bodem buitenbak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikjuh

bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 21:33

hallo,
volgens mij zijn hier al veel meer topics over geweest maar ik heb al een tijdje gezocht en kan niks vinden, dus open ik er nog maar een topic over...

wij willen binnenkort een nieuwe buitenbak aanleggen en nou vraag ik me af hoe je dat nou het beste kan doen, uitgraven en zand erin doen? en wat voor zand?
weet iemand dit misschien. alvast bedankt.

Arabesk

Re: bodem buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:46

Geen idee, vraag Esperanza van bokt hier, die zit in de buitenbakken wereld Haha!

Gebruik in elk geval GEEN hoogovenslak als onderlaag!!

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:09

Ik heb er niet bepaald verstand van, maar zorg voor goeie drainage en worteldoek... dat scheelt al een hoop ellende. Wij hebben op stal een Agterberg-bodem en dat is super!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 22:13

Monday schreef:
Ik heb er niet bepaald verstand van, maar zorg voor goeie drainage en worteldoek...

uh wat is worteldoek Bloos ?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:50

Onze bak bestaat uit 7cm vulzand. Dat pakt goed samen en blijft mooi berijdbaar ook als het nat is.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:51

Bij de voormalig trainer van mijn dochter Okkie1 hadden ze eb en vloed systeem. Dat is helemaal super!!!!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 07:28

Margreth schreef:
Bij de voormalig trainer van mijn dochter Okkie1 hadden ze eb en vloed systeem. Dat is helemaal super!!!!

die hebben wij ook! www.manegebodems.nl het is een dure bodem, maar absoluut het geld waard!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:41

Margreth schreef:
Onze bak bestaat uit 7cm vulzand. Dat pakt goed samen en blijft mooi berijdbaar ook als het nat is.

is dat dan ook uitgegraven of heb je dat zo op de grond 'gegooid'?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:45

wij hebben een gedeelte afgegraven en dat aan de andere kant aangebracht om hem waterpas te latan lopen, omheining erom heen
drainering erin, worteldoek, drainagezand, manegezand, kokos

prima bak, (bijna) altijd berijdbaar

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:50

en wat voor zand is dat manegezand dan precies? ik neem iig aan dat dat niet zo als 'manegezand' wordt verkocht.

wij wilden zelf eigenlijk de bak ongeveer 20 cm uitgraven en er dan woudzand in doen, heeft iemand daar ervaring mee?

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:52

dat is geloof ik een mengsel van verschillende soorten zand *over "manegezand" heb ik t nu over he* wij hebben toen opgebeld naar een bedrijf waar ze zand verkochten van dat we zand nodig hadden voor in een paardrijbak en die hebben ons toen verteld dat we dat "manegezand" moesten hebben.

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 13:53

oke bedankt Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 15:20

Dit is ook een goede bodem, net zo goed als eb en vloed maar dan minder duur Knipoog

www.equiground.nl

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:20

ikjuh schreef:
en wat voor zand is dat manegezand dan precies? ik neem iig aan dat dat niet zo als 'manegezand' wordt verkocht.

wij wilden zelf eigenlijk de bak ongeveer 20 cm uitgraven en er dan woudzand in doen, heeft iemand daar ervaring mee?

Hoe dieper je de bak maakt des te zwaarder wordt hij te rijden.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 17:22

ikjuh schreef:
Margreth schreef:

is dat dan ook uitgegraven of heb je dat zo op de grond 'gegooid'?

Nee, is uitgegraven. onder de vulzand ligt "stol" ( dat zijn een soort stenen: info van mijn vriend) daarboven op ligt 7 cm hoog vulzand.

ikjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:42

Margreth schreef:
ikjuh schreef:

Hoe dieper je de bak maakt des te zwaarder wordt hij te rijden.

dus we kunnen het waarschijnlijk beter 10 cm uitgraven ofzo?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:43

Onze buitenbak bestaat heel simpel uit : metselzand 10 cm dik, gewoon op de klei gestort, omheining erom heen en klaar.

