Pony tikt sinds ijzers continu aan!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Larish

Pony tikt sinds ijzers continu aan!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 20:15

Kelly heeft sinds een week of twee achter en voor ijzers. Sinsdien tikt ze echt de hele tijd aan, en dan hoor ik echt haar ijzers tegen elkaar aan knotsen. Dit is vooral als ik de draf verruim, of aan het galoperen ben. Gewoon in verzamelde stap of draf gebeurd dit ook, maar niet zovaak. Voorheen had ze het totaal niet. Dit lijkt me alleen niet echt goed? Elke keer dat geklets tegen die ijzers. Ik neem aan dat dit niet met peesbeschermers opgelost kan worden? Aangezien ze echt met haar hoeven dus tegen elkaar tikt. Is dit een kwestie van wennen aan de ijzers, is ze te lomp met lopen of kan ik dit voorkomen door een beschermer?

Zit nu trouwens wel te twijfelen of ze misschien met haar achterijzers de voorijzers raakt. Aangezien ik soms op foto's zie dat ze haar achterbeen best ver naar voor zet. Even een fotootje zoeken.. Zo dus! De peesbeschermers had ik die keer geleend van iemand, maar ze deed het dus nog;

Afbeelding

WinBinChes

Re: Pony tikt sinds ijzers continu aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:51

springschoen!! Jouw pony loopt gewoon ruim en daardoor hoor je het nu. Zonder ijzers heeft hij dit ook gehad alleen hoor je het niet

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:29

Waarschijlnijk heeft hij dit altijd al gedaan maar heb je het nooit gehoord/ gezien. Nu met ijzers valt het natuurlijk veel meer op.
Het kan opzich niet zoveel kwaad dacht ik. Als je geen erge beschadigingen ziet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:32

je smid kan de ijzers ook iets anders eronder zetten zodat ze met haar voorbenen juist ruimer gaat stappen en ze ze niet aantikt.

kan dus zijn dat de voorste ijzers niet goed zitten waardoor ze een kortere pas maakt.

hoe het precies helemaal zit weet ik niet, maar had vroeger een kennis van me die haar paard deed het ook, de smid heeft toen de voorste ijzers veranderd/ ander soort ijzers eronder gezet en toen was t over.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:45

Het kan ook met slapte te maken hebben. Als een paard (nog) niet zo sterk is tikken ze zich ook vaak aan. Mijn paard deed dit op 3 jarige leeftijd ook maar nu hij sterker is, is het helemaal weg.

Het kan ook zijn dat je paard nog even moet wennen aan de ijzers/ de stand waar hij nu in staat. Leg het de volgende keer voor aan je smid. Die kan kijken of hij er iets aan kan doen dmv het afrolpunt iets te verleggen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:44

Voorlopig even springschoenen gebruiken, dan verklein je de kans op schade door het aantikken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:30

Onze hackney deed dat in het begin ook, en wekelijks lagen de ijzers eraf. Boos! Springschoenen helpen tegen verwondingen, maar lossen de oorzaak niet op. Bij onze hackney was de oplossing een superlicht ijzertje eronder, sindsdien heeft ie zich nooit meer geraakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:06

Nog niet voldoende getraind paard, d.w.z. het paard loopt te veel op de voorhand. Trainen dat hij meer op de achterhand gaat lopen.
Kwestie van aan werken met je instruteur(trice) en wat tijd nemen. Verder niet van in paniek raken, het komt vanzelf goed als de training wat verder is.

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:27

Mijn paard doet dit ook. Ik doe meestal voor en achter springschoenen aan zodat ze zichzelf niet beschadigd en het helpt wel want je ziet aan de springschoenen dat ze ze echt aantikt! Moet er niet aan denken dat ze zichzelf op die manier aantikt op haar blote beentjes.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:42

none schreef:
Waarschijlnijk heeft hij dit altijd al gedaan maar heb je het nooit gehoord/ gezien. Nu met ijzers valt het natuurlijk veel meer op.
Het kan opzich niet zoveel kwaad dacht ik. Als je geen erge beschadigingen ziet.

het paard kan zijn ballen kapot tikken of pezen aantikken. overleg even met je smid of hij er iets aan kan doen. als hij het niet kanverhelpen kun je bescherming gebruiken voor de ballen en peesbeschermers

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 15:20

Ik denk niet dat het perse slap heid hoeft te zijn. Ik ken een 10 jarige new forest ruin die M2 loopt en behoorlijk sterk van achter is, maar wel aan tikt. Hij zet zijn achterwerk er zo'n uit onder dat hij aantikt. (Alleen in de verruimende gangen hoor Haha!)

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 16:01

Ze loopt niet op de voorhand, maar het zou er dus wel aan kunnen liggen dat ze nog niet zo lang bereden word? Ze staat nu hier vanaf Januarie en in de hele koude/natte/bevroren periode heb ik dus ook niet veel kunnen doen. Ze is ook nog watdunnetjes en vooral erg spierloos. Bedankt voor de tips, ik zat zelf idd ookal aan springschoenen te denken..

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 11:53

Het kan zijn dat je pony de voorvoet net iets te laat wegzet. De smid kan dan de ijzers voor iets aanpassen waardoor je pony de voorvoet iets sneller/makkelijker afrolt en dus ook sneller wegzet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 12:13

Larish schreef:
Ze loopt niet op de voorhand, maar het zou er dus wel aan kunnen liggen dat ze nog niet zo lang bereden word? Ze staat nu hier vanaf Januarie en in de hele koude/natte/bevroren periode heb ik dus ook niet veel kunnen doen. Ze is ook nog watdunnetjes en vooral erg spierloos. Bedankt voor de tips, ik zat zelf idd ookal aan springschoenen te denken..

En loopt ze dus op de voorhand. Elk ongetraint paard loopt namelijk op de voorhand (60% van het gewicht). Niet beledigd zijn dus over op de voorhand lopen, dat is normaal. Als je gewoon gaat trainen dan gaat dit vanzelf over. Ga er niet paniekerig over doen of zo, nergens goed voor.
Springschoenen kunnen nuttig zijn indien er wondjes ontstaan, maar ik zou het niet doen, als het niet strikt noodzakelijk is. Aantikken van de pezen is regelrechte onzin. Als een paard gewoon loopt, kan ie niet eens bij z'n pezen komen, laat staan aantikken.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:08

Achterhand sterker maken en dan komt het vanzelf goed.
De meeste paarden moeten er in het begin aan wennen. Ga zelf maar eens met lood in je schoenen lopen, daar moet je ook aan wennen.
Waarschijnlijk wordt het ook minder als je constant schakelt. Dan gebruiken ze de achterbenen beter en gaan de voorhoeven ook snel genoeg weg.

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 13:10

Als ik jou was zou ik dit overleggen met je hoefsmid.

Dimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 14:03

Mijn pony tikte ook als ik niet genoeg impuls had. Nu we verder zijn met trainen is dit vrijwel verdwenen.

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-05 07:58

Ok bedankt! Ik merk inderdaad dat als ik veel overgangen maak van stilstand naar stap/draf of van stap naar draf en omgekeerd het steeds minder word. Ze is nu 13 jaar en er is een tijd niets mee gedaan, misschien een paar jaar wel niet. Ze knapt gelukkig ookal op. Bedankt voor alle info. Knipoog