paard kopen, maar nu twijfel ik

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

paard kopen, maar nu twijfel ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 12:44

hey allemaal

ik ga zaterdag bij een paard kijken
en eerst was ik dol enthousiast kon niet meer wachten!
maar hoe langer het duurt hoe meer twijfels ik krijg
ik kan het paard in 1 keer afbetalen en het stalgeld en verzorging dat kan ik ook betalen
maar ik hou dan nog maar 20 euro per maand over maar als er is een keer een dierenarts nodig is???
of moet ik hem verzekeren zodat ik de kosten terug krijg?
de hele zomer ga ik wel werken maar in de winter zit ik mischien weer zonder werk Ach gut
tuurlijk kan er iemand wel is een keer wat voorschieten maar toch..
aan de andere kant heb ik grote plannen met het paard (als ik hem zou kopen)
ik wil graag verder in de dressuur Haha!
ik wil echt heel graag een eigen paard ik heb al heel lang een paard wat ik verzorg en berijd maar daar kan ik niet verder mee komen
wat moet ik nu doen?
ik heb ook een shet gehad 2 jaar geleden en daar hoefte nooit een dierenarts bij te komen en toen zat ik het zelfde als nu
maar ja nu dus een jong paard waar ik naar ga kijken en waar ik dan intensief mee bezig kan zijn
wat zouden jullie doen??
of wie kan mij raad geven??
Laatst bijgewerkt door Karin op 13-04-05 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

Fredt

Re: help ik twijfel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:53

Je moet naar mijn idee nooit een paard nemen als je in onvoorziene situaties (paard word ziek, hoge ziektekosten) niet genoeg financiele middelen hebt. Als jij per maand maar 20 euro overhoud, is dat in mijn ogen te weinig om echt goed en verantwoord een paard te hebben.
Dit geld zou je wel elke maand opzij kunnen zetten, zodat je een bedragje achter de hand hebt. Maarja dan hou je dus per maand nix meer over.
En wat nou als je zometeen (misschien) werkloos bent? Lenen is ook niet alles, je moet het toch terug betalen.

Je geeft zelf al aan dat je twijfelt. Als ik zo je verhaal lees, zou ik het niet doen, en dus wachten tot je wel zeker van je zaak bent. En betere financiele middelen hebt.

ellenlouise

Re: paard kopen, maar nu twijfel ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:54

Ik zou het zeker niet doen. De 20 euro die je per maand overhoudt is echt veel te weinig. En misschien heb je voor jezelf ook nog wel onverwachte uitgaven.

Lekker nog een poosje doorsparen dus.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:05

als je het paard nou echt heel graag wilt kopen, maar je weet dat je niet zoveel geld overhoud... zou je er ook over kunnen nadenken om een goede bijrijdster te nemen... zodat je zelf meer overhoud.

Over dat verzekeren, je meot er wel aan denken dat je per maand (of 1x in de zoveel maanden) een bedrag moet betalen... dan houd je straks helemaal niks meer over. En volgens mij wil je ook wel eens leuke dingen doen (met of zonder je paard) en dan heb je meestal aan 20euro niet genoeg...

iklinsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:10

ik zou gewoon nog ff doorsparen das het verstandigs..Tong uitsteken

miekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:15

Ik zou het paard niet kopen, ik heb mijn eigen paardje om die reden helaas moeten verkopen, ik had haar nog wel kunnen houden, maar omdat er onzekerheid is of ik van de zomer nog werk heb en dan genoeg werk, was ik bang dat ALS ze iets zou krijgen, ik het niet zou kunnen betalen.

Verder is het zo dat wanneer je dressuurwedstrijden wil rijden, je daar ook enorm veel onkosten aan zal hebben en ook lessen zal moeten gaan nemen.