De bak is eigenlijk altijd goed berijdbaar, het hebben afgelopen herfst/winter ongeveer 3 dagen niet kunnen rijden door de regen(te nat) en ongeveer 14 dagen niet door de vorst (maar ja, dat is bij iedere buitenbak)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:46

oja, in een zware bak (en dat is alleen zand meestal wel) moet je niet gaan rijden met een paard dat snel last heeft van peesblessures e.d., want dat werk je met een zware bak wel in de hand! voordeel is wel dat je paard er een goede bespiering van krijgt!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:47

dus we kunnen het waarschijnlijk beter 10 cm uitgraven ofzo?

Inderdaad.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 21:15

hou er rekening mee dat er in verschillende gemeentes een strenger beleid gevoerd (gaat) worden m.b.t. buiten (en binnen-) bakken, de bakken die er al liggen moeten aan allerlei eisen voldoen en gelegaliseerd worden (levert weer geld op voor de gemeentes!) of soms zelfs afgebroken. Voor nieuwe bakken moet in veel gevallen een vergunning (jawel! belachelijk maar waar!) worden aangevraagd!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 11:44

rhijnauwen schreef:
hou er rekening mee dat er in verschillende gemeentes een strenger beleid gevoerd (gaat) worden m.b.t. buiten (en binnen-) bakken, de bakken die er al liggen moeten aan allerlei eisen voldoen en gelegaliseerd worden (levert weer geld op voor de gemeentes!) of soms zelfs afgebroken. Voor nieuwe bakken moet in veel gevallen een vergunning (jawel! belachelijk maar waar!) worden aangevraagd!

Stond inderdaad dezeweek een artikel over in de Hoefslag. Ging dacht ik over een gemeente in de provincie Utrecht. Geldklopperij Boos!

ikjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 12:23

angela88 schreef:
Onze buitenbak bestaat heel simpel uit : metselzand 10 cm dik, gewoon op de klei gestort, omheining erom heen en klaar.

De bak is eigenlijk altijd goed berijdbaar, het hebben afgelopen herfst/winter ongeveer 3 dagen niet kunnen rijden door de regen(te nat) en ongeveer 14 dagen niet door de vorst (maar ja, dat is bij iedere buitenbak)

maar dat is dus niet uitgegraven? en hoe lang zit die bak er dan al? en is de grond eronder ook gedraineerd?

Monday

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 12:50

ikjuh schreef:
Monday schreef:
Ik heb er niet bepaald verstand van, maar zorg voor goeie drainage en worteldoek...

uh wat is worteldoek Bloos ?

Dat is doek dat bijv. stukjes puin dat van onderen naar boven komt tegen houdt (maar ook onkruid). Over het algemeen komt op de drainage buizen, puin te liggen om te zorgen dat het water goed weg kan lopen maar het zand niet de drainagepijpen verstopt. Zonder dat doek komt het puin naar boven in de bak en rij je uiteindelijk als je pech hebt met stenen in je bovenlaag.

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 13:11

om eenvoudig en niet te duur toch al voordeel te hebben kan je ook zo'n soort tapijtvezels op je bovenste laag gooien : www.buitenbak.nl

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 14:25

ikjuh schreef:
angela88 schreef:

maar dat is dus niet uitgegraven? en hoe lang zit die bak er dan al? en is de grond eronder ook gedraineerd?

We hebben wel eerst het gras afgegraven, daarna het zand erop gestort. Het is niet gedraineerd. Wij hebben de bak nu een half jaar, een vriendin heeft het op dezelfde wijze gedaan (een paar jaar terug) daar gaat het iets minder goed (blijft meer water in de bak staan), maar dat komt doordat er rond onze bak veel bomen staan, die met hun wortels het vocht snel opnemen..... en dus snel voor een droge bak zorgen Lachen