Dikke manen, moeilijk te vlechten, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Dikke manen, moeilijk te vlechten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:29

Ik wil volgende maand beginnen met wedstrijden dus ging ik vandaag eens oefenen om met naald en draad te vlechten. 1,5 maand terug ongeveer heeft iemand kort uitgelegd hoe het moest. Mijn paard heeft best wel dikke manen dus het vlechten ging al mis. Ik had eerst staartjes gemaakt ter breedte van een klein manenkammetje (met kleine tanden dus en niet van die grote). Toen ging ik dat vlechten maar kwam ik er al achter dat dat te dik was. De manen van mn paard zijn eigenlijk ook nog iets te kort (nu denk ik een handbreedte) dus dat maakt het ook al lastiger. Ik probeer het begin heel losjes te vlechten maar als ik daarna strakker vlecht trek ik automatisch het begin ook weer strakker Scheve mond De staartjes had ik later smaller gemaakt maar dan is het eigenlijk weer te smal om op een mooie manier het begin van de vlecht bol te laten staan, alles jullie snappen wat ik bedoel. De vlechtjes kunnen ook maar een keer dubbel. Als ik die dikke plukken neem en het begin echt losjes probeer te vlechten dan word mn vlecht natuurlijk ook heel kort en dik en word het naar mijn idee weer moeilijker om er een 'roosje' van te maken.

Moet ik gewoon heel veel oefenen? Is het ook echt lastiger om met naald en draad te vlechten als een paard dikke manen heeft? Heeft iemand verder nog tips?

Bijoe

Re: Dikke manen, moeilijk te vlechten, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:45

manen trekkken........

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:29

Om roosjes te maken (met naald en draad) moeten de manen een stuk langer zijn dan als je "gewone" knotjes maakt. Als je echt graag met naald en draad wilt, zou ik de manen langer laten groeien en ze uitdunnen. Dat kan je doen door ze te trekken, maar je kan er ook een speciale uitdunschaar voor gebruiken. (met zo'n schaar, heb ik zelf alleen geen ervaring mee. dus weet niet of dat mooi wordt)

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:44

uitdunnen....dan kan je veel beter en mooier vlechten

Mirjammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 00:31

Inderdaad uitdunnen met zo'n speciale uitdunschaar (zijn gewoon te koop bij de ruitersportzaak, en ook bij gewone drogisterijen!)
Het is helemaal niet ingewikkeld, ziet er netjes uit, alleen je bent er wel een hele tijd mee bezig...

ilonabax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 01:00

Heb op een dressuur stal gewerkt waar de meeste paarden erg dikke en korte manen hadden en wat dan voor mij erg goed werkt is met plantenspuit of spons manen beetje vochtig maken blijft de vlecht veeeel beter zitten en je kunt strakker vlechten. Daarna spuit ik er een klein beetje haarlak in(wel goed uitborstelen of kammen na je wedstrijd anders gaat het jeuken).
Pling

sophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 06:32

Mijn paard heeft ook erg dikke manen, maar het is helemaal geen probleem om daar roosjes van te maken. Je moet alleen wel zorgen dat ze langer zijn, een handbreedte is echt veel te kort.

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:28

Goed uitdunnen en de vlechtjes niet te dik maken. En misschien met naald en draad?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:48

de manen langer laten groeien en tot die tijd kleinere plukjes pakken.

Ik vlecht overigens de hele vlecht goed strak. Doordat de manen zo dik zijn trekken ze zich op de een of andere manier altijd wel een beetje los als ik de vlecht dubbel ga slaan. Dan krijg ik alsnog dat roosjes idee.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 07:53

Ik heb wel een manenuitdunmesje (die van de lidl) maar als ik daarmee aan de slag ga ben ik bang dat ik alles verpest. Wat betreft het langer laten groeien; ik vind lange manen afschuwelijk en mn zus ook (is ook haar paard) er mag nog iets van een cm bij maar daarna word het lelijk en word hij echt een sukkeltje. Ik weet het, ik vraag om tips en die krijg ik maar ik ben dan weer eigenwijs Bloos

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:12

Ik heb een Fries met korte manen, die zijn extreem dik! Ik laat ze altijd anderhalve handbreedte lang en dun ze goed uit aan de onderkant van de manenkam (dus vooral de onderste laag manen). Voor het vlechten maak ik ze kletsnat met een plantenspuit en verdeel de manen in plukken van anderhalf manenkammetje (ik kom tot 8 vlechten). De vlechten worden niet al te lang en de flosjes aan de onderkant blijven vaak 2 cm lang, maar als je ze mooi opsteekt zie er niets meer van.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 19:15

Correctie:Als ik zijn manen helemaal plat kam en er mijn handen op leg dan zijn zijn manen twee handbreedtes lang (ipv 1 wat ik dacht zonder het gemeten te hebben).

Bedankt voor de tips tot nu toe, zal binnenkort proberen om het eerst nat te maken en daarna te vlechten.