Wie heeft er een breed/rond paard en GEEN schuivend zadel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Supertje

Wie heeft er een breed/rond paard en GEEN schuivend zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 22:23

Binnenkort komt van Rijs langs om bij Jordy een aantal dressuurzadels te passen. Ik ben erg benieuwd of er wat tussen zit, ik heb namelijk nog nooit een zadel gevonden voor Jordy wat niet schoof. Ter info: Jordy is een tinker, maar geen overdreven brede, wel erg rond.
Naar voren schuiven ze niet, ondanks dat hij vrijwel geen schoft heeft, met springen schuiven ze minimaal naar achteren, maar dat is op te lossen met een borsttuig.
Probleem is dat alle zadels opzij schuiven, naar beide kanten.... Als je iets meer gewicht op je ene beugel hebt, zit je gelijk scheef. En aansingelen tot hij bij wijze van spreken blauw aanloopt zie ik ook niet zo zitten.
Zadels liggen voor het oog prima, sluiten netjes aan, maar zodra je gaat rijden schuiven ze toch allemaal.

Nu vraag ik me dus af of ik de enige ben die dit probleem in flinke mate heeft (ik heb zo'n vermoeden van niet). En ook voornamelijk wie met een zelfde type paard (dus ronde/brede rug en weinig schoft) een zadel heeft wat NIET schuift.... En wat voor zadels dat is.

Bitterbal

Re: Wie heeft er een breed/rond paard en GEEN schuivend zade

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:25

Ik heb hier ook last van met mijn ronde haflinger.. alhoewel ik nu een merkloos VZH zadel heb dat eigenlijk zo goed als blijft liggen, alleen nu is de singel weer te groot omdat mevrouw aan het afvallen is...

Blijf dit topic wel volgen als dr nog reakties komen, want ook ik ben eigenlijk opzoek naar een dressuurzadel Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:09

Ik heb een haflinger met ronde brede rug. Mijn westernzadel ligt er als een huis op. M'n Wintec 2000 vzh zit ook vrij lekker, maar beweegt ook wat teveel naar mijn idee. Al heeft een vriendin (Sylvia hierzo) ook met beide zadels gereden, en zij vond de Wintec totaal niet schuiven.

Voor mijn tinker ligt er momenteel het westernzadel erop. Wintec zou ook passen, maar ik durf er nog niet mee te rijden. Ik vertrouw haar niet genoeg, en voel mij zekerder met het westernzadel. Als het veulen eruit is ga ik het met de Wintec proberen Lachen

Vinia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 06:52

Ik had dit probleem ook met mijn paard en heb een speciaal matje gekocht wat je onder het zadel legt. Dit helpt prima. Ik weet niet meer precies waar ik het gekocht heb, maar volgens mij bij Divoza.

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:18

ik heb dat probleem ook had.... toen heb ik een merkloos vzh zadel gekocht maar helaas is ze zoveel afgevallen dat het zadel veel te breed is geworden voor haar.... nu heb ik een wintec 500 besteld.... hopen dat dit werkt!! verder heb ik een boomloos barefoot zadel maar helaas krijgt mijn haffie daar wondjes van bij de singelstoten

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:23

Mijn paard is ook vrij breed en rond, met niet al teveel schoft Lips are sealed en hij heeft er een Kieffer Aachen VZ zadel op liggen.
Ik wil eigenlijk al langer een ander zadel voor hem hebben, maar deze past hem zó goed, dat ik er steeds maar weer vanaf zie Knipoog .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:36

ik heb een erg breed, rond paard zonder schoft.