Als ik jou was zou ik (hoe moeilijk het ook is) wachten tot je wat meer zekerheid van inkomsten hebt en je wat meer geld overhoudt per maand..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:26

Als je niet in staat bent om rond 100 euro per maand opzij te zetten, dan moet je niet aan een paard beginnen. Verzekeren lijkt leuk, maar uiteindelijk doen die jongens dat ook om geld te verdienen, dus als je geen giga-brokkenpiloot hebt, is dat altijd duurder.
Ga des noods op zoek naar een verzorgpaard waar je wel verder mee kunt, dat is goedkoper dan een eigen paard }>

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:53

In jouw financiele situatie zou ik er inderdaad niet aan beginnen. Kun je niet een baantje zoeken dat wat beter betaalt?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:12

Voorlopig nog niet aan beginnen. Verzekeren kost ook geld, en wedstrijden ook. Met dit kleine bedrag heb je gewoon niet voldoende wanneer er is gebeurt.

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 16:51

Ik zou het niet doen. Begrijp ik het ook goed dat je je paard op afbetaling gaat kopen?
daar zou ik helemaal nooit aan beginnen, dat doe ik niet voor een auto en al helemaal niet voor een levend dier .... hij kan ziek worden, dan lopen de kosten hoog op.
Een bijrijder lijkt mij ook geen reele optie want een goede en blijvende bijrijdster vinden valt niet mee, bovendien ben je dan echt afhankelijk van hem/haar. Wil je dat?
Waarom wordt je zelf geen bijrijdster? Ik zou zeggen ' doe het niet' , je zal niet de eerste zijn die haar paard noodgedwongen moet verkopen en er doodziek van is.
Nu is de beslissing om het niet te doen al moeilijk, laat staan als je het paard op stal hebt staan, er een band mee hebt opgebouwd en er dan achterkomt dat het toch niet werkt.
Succes met je beslissing .

XXX Saskia

saskia23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:00

met dit vorige bericht bedoel ik niet dat een bijrijder hebben niet oke is maar dat je niet een bijrijder moet nemen omdat de kosten anders te hoog zijn voor je

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:07

als je maar 20,- in de maand over houd zou ik er absoluut NIET aan beginnen..
Een wormenspuit kost dat al zo'n beetje en wat denk je als ie bv hoefijzers nodig heb etc of een nieuw zadel. de voorijkosten van een dierenarts kosten ong al meer als 20,-

Curly85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 18:11

20 euri in de maand over, waar wil je de wedstrijden van betalen? Ik zou het niet doen hoor veel te veel risico

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 20:26

Wat dacht je alleen al van de hoefsmid, 1 keer in de 2 maanden?? Als je paard rondom op ijzers staat, red je het geneens met je 2 maanden gespaard geld (dus 40 euro).
Om dus over onvoorziene kosten maar te zwijgen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:09

20 euro? En dat is alleen voor je paard? NIET DOEN! stel je paard komt wat te mankeren, moet ijzers, of een wormen spuit (Zoals vernoemd) dan heb je een probleem, vergeet het inenten ook niet...
Ikzelf heb mn paard om dezelfde reden verkocht, had geen geld meer, wel iets meer dan jij!!! Maar je heb ook een leven naast je paard, en een paard kost héél veel geld..

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 21:50

Kijk naar mij .. je koopt een paard 100% goed op foto's rondom gekeurd en twee jaar later HKO.. meid je wil niet eens weten wat voor kosten ik heb ik zou er een nieuw paard van kunnen kopen denk ik. 1 banketstaaf fototje kost 60 euro, da's 3 maanden sparen voor jou ik heb voor 120 euro medicijnen en supplementen. De enting heb ik de rekening net van 34 euro dat is voot jou 1,5 maand niks uitgeven. Wormenkuur iedere 8 weken 15 euro. Smid iedere 7 weken 90 Euro.
Mijn paard heeft 1 keer met koliek op de kliniek gestaan € 450,- inclusief medicijnen, dat is twee jaar sparen voor je.. en geloof me zo lang kan je paard iet wachten als hij koliek heeft.

