ingvdh schreef:Dit soort dingen nooit op eigen houtje doen, daar krijg je alleen maar problemen mee. De eigenaar zal er wel een goede reden voor hebben. Als jij een vriendelijke hand hebt dan is de inwerking net zo zacht met of zonder stang.
Ik had het een paar maanden geleden gevraagd, en de reden was dus dat hij te wild was. Tuurlijk zou ik het wel eerst vragen voordat ik een bit verwissel maar aangezien de eigenaar waarschijnlijk toch zegt ''Ja, is goed hoor.'' Vraag ik het maar aan jullie.
Ik heb wel een zachte hand, dus dat is dan wel een opluchting dat het dan in princiepe niet vervelend voor hem is.
Maar ik lees en hoor eigenlijk altijd dat een gebroken bitje fijner is voor het paard, omdat het zachter zou zijn.
miesie schreef:Margreet schreef:
Stang (met hefboom en kinketting) of ongebroken trens?
Ik hoop dat de manege een beetje verstand heeft en er een ongebroken trens in heeft gedaan...
Nee, manege heeft blijkbaar geen verstand. Het is een stang met kinketting en hefboom. Ik heb een plaatje gezocht van hoe het bit er ongeveer uitziet, zodat jullie weten waar ik het over heb.
Hij is heel groot, maar ik kreeg hem niet kleiner.

Maar de teugels zitten vast aan de middelste ring, dus dan heb je geen hefboomwerking toch?
Maargoed, aangezien jullie het toch afraden omdat het niet fijn is voor die pony tekens een ander bit, laat ik het maar zoals het is.