Wormenkuurvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Wormenkuurvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 16:03

Hallo,

Ja ja het is bijna tijd om mijn pony een wormenkuur te geven.
Maar hoeveel moet ik mijn pony nou geven, de een zegt de hele spuit, beter te veel dan te weinig. De ander zegt te veel is slecht je moet geven voor het gewicht.
Het gaat om een pony van 1,45m en hij weegt ongeveer 400 kilo.

Wie weet het?

Groetjes karin

knightloekie

Re: Wormenkuurvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:06

staat toch op de verpakking..
Ik geef mijn paard kwpn-er van 1.75 altijd 1 spuit

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:55

Ik zou ook de aanwijzingen op de verpakking aanhouden.
Staat er niet voor niets op.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:31

als hij 400 kilo weegt dan geven voor 400 kilo
staat op de spuit
wel handig want je houd nog wat over, ik ontworm de mijne ook voor 400 kilo en kan met 2 spuiten dus drie keer ontwormen..
Knipoog

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:47

hoi kaar je moet even aan kira der moeder vragen welk merk ze altijd haalt en dan een halve geven

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:32

bolletje schreef:
hoi kaar je moet even aan kira der moeder vragen welk merk ze altijd haalt en dan een halve geven

moeten ze allemaal dezelfde hebben dan? Want ik heb nu diegene die ook toen voor jullie had gekocht, voor paarden op de wei.

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 18:41

staat idd op de spuit zelf , dat kan je afstellen, maar volgens mij is het niet goed als je telkens het zelfde merk geeft, raken ze aan gewend en dan heeft het geen effect meer dus je kan beter gewoon telkens van merk wisselen, dan een goedkope, dan een wat duurdere...

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 18:57

Meligemaaike schreef:
staat idd op de spuit zelf , dat kan je afstellen, maar volgens mij is het niet goed als je telkens het zelfde merk geeft, raken ze aan gewend en dan heeft het geen effect meer dus je kan beter gewoon telkens van merk wisselen, dan een goedkope, dan een wat duurdere...

ja dit wist ik wel idd, nu krijgt hij eentje voor op de wei, maar later weer een andere.

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 19:00

Van merk wisselen heeft geen nut, het zou gaan om de werkzame stof die er in zit. Het beste kun je ivermectine geven (altijd!), daar is geen resistentie tegen. Momenteel is er zelfs sprake van resistentie tegen moxidectine doordat niet alle larven daarmee gedood worden ontstaat er zo een natuurlijk selectie en worden de wormen resistent tegen moxidectine.

Je kunt beter te veel dan te weinig geven, het kan over het algemeen geen kwaad om een hele spuit te geven als een paard 400 kilo weegt, daar is uitgebreid op getest. Maar er zit voldoende werkzame stof in zodat je genoeg geeft als je de spuit op 400kg afstelt. Bovendien is het natuurlijk beter voor je portomonee want je kunt er langer mee doen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:03

Siempie schreef:
Van merk wisselen heeft geen nut, het zou gaan om de werkzame stof die er in zit. Het beste kun je ivermectine geven (altijd!), daar is geen resistentie tegen. Momenteel is er zelfs sprake van resistentie tegen moxidectine doordat niet alle larven daarmee gedood worden ontstaat er zo een natuurlijk selectie en worden de wormen resistent tegen moxidectine.

Je kunt beter te veel dan te weinig geven, het kan over het algemeen geen kwaad om een hele spuit te geven als een paard 400 kilo weegt, daar is uitgebreid op getest. Maar er zit voldoende werkzame stof in zodat je genoeg geeft als je de spuit op 400kg afstelt. Bovendien is het natuurlijk beter voor je portomonee want je kunt er langer mee doen.

ivermectine is dat een stof die in de wormenkuur zit of is dat een merk ?

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:16

dat is een stof Knipoog Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:26

Mijn pony weegt 435 en ik geef 600kg. Kan helemaal geen kwaad, je spreekt pas van overdosering als je meer dan 2 keer het gewicht geeft dacht ik...En als je te weinig geeft heeft de werking geen effect omdat dan niet alle wormen kapot gaan. Dus ik zou gewoon een spuit geven.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:51

Knightloekie , ik denk dat jij met je paard van 175 meer dan 1 spuit moet geven.
Jouw paard weegt meer dan 600kg denk ik.

Als je te weinig geeft krijg je resistentie.

Ivermectine kan je zelfs tot 5 x overdoseren zonder nadelige gevolgen, dus beter iets meer dan te weinig.

Niet allemaal 5 spuiten erin stoppen hoor Haha!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:05

zelfs mijn mini van 93 cm krijg een hele spuit, geen problemen. Over welke te gebruiken valt nog wat te discussieren.....

