Bit wisselen manege pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mnique

Bit wisselen manege pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 15:44

Hooi,

Mijn lievelingspony op de manege waar ik rijd. Heeft een stang omdat hij te wild zou zijn, en met een stang zou hij dan liever moeten zijn Verward . Maar ik vind dit nogal stom. Als hij echt iets wil doen, krijg je dat niet opgelost met zo'n bit denk ik. En meestal is het ook dat hij te veel energie heeft, want na 20 minuten is hij meestal alweer lief. Hij wil zich altijd gewoon even uitleven ofzo.
Maar goed mijn vraag is dus; Kan ik dan voor 1x in de week een eigen passend gebroken bitje indoen. Of kan ik dit beter niet doen, omdat het misschien niet goed is om steeds van bit te verwissselen?

(staat dit hier eigenlijk we goed? of moet dit bij manege/verzorgpaarden?)

Nouka

Re: Bit wisselen manege pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:46

Ik denk niet dat je dat kan maken, zonder overleg met de manege eigenaar.
Misschien is er wel een andere reden waarom hij met stang gereden wordt.. zoals dat hij het niet prettig vindt om met een gebroken bitje te worden gereden ('prikken' in het gehemelte van zo'n bitje)

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:35

zou ik ook niet doen hoor.er zal wel een rede zijn waarom hij dit bit in heeft. maar je kunt altijd overleggen.maar het is niet goed voor de pony om constant van bit te wisselen

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:37

Als ze het op de manege goed vinden, zou ik het gewoon proberen, maar niet doen zonder toestemming!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:39

Dit soort dingen nooit op eigen houtje doen, daar krijg je alleen maar problemen mee. De eigenaar zal er wel een goede reden voor hebben. Als jij een vriendelijke hand hebt dan is de inwerking net zo zacht met of zonder stang.

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:42

Een ongebroken bit is niet perse scherper... Het ligt juist heel stil in de mond, wat voor sommige paarden veel prettiger is!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:46

Stang (met hefboom en kinketting) of ongebroken trens?

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:49

Margreet schreef:

Ik hoop dat de manege een beetje verstand heeft en er een ongebroken trens in heeft gedaan...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:03

Dat hoop ik ook.
Maar je weet het niet he...
En ongebroken trens/stang zorgt nog wel eens voor verwarring, terwijl het toch heel verschillende bitten zijn.

Mnique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 18:00

ingvdh schreef:
Dit soort dingen nooit op eigen houtje doen, daar krijg je alleen maar problemen mee. De eigenaar zal er wel een goede reden voor hebben. Als jij een vriendelijke hand hebt dan is de inwerking net zo zacht met of zonder stang.

Ik had het een paar maanden geleden gevraagd, en de reden was dus dat hij te wild was. Tuurlijk zou ik het wel eerst vragen voordat ik een bit verwissel maar aangezien de eigenaar waarschijnlijk toch zegt ''Ja, is goed hoor.'' Vraag ik het maar aan jullie.
Ik heb wel een zachte hand, dus dat is dan wel een opluchting dat het dan in princiepe niet vervelend voor hem is.
Maar ik lees en hoor eigenlijk altijd dat een gebroken bitje fijner is voor het paard, omdat het zachter zou zijn.

miesie schreef:
Margreet schreef:

Ik hoop dat de manege een beetje verstand heeft en er een ongebroken trens in heeft gedaan...

Nee, manege heeft blijkbaar geen verstand. Het is een stang met kinketting en hefboom. Ik heb een plaatje gezocht van hoe het bit er ongeveer uitziet, zodat jullie weten waar ik het over heb.
Hij is heel groot, maar ik kreeg hem niet kleiner.
Afbeelding
Maar de teugels zitten vast aan de middelste ring, dus dan heb je geen hefboomwerking toch?

Maargoed, aangezien jullie het toch afraden omdat het niet fijn is voor die pony tekens een ander bit, laat ik het maar zoals het is.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:25

Nou, nu wordt het helemaal mooi! Stang, mét hefboom én kinketting! Scheve mond

Kun je niet eens met de manege eigenaar gaan praten? Omdat je zegt dat hij het waarschijnlijk toch wel goed vindt, misschien wil hij dan zelf ook wel een wat fijner trensje aanschaffen?

Nouja, succes!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:59

Rustig maar Tinkelbel. Een Utrechtse stang heeft op het bovenste gat 0 hefboomwerking. Een kinketting wil ook niet altijd zeggen dat deze de kin raakt wanneer je een ophouding maakt, dit legt eraan hoe het paard opgetoomt is. Je kan hem 'goed' doen, dan werkt hij alleen als de scharen van het bit 45 graden gedraait zijn. En dan nog alle andere varianten.

Lekker zo laten. Paard merkt er niets van als jij rustig bent in je handen.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:12

Sjonniej schreef:

Misschien is zij wel rustig in haar handen, maar alle andere manegeklantjes dan?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:17

Zou het gewoon aan de eigenaar vragen en als het mag zou ik het doen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:23

Tinkelbel schreef:
Sjonniej schreef:

Misschien is zij wel rustig in haar handen, maar alle andere manegeklantjes dan?

Ja maar zij wil er een ander bit in, in de tijd dat zijzelf rijdt, daar heeft de rest dan nog niets aan.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:06

Stangen zijn helemaal niet vervelender voor een paard. Als je net alsof doet(in je handen) of het bit is het paard zijn mond zit en je trekt aan de teugels, dan gaat een dubbelgebrokenbit breken, tegen elkaar aan, en dat steekt in het gehemelte. Daarom is een stang lang niet eens zo vervelend

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:34

Dit is een menbit en dat werkt toch echt sterker in dan het gemiddelde bit waar normaal mee gereden wordt.

Maar het is totaal niet zinvol om dat dier met jou als ruiter met een vriendelijk bit te rijden. Het voegt niets toe hoe lief bedoeld ook van jou.

Jammer dat maneges dit soort stangen inhangen bij pony's die door relatieve beginners gereden worden want zo'n stang kan toch aardig naar zijn wanneer een ruitertje aan de teugels gaat hangen.