Dun paard druk van biks

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Dun paard druk van biks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:28

Mijn verzorgpony is super dus geworden door wormen en slechte verzorging. Nu ben ik hem zelf biks gaan bijvoeren en het supplement ferromax van pavo. Biks krijgt hij een kwart schep (3/4 handjes). Nu was hij eerst heel sloom. Dat was niet goed want hij is altijd al druk geweest. Maar nu na 5 dagen biks voeren is hij niet meer te houden. Er zit helemaal geen rust meer in zijn lijf, rent als een gek door het land Kan niet stilstaan met poetsen, enz. Hij staat dag en nacht buiten en ik denk niet dat hij zo erg zal aankomen.Wat zouden jullie doen, minder biks of meer of iets anders voeren. Hij heeft dus net een zware wormenbesmetting gehad (is nog aan het herstellen)

Ik voer hem nu ponybrok van subli schijnt dat ze er niet fel van worden Verward

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:32

Misschien kun je kuil of hooi bij gaan voeren. Wordt ie ook nog dagelijks gereden?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:47

We hebben hem gister even gereden, maar hij staat al een tijdje stil. Het is een hengstje en krijgt verder niets meer bijgevoerd....

samantha5

Re: Dun paard druk van biks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:55

Voor Niek had ik ook een paardje dat helemaal heet werd van bix, maar toch best dun was. Ik ben hem maismeel gaan voeren, hier werd hij niet heet van en kwam toch wat kilo's aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 10:36

maismeel wil ik niet, misschien erbij maar niet alleen

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:54

Stoppen met biks! Je hebt er niks aan om er energie in te stoppen die eruit gaat omdat ie zo te keer gaat. Met biks zal ie niet aankomen en je krijgt er een onhanteerbaar paard voor terug. Ik zou hem kuilvoer geven, en inderdaad maismeel. Nog beter is kuilmais, maar daar moet je wel mee op gaan passen als je dat voert. Ruwvoer is veel belangrijker voor een paard als die biks.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:57

duidelijk dat dit diertje niet tegen teveel krachtvoer kan.
overstappen op heel goed hooi, of lucerne.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:13

Ik ben het geheel met Neonlight eens.

Dit paard krijg je niet dikker met krachtvoer, hooguit gekker omdat-ie barst van de energie. Eerst weer op krachten laten komen met veel ruwvoer. Dan merk je vanzelf wel hoeveel krachtvoer je nog zou moeten bijvoeren voor de extra energie.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:29

Neonlight schreef:
Stoppen met biks! Je hebt er niks aan om er energie in te stoppen die eruit gaat omdat ie zo te keer gaat. Met biks zal ie niet aankomen en je krijgt er een onhanteerbaar paard voor terug. Ik zou hem kuilvoer geven, en inderdaad maismeel. Nog beter is kuilmais, maar daar moet je wel mee op gaan passen als je dat voert. Ruwvoer is veel belangrijker voor een paard als die biks.

Mijn idee! OK dan! Al zou ik terughoudend zijn met kuilmais, dat is zeer onevenwichtig voor paarden. Overigens kunnen sommige paarden ook niet tegen kuisgras of -hooi, die worden daar ook heet van.
Ik zal vanavond even kijken, paardje van mijn vriendin wordt ook knettergek van te veel krachtvoer. Ze voert nu een brok met veel mais erin (voor het vet) zodat ze wel vlees op de botten krijgen, maar er niet knettergek van worden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:32

hij was altijd al druk zonder, ik wel wel dat suplement blijven voeren nog2/2,5 weken. Hoop dat hij dit ook eet met minder. Hij staat dus op het jonge verse gras. Kuil voeren zal ik overleggen met de eigenaar, hij kreeg een tijdje wel bijgevoerd, maar nu niet meer. Maar het gras groeit nu ook al aardig.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:59

je kan ook muesli proberen, en dan wel zonder haver. en verder idd hooi, of kuilvoer gaan geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 14:24

muesli eet hij niet zo goed.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:34

Deel van de biks (al is ponybrok al heel geschikt) vervangen door olie. Worden ze minder fel van en energie komt langzamer vrij.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 15:12

hij krijgt ook al omega olie zodat het poeder geen poeder meer is zegmaar

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:53

Minderen in Biks, een paar plakken hooi per dag. Hooi kost weinig, maar vult heel goed en levert geen energie.

nicole1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:11

mijn paard word ook knetter van biks.hij krijgt 2 x 1/4 basisbrok.verder als hij heel mager word krijgt hij halve kilo hele mais(goed voor de tanden) en daarover zonnebloem olie(ook nog goed voor de darmflora en glans). van mais worden ze supersnel dik.