ze is zo dominant

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

ze is zo dominant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:28

het is niet leuk meer
Ze is zo dominant, Manga, ons veulentje van nu 9 maanden. Ze staat nu bij 2 ijslanders gespeent te worden. Verder doe ik er ook niets mee maar als ik alleen al door de wei loop springt ze op mijn nek. We moeten haar soms verweiden en dat is niet te doen, ze is gewoon gevaarlijk Ze schopt en ze bijt en ze is een kreng. Maarja. Ik probeer haar natuurlijk wel op haar donder te geven maar dan is ze weg, of dan gaat ze een gevecht aan. Ik ben maar klein... Ik kan haar de mogelijkheid niet bieden om met haar echte leeftijdgenoten te laten staan. Wel komt ze binnenkort bij nog 4 andere paarden te staan. Verkopen. Ik zou het wel erg vinden natuurlijk, maar het gaat niet meer. Ze is niet alleen van mij en mijn zus wil haar ook houden maar die kijkt er verder niet naar om ( Boos! ) wat moet ik doen? De eigenaresse van de 2 ijslanders heeft het idee geprobeerd (ben de naam kwijt) met een touw, en je hand, wat aan een kant dubbel geklapt zit en de uiteinden heb je opgerold in je hand. Als het paard te dichtbijkomt gooi je de uiteinden naar het paard toe. Bij haar ijslanders werkte het super! Want die ene was ook heel dominant. Manga heeft er gewoon scheit aan! kijkt er niet naar om. Als je een halster in haar richting gooit omdat ze weg moet, kijkt ze eventjes naar het halster maar verroert geen vin. What to do?

Stado

Re: ze is zo dominant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:34

(eerste keer dat ik jou hier zie Clown )
Oei, das lastig. Wat jammer dat ze zo onhandelbaar geworden is. Ze is zo'n mooi dingetje. Ben echt verliefd op haar. Wat als je haar nou naar een goede opfok stal brengt? Daar kan ze wel met leeftijdsgenoten staan, kan ze haar energie mooi kwijt en zal ze absoluut te maken krijgen met jaarlingen die dominanter zijn dan zijzelf, waardoor ze ook leert dat ze niet altijd de baas kan zijn. Misschien werkt het?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:37

Zweep mee als je de wei in gaat. Gewoon een lange longeerzweep en als ze aanvalt, haar ver van je af jagen.
Klinkt gemeen, maar als ze straks groot is wordt ze levensgevaarlijk.

Ik denk dat het met dit veulen wel zaak is om er veel mee te gaan doen, ze moet respect voor je krijgen.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:38

Stado schreef:
(eerste keer dat ik jou hier zie Clown )
Oei, das lastig. Wat jammer dat ze zo onhandelbaar geworden is. Ze is zo'n mooi dingetje. Ben echt verliefd op haar. Wat als je haar nou naar een goede opfok stal brengt? Daar kan ze wel met leeftijdsgenoten staan, kan ze haar energie mooi kwijt en zal ze absoluut te maken krijgen met jaarlingen die dominanter zijn dan zijzelf, waardoor ze ook leert dat ze niet altijd de baas kan zijn. Misschien werkt het?

(hehe idd, het hf is toch leuker (ssssht))
opfokgroepen zijn zooo duur! En ver weg. En zoals je al weet, koop ik dan liever een haflinger rijpaard. Het word zoveel zorgen namelijk. Het kan een super veulentje zijn! En echt heel lief, en ik dacht dat ze minder dominant zou worden maar ze word het alleen maar meer! Het is mijn 1e veulen, en ik weet dus ook niet precies hoe je het moet aanpakken Verdrietig

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:39

Stennisje schreef:
Zweep mee als je de wei in gaat. Gewoon een lange longeerzweep en als ze aanvalt, haar ver van je af jagen.

Ik denk dat het met dit veulen wel zaak is om er veel mee te gaan doen, ze moet respect voor je krijgen.

geprobeerd met een zweep. Kijkt ze niet eens naar

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:50

punkies schreef:
Stennisje schreef:

geprobeerd met een zweep. Kijkt ze niet eens naar

Ook niet als je haar raakt?

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:51

ik heb het ook wel eens met een kort springzweepje gedaan, echt met de platte kant geslagen.... reageerd ze niet op

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:54

punkies schreef:
ik heb het ook wel eens met een kort springzweepje gedaan, echt met de platte kant geslagen.... reageerd ze niet op

Dat is nogal een dame dan en dat op die leeftijd.
Er zijn niet veel opties, de opfok valt voor je af, je zou proffesionele hulp kunnen vragen, maar dat kost wel wat en je kan ook geen opfok betalen.

Of zo snel mogelijk verkopen aan iemand die het aandurft.

Want ik denk niet dat je van dit beestje plezier zult hebben...

Alexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 20:35

Stennisje schreef:
punkies schreef:

Dat is nogal een dame dan en dat op die leeftijd.
Er zijn niet veel opties, de opfok valt voor je af, je zou proffesionele hulp kunnen vragen, maar dat kost wel wat en je kan ook geen opfok betalen.

Of zo snel mogelijk verkopen aan iemand die het aandurft.

Want ik denk niet dat je van dit beestje plezier zult hebben...

tjsa, het zal wel weer fight worden morgen, maar ik zal het ze voorleggen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:01

Die van mij was ook zo een tijdje was dan wel hengst. Ik ben gewoon het gevecht aan gegaan en als hij probeerde te trappen kreeg hij er net zo hard 