Alle Engelse zadels met boom, stockzadels en westernzadels schoven er zo af als mijn paard een zijsprongetje maakte en helaas doet ie dat nogal eens Huilen

Ik heb nu al een jaar of 2 een boomloos zadel en met zo'n anti-schuifmatje eronder als hierboven genoemd werd (de mijne komt van Divoza) kan ik zelfs vanaf de grond opstappen, dat is me met geen enkel ander zadel ooit gelukt, zonder dat het zadel onder z'n buik hing!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:15

Mijn Tinker is niet zo heel erg rond gelukkig. Ik heb twee zadels. Een Daaleman veelzijdigheid (die gebruik ik maar zelden) en een Stübben Parzival dressuur. Dat laatste zadel gebruik ik vrijwel altijd. Beide zadels liggen als een huis op mijn paard. Het zijn wel beide vrij oude zadels maar mijn ervaring is dat de oudere types zadels vaak een veel fijnere pasvorm hebben.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:38

mijn paard is ook breed en rond en heeft bijna geen schoft, ik heb een kn dressuur met brede boom op hem liggen. schuift nog wel ietsje maar omdat hij door 3 maanden niks te hebben gedaan is aangekomen wacht ik met het passend maken tot hij is afgevallen. Het schijnt dat ze het zo op kunnen vullen dat het beter ligt en niet schuift. (aan de voorkant dus)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:41

Op mijn brede, ronde pony zonder schoft had ik destijds een Zaldi Jupiter. Lag als een huis! Lachen

Dewi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:05

mijn paard heeft een passier grand gilbert (misschien niet wat je zoekt, is wel erg duur) moet zeggen dat het fantastisch ligt. Had voorheen een KN en dat lag een stuk slechter.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:11

Breitling schreef:
mijn paard is ook breed en rond en heeft bijna geen schoft, ik heb een kn dressuur met brede boom op hem liggen. schuift nog wel ietsje maar omdat hij door 3 maanden niks te hebben gedaan is aangekomen wacht ik met het passend maken tot hij is afgevallen. Het schijnt dat ze het zo op kunnen vullen dat het beter ligt en niet schuift. (aan de voorkant dus)

Ik heb ook een KN dressuur met brede boom voor Fayette en dit zadel ligt vanaf het begin af aan als een huis op d'r (mits ik wel een goede korte singel heb Haha!). Zadel is ook al wat ouder (6 jaar) en heeft eerst op de brede KWPN-er met weinig schoft van een vriendin gelegen. Waar die ook erg goed op lag.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:17

Ik denk dat onze Margriet (BT) best breed en rond te noemen is Clown Daar ligt een VZH zadel, merk onbekend op. Dat ligt prima, alleen is het een beetje versleten en willen we binnenkort een nieuw laten aanmeten. Het enige zadel wat we verder nog hebben voor haar is nl een westernzadel en ik vertik het om daar mee te gaan rijden. Ik hou dit topic in de gaten!

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:25

Ook op mijn paard (fries) schuiven alle zadels, heb er heel wat gepast en toen een Daaleman laten aanmeten maar dis schuift ook!
Mijn vriend heeft een Eurording Luxor voor zijn paard en daar heb ik nu een keer mee gereden op mijn paard en ik moet zeggen die lag wel beter dan mijn zadel en ik heb een keer met een Passier GG gereden en die schoof ook niet (maar die had lange zweetbalden waar ik amper onderuit kwam met mijn korte pootjes).

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:39

Ik heb ook een rondgeribte pony, alles schoof, maar sinds ik mijn Eurording Diamant met voorsingel hebt ligt het als een huis.
Het gaat dus voornamelijk om die voorsingel, grote kans dat van Rijs die jou ook aan gaat meten Ja .

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:43

Sterre schreef:
Mijn paard is ook vrij breed en rond, met niet al teveel schoft Lips are sealed en hij heeft er een Kieffer Aachen VZ zadel op liggen.
Ik wil eigenlijk al langer een ander zadel voor hem hebben, maar deze past hem zó goed, dat ik er steeds maar weer vanaf zie Knipoog .

Die heb ik ook!
Mijn pony (mérens) is breed en rond, maar heeft wel een normale schoft. Dus eigenlijk tel ik niet mee Knipoog . Maar dit zadel ligt echt super!

