borsteltje met schuine, dunne ijzer haartjes. Ik gebruikt dat om de borstel schoon te maken, maar ook om mijn kleren, dekjes, dekens enzo schoon te maken Haha! en het is ook heel fijn om de klitten uit de manen en sokken te kammen.
En ze zijn ook fijn om klittenband mee schoon te maken als er teveel rommel tussen zit.
Die dingen zijn in elke dierenwinkel te koop en zijn niet duur.

Die kammen zijn ook erg handig om je paard mee te borstelen als ze goed in de wintervacht zitten, en je wilt ze een handje helpen om het kwijt te raken....Orlanda is er helemaal weg van en gaat er altijd even lekker voor staan, als ik stop, kijkt ze me zo aan van "nu al????"

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:35

ik pak altijd de hoevenkrabber.
kun je heel goed de haren ermee uit halen uit een borstel.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:39

Ik maak ze nooit schoon, koop gewoon nieuwe Lachen. Nee, ik sla ze ook altijd tegen de muur. Heb 1 borstel en die heeft zelf te fijne haren dus die maak ik schoon met water en soda. De rest van de tips gebruik ik ook.

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:45

Poets altijd met 2 bortstels in mijn hand, links zo'n rubber ros en rechts een gewone borstel. Na elke paar halen doe ik effe met de rubberen over de gewone borstel, zodat de haren er af gaan.

Als ze echt heel vies zijn doe ik ze een half uurtje laten weken in een emmer met warm water en waspoeder. Daarna goed uitspoelen en ze zijn weer al nieuw.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:52

Shasadee schreef:
Poets altijd met 2 bortstels in mijn hand, links zo'n rubber ros en rechts een gewone borstel. Na elke paar halen doe ik effe met de rubberen over de gewone borstel, zodat de haren er af gaan.

Zo doe ik het ook altijd. Meestal begin ik ook eerst de poetsbeurt met de rubberen borstel om de viezigheid en losse haren al te verwijderen, en dan met de zachte borstel erover om het fijne stof weg te halen. Daarbij de zachte borstel idd over de rubberen halen.
Zit de zachte borstel toch nog onder de haren even uitslaan tegen de muur (of schone verharde grond) en dan weghalen...

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:47

Langs de muur, of idd over een ijzeren roskam halen. Doe het meestal direct na het peotsen, anders hoopt het zich ook zo op.