Ik heb standaard ruim 1000 euro apart staan voor mijn paard en dat vul ik aan als er iets is geweest.

verzekeren rondom tegen ziektekosten kost ong. 500 euro per jaar en met 20 euro in de maand over heb je maar 240 meid.
Een paard is net even anders dan een shetlander.
lekker door sparen en gewoon even wachten. Nooit aan beginnen nu!

yellow20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:04

hey bedankt voor de reacties
maar heb het er hier thuis over gehad en als ik het paard zou kopen
en mocht het ziek worden (ik ga er niet vanuit) dan gaan me ouders me wel helpen dus ik sta er niet helemaal alleen voor
en ik heb werk voor de vakantie dus ik kan dan sparen en geld achter houden
en ik heb een uitkering waar ik de stallingskosten van betaal
dus ik denk dat ik zaterdag toch naar het paard ga kijken want anders kan ik er nooit 1 aanschaffen
en ik betaal het paard in 1 keer af dus geen huurkoop
oh ja
wedstrijd geld dat betaal ik ook niet zelf dus dat scheelt ook weer maar dat is nooit veel hier betaal je 7 euro startgeld

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 22:07

bij twijfel gelijk afhaken, straks koop je hem toch wetend dat je er misschien toch geen 100% achter staat en daar zit je dan, nee daar zijn jullie allebei niet bij geholpen.

even wachten maar totdat jouw(financiele) situatie wat stabieler is. sterkte

whoopylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 23:37

Ik heb die van mij als 1 jarige gekocht, zodat ik mezelf niet in de kosten KAN jagen.
Als ik namelijk een 3jarige had gekocht, had ik wedstrijd WILLEN rijden. Nu kan dat nog niet Lachen
Ik heb dus zeg maar een soort zelfbescherming bij de aankoop ingebracht Lachen
Als ik jou was zou ik nog even wachten. Zorgen dat je zeker genoeg geld hebt, mocht het een keer tijd zijn voor de VA, dat je m dan niet gelijk hoeft te verkopen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 00:12

yellow20 schreef:
hey bedankt voor de reacties
maar heb het er hier thuis over gehad en als ik het paard zou kopen
en mocht het ziek worden (ik ga er niet vanuit) dan gaan me ouders me wel helpen dus ik sta er niet helemaal alleen voor
en ik heb werk voor de vakantie dus ik kan dan sparen en geld achter houden
en ik heb een uitkering waar ik de stallingskosten van betaal
dus ik denk dat ik zaterdag toch naar het paard ga kijken want anders kan ik er nooit 1 aanschaffen
en ik betaal het paard in 1 keer af dus geen huurkoop
oh ja
wedstrijd geld dat betaal ik ook niet zelf dus dat scheelt ook weer maar dat is nooit veel hier betaal je 7 euro startgeld

fijn dat je ouders je willen steunen bij dierenartskosten, maar begrijp ik goed dat je je paard gaat onderhouden van een uitkering Verward
kan je dan niet beter opzoek gaan naar een lekker betaald baantje, dan verdiend je altijd meer dan wat een uitkering oplevert...

van die 20 euro per maand kan je echt geen paard onderhouden, echt niet....

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 10:51

Riant schreef:
Kijk naar mij .. je koopt een paard 100% goed op foto's rondom gekeurd en twee jaar later HKO.. meid je wil niet eens weten wat voor kosten ik heb ik zou er een nieuw paard van kunnen kopen denk ik. 1 banketstaaf fototje kost 60 euro, da's 3 maanden sparen voor jou ik heb voor 120 euro medicijnen en supplementen. De enting heb ik de rekening net van 34 euro dat is voot jou 1,5 maand niks uitgeven. Wormenkuur iedere 8 weken 15 euro. Smid iedere 7 weken 90 Euro.
Mijn paard heeft 1 keer met koliek op de kliniek gestaan € 450,- inclusief medicijnen, dat is twee jaar sparen voor je.. en geloof me zo lang kan je paard iet wachten als hij koliek heeft.

Ik heb standaard ruim 1000 euro apart staan voor mijn paard en dat vul ik aan als er iets is geweest.

verzekeren rondom tegen ziektekosten kost ong. 500 euro per jaar en met 20 euro in de maand over heb je maar 240 meid.
Een paard is net even anders dan een shetlander.
lekker door sparen en gewoon even wachten. Nooit aan beginnen nu!

lees dit nog even heeeeeeel goed!!!