Karin.... je weet hoe ik daar over denk... en alsjeblieft.. vertrouw daar op.. dat is t beste...

bibi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:47

Je kan de wormenkuren ook op de manege kopen, het is wel verstandig om een keer in de zoveel tijd een zware kuur tegeven.
Wanneer je een halve opmaakt wel de exp datum in de gaten houden

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:23

Ik geef Memuska (1m47, 425 kg) altijd een hele spuit. Morsen doet ze toch wat en beter (ietsje) teveel dan te weinig.
Margriet (989 kg) krijgt altijd twee volledige spuiten.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:28

Memuska schreef:
Ik geef Memuska (1m47, 425 kg) altijd een hele spuit. Morsen doet ze toch wat en beter (ietsje) teveel dan te weinig.

mag ik vragen hoe je weet hoeveel precies je paardjes wegen??..

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:04

Dimitri schreef:
Memuska schreef:

mag ik vragen hoe je weet hoeveel precies je paardjes wegen??..

Zowel met de alom gekende formule, als met een meetlint, als op een (koeien)weegschaal kom ik op hetzelfde gewicht uit, dus het lijkt me wel dat dit (mss op een paar kilo's na) zal kloppen Haha!

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 10:13

Memuska schreef:

Zowel met de alom gekende formule, als met een meetlint, als op een (koeien)weegschaal kom ik op hetzelfde gewicht uit, dus het lijkt me wel dat dit (mss op een paar kilo's na) zal kloppen Haha!

sorry hoor mensen helemaal off topic..maar kan je uitleggen hoe je dat doet met meetlint????...nu kijken we gwoon op het oog...maar wat nauwkeuriger zou wel geweldig zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:04

Er bestaat een meetlint (die je bij de paardendrogist kunt kopen) waarmee je de omvang van de buik van het paard kunt meten, en deze geeft dan aan hoeveel het paard weegt. Klopt aardig bij de paarden bij ons op stal, maar ik heb ook verhalen gehoord dat het niet klopte.

Meetlint

Afbeelding

http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000328.php

Er zijn trouwens ook manieren om het gewicht van je paard of pony te bepalen zonder dat je een meetlint van 9 Euro hoeft aan te schaffen.

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Wat betreft de dosering: Het is inderdaad zo dat je beter kunt overdoseren dan onderdoseren bij een wormenkuur om resistentie te voorkomen. Toch zou ik willen aanraden om voorzichtig te zijn met de opmerking om dan maar een hele spuit te geven, omdat er tegenwoordig ook wormenkuren te verkrijgen zijn waar een wormenkuur voldoende is voor twee paarden (800 kg). Het merk heet Hippomec, werkzame stof is Ivermectine.

Of je zonder problemen kunt overdoseren ligt ook aan de werkzame stof van de wormenkuur. Equest (op basis van Moxidectine) kan gevaarlijk zijn als je overdoseert, en mag al helemaal niet aan veulens onder 6 maanden gegeven worden. Ook bij oudere veulens en volwassen dieren is het gevaarlijk om deze wormenkuur te overdoseren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:13

En met gemorste wormenkuur en honden helemaal uitkijken, want die kunnen er dood aan gaan. Dus ook geen mest laten eten na en wormenkuur (+/- 36 uur).

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:26

Sugarmiss schreef:
En met gemorste wormenkuur en honden helemaal uitkijken, want die kunnen er dood aan gaan. Dus ook geen mest laten eten na en wormenkuur (+/- 36 uur).

dank je wel..heb zelf ook een hondje lopen...nu is het wel geen grote mest-eter..maar toch!!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 13:43

Cassidy schreef:
Er bestaat een meetlint (die je bij de paardendrogist kunt kopen) waarmee je de omvang van de buik van het paard kunt meten, en deze geeft dan aan hoeveel het paard weegt. Klopt aardig bij de paarden bij ons op stal, maar ik heb ook verhalen gehoord dat het niet klopte.

Meetlint

Afbeelding

http://www.paardendrogist.nl/index.php? ... 000328.php

Er zijn trouwens ook manieren om het gewicht van je paard of pony te bepalen zonder dat je een meetlint van 9 Euro hoeft aan te schaffen.

http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Wat betreft de dosering: Het is inderdaad zo dat je beter kunt overdoseren dan onderdoseren bij een wormenkuur om resistentie te voorkomen. Toch zou ik willen aanraden om voorzichtig te zijn met de opmerking om dan maar een hele spuit te geven, omdat er tegenwoordig ook wormenkuren te verkrijgen zijn waar een wormenkuur voldoende is voor twee paarden (800 kg). Het merk heet Hippomec, werkzame stof is Ivermectine.

Of je zonder problemen kunt overdoseren ligt ook aan de werkzame stof van de wormenkuur. Equest (op basis van Moxidectine) kan gevaarlijk zijn als je overdoseert, en mag al helemaal niet aan veulens onder 6 maanden gegeven worden. Ook bij oudere veulens en volwassen dieren is het gevaarlijk om deze wormenkuur te overdoseren.

Ik heb de Hippomec wormenkuur, dus die moet ik juist niet helemaal geven?

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:12

Hippomec is toch voor 600 kg Verward

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:13

mijn paardje weegt ongeveer 400kg dus die geef ik die van 400kg (ik bewaar meestal de overige 200kg en kan dan met 2 spuiten 3x ontwormen)