Doorrijden of eerst longeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittos

Doorrijden of eerst longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:04

heej..
Gisteren dacht ik eventjes op een paardje te gaan rijden anders is hij super normaal met rijden, gister ook wel. Alleen begon hij ineens heel gek te bokken enzo. Ik bleef de eerste paar keren wel zitten met dat gekke gedoe.
Na een kwartiertje begon hij weer en bokte zo hoog en ging met zijn hoofd naar beneden dat ik er vanaf viel. Ik had last van mijn rug dus ben er niet meer op gegaan. Ik heb hem wel gelongeerd. nu was mijn vraag zouden jullie er gewoon weer opgaan en dat hij blijft gek doen of eerst longeren en dan pas erop?

miisshOrse

Re: Doorrijden of eerst longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:10

Je kan hem natuurlijk eerst longeren. Maar pas op dat je daar geen gewoonte van maakt, want daar kan een paard zich perfect aan aanpassen. ( longeren braaf, en rijden er een zooitje van maken) Je kan het best de combinatie maken: longeren + rijden, dan weer alleen rijden, enz. een beetje combineren.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:40

Wat ik uit je verhaaltje opmaak is dat hij, denk ik, gewoon het voorjaar in zijn bol had. Je zou hem vooraf even kunnen longeren om de energie wat te dimmen, maar dit geeft natuurlijk geen garantie tegen het gek doen als ie last heeft van voorjaarskriebels.
Succes ermee Pling

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:32

Eerst longeren, daarna lekker rijden.

En ik was er denk ik ook niet terug op gegaan als ik last van mijn rug had. Je moet zelf ook heel blijven. Haha!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:40

Ik zou zelf gelijk opstappen, maar dat ben ik..Ik ga er ook met een instelling op van als ik val dan val ik en lig ik op de grond..

Maar als jij je fijner voelt bij longeren, moet je dat gewoon doen.. En het beste is om er daarna toch nog even op te gaan voor je eigen vertrouwen.. Ja

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:52

Ik was er ook weer opgestapt, tenzij je rugpijn te erg is, dan kun je natuurlijk ook niet fatsoenlijk zitten.
Als je denkt dat ie jolig is kun je hem idd wel ff longeren om ff zn energie er uit te lopen. (staat ie overdag wel op t land/bak/paddock? hoe zit t met zn voerschema?Misschien wat veel? )

Maar zoals gezegd kunnen ze daar ook een trucje van maken dus afwisselen lijkt mij ook een goed idee!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 19:57

Als ik eenmaal ben gaan rijden dan stap ik er terug op (tenzij dat niet meer gaat, omdat ik iets gebroken heb ofzo Tong uitsteken )

Heb wel is voordat ik begon te rijden, gelongeerd.

Brittos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 20:19

Okee, me rugpijn is al behoorlijk minder dan gisteren middag. Morgen ga ik het weer proberen, als ik er dan aflig lig ik denk ik in de blubber maja.. Ik longeer hem eerst eventjes en dan stap ik op..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:45

Olympia schreef:
Ik zou zelf gelijk opstappen, maar dat ben ik..Ik ga er ook met een instelling op van als ik val dan val ik en lig ik op de grond..

En er is nog nooit iemand in de lucht gevallen en ze hebben altijd iedereen gevonden die eraf viel Knipoog

Ik zou er ook weer opstappen, voorwaarts. Maar je kan voor je gevoel eerst even longeren.