Ik heb er zelf ook eens aan gedacht een pony te kopen, maar heb het ook niet gedaan vanwege eventuele onverwachtte kosten waar ik aan twijfelde. Dat je shet vroeger nooit wat gehad heeft zegt absoluut niet dat een nieuw paard ook nix zal krijgen!!!

Ik zou na al deze antwoorden het niet erg slim van je vinden als je het toch doet, als je zo eigenwijs bent had je het net zo goed niet kunnen vragen

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 23:01

Meis het aller domste wat je kan doen is er van uit gaan dat je paard niet ziek wordt. Geloof me nou ik heb een redelijk duur (wat is duur) paard gekocht en echt alles eraan laten röngenen, uitereaard ook klinisch gekeurd. helemaal in orde.

Maar het zegt niks over, koliek, hoefzweren, verkoudheden,spier problemen, peesblessures, verstuikingen en verrekkingen, gebitsproblemen.

Fijn dat je ouders willen helpen als je paard ziek wordt, maar bij jou moet er zonder dat ie ziek wordt al geld bij meid.

Ik kan niet oordelen over de portemonnaie van je ouders maar je hebt geen reëel beeld van hoe een heel klein gebrekje je op kosten kunnen jagen.

Ik vind niet dat je moet denken "dan heb ik nooit een paard" maar dat je je moet afvragen of je dat paard onder alle omstandigheden een goed leven kan bieden.

Jij wil dat paard, maar is dat paard blij met jou als eigenaar?
En ik wil niet bot of banketstaaf doen, maar een uitkering is geen vetpot en bedoeld om jou in je nodige levensbehoeften te voorzien. Een eigen paard behoort niet tot levens behoeften, dat behoort tot luxe.

Ik bedoel niet dat mensen met een uitkering geen paard mogen kopen maar ik zou toch echt zorgen dat ik een dikke spaarpot achter de hand heb. oke misschien heb je geluk en wordt je paard gezond 30.. maar dat is een akelig grote gok om te nemen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 01:32

Niet nu aan beginnen! Er komt meer bij kijken dan alleen de aankoop en de stallingskosten. De stallingkosten zijn maandelijks, maar dat zijn veel andere dingen ook.

Ik heb een keer onwijs ongewild in de WW gezeten en wist echt niet hoe ik het rond moest breien, deed alles om die dieren te kunnen houden. Oké, een goedkopere stalling was een tijdelijke oplossing.

Als ik in jouw situatie zou zitten, dan zou ik het dus niet doen en wachten tot je een baan hebt die goed verdient. Nu ga je je alleen maar problemen op de hals halen...

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 12:03

niet doen! hoe verleidelijk het nu ook lijkt
als je straks echt krom moet gaan liggen voor dat paard,is de lol er echt snel af!
als je nu een jaar lan elke maand alle kosten(dus ook inentingen,wormekuren,hoefsmid)opzij legt,en je hebt er een jaar lang goed mee om kunnne gaan,dus nooit aan dat geld gezeten,en het niet nodig gehad voor andere zaken,dan koop je alsnog een paard,heb je inmiddels alweer aardig wat gespaard,en heb je dat gelijk als "vangnet"!!!

kun je niet van dat geld afblijven(kom je elke keer in de verleiding,of heb je het echt hard nodig) dan heb je een wijze les geleerd,en zul je gewoon nog ff een paar jaartjes moeten wachten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:46

Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen. Al zou je, na aftrek van al je vaste kosten aan je paard (stalling, hooi, stro, voer, ontworming, HS, verzekering, entingen etc.) 20 euro overhouden dan is dat alsnog niet genoeg. Wat nou als je hoofdstel uitelkaar valt van ellende? Je zadel komt te overlijden etc? Daarnaast ben je volgens mij ook nog best jong, dan wil je ook wel eens leuke dingen doen. Lekker de kroeg in, uit eten, bioscoopje pakken en verjaardagen: dat kan dan bijna niet meer. En het is ook niet leuk om als profiteur gezien te worden door je vriend(en). Als ik jou was zou ik er nog even mee wachten, want als je echt moet sappelen dan is het echt niet meer zo leuk hoor, een paard.