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:11

Amigo is een kruising haf x arabier en toch redelijk breed. We rijden nu sinds een weekje met een barefoot (wil zelf nooit meer anders) en kan zo vanaf de grond opstappen zonder dat het teveel verschuift. Het rare is wel, dat als ik opstap met z'n hoofd omhoog het zadel veel beter blijft liggen dan wanneer ie z'n hoofd omlaag doet (dus echt grazen enzo), want dan hangt het aan de zijkant ondanks goed aansingelen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:12

Amo is ook niet de smalste, en op hem ligt al jaren een zadel van imperial riding Lachen Ligt als een huis.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:23

ik heb een dikke tinker ,weing tot geen schoft. ik rij ook met de barefoot(western) en gaat super!! en jij succes met het zoeken naar een passend,niet schuivend zadel!! er zal er heus ergens een zijn..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:39

Na diverse zadels te hebben gehad en die allemaal drukkingen gaven heb ik nu een boomloos barefoot zadel voor mijn ronde haflinger.

Totnu toe nog het beste zadel.
Past ook op mijn fjord en op de nog rondere haflinger van mijn vriendin.

PS: Equestor is volgens mij ook hel breed leverbaar met verstelbare boom.

isioma

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:45

ik heb een bolronde fjord en heb een Hulsebos zadel
dressuur, eigenlijk is het 't endurance model, maar dat lijkt erg op een dressuurzadel
Schuift heel klein beetje maar opzij, maar ligt verder zo vast als een huis
Er staat er eentje te koop op Marktplaats, heeft op een groot paard gelegen, dus zou de goede kamerbreedte kunnen hebben
Moet je die van Slosser hebben, is in goede staat

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:50

Ik heb hier 2 wintec's 500 met een brede(rode) boom liggen die allebij op al mijn pony's netjes liggen. Bij somige pony's(met weinig schouder) heb ik er wel een staartriem aan, maar opzij schuiven ze niet.

M'n Barefoot ligt helemaal als een huis overal op, die schuift geen milimeter, op geen een van mijn pony's.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:58

Ik zweer nog steeds bij mijn jc zadel! Dat gooi ik op al het brede spul wat ik hier op stal rij!

Ramsesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:08

ik rijd met een wintec 2000 maar op m'n brede BWPer schuift ie naar achteren, heb gisteren een borsttuig gekocht, vraag me nu alleen af hoe je dat juist bevestigd en hoe het precies past?

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:17

na veel ellende met m'n eerste 2 zadels heb ik een zadel op maat laten maken voor mijn Tinker Indy. Indy is rond en weinig (ietsie) schoft.

Ik had nogal wat wensen toen ik een zadel ging laten maken (hahaha), maar dat mag ook toch?!
Een zadel die perfect voor Indy en mij zou zijn.
Ik heb nogal een dikke deriere, dus groot zitvlak voor mij was gewenst. Niet een zadel met een te diepe zit, zodat ik niet tever naar voren werd "gedrukt" en hiermee Indy zou belemmeren in z'n voorhand. Dus een wat vlakker zadel.
Heb korte beentjes, dus de zweetbladen zijn aangepast aan mijn korte pootjes. Heb een dressuurzadel met tikkeltje neiging naar veelzijdig, al zie je daar niet veel van terug. Dressuur zweetbladen dus zodat Indy zijn schouders mooi vrij zouden liggen.
Heb een zadel van het Tweespan in Boornbergum Friesland. (fryso zadels). Zij hebben erg mooie brede vlakke kussens wat erg mooi op je paard ligt en wat de ruggegraat mooi vrij laat en de druk goed verdeelt.
Mijn zadel schuift niet en ligt echt goed. Verder is het materiaal wat ze bij het Tweespan gebruiken echt super. Een heel comfortabel en zacht zadel! Je krijgt echt absoluut geen last van je achterwerk, ook niet met erg lange buitenritten.

www.tweespan.com
Daar kun je de zadels zien. Ook het standaard Fryso zadel (is een dressuur), die kun je daar op de foto zien. Maar heb je wensen, bijvoorbeeld ietsie dikker achterwerk of kortere benen, dat is allemaal geen probleem. De zadels worden overigens door een zadelmaker in Engeland gemaakt.

Ik zal proberen hier wat foto's te plaatsen van Indy met ONS aangepaste zadel die heerlijk zit en goed ligt!
(ben ik niet zelf overigens die er daar op rijd)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nogmaals...ik heb dus een platte zit, de "normale" zijn met een diepere zit. Je kunt overigens uit allerlei kleuren kiezen.

Succes met het zoeken naar een goed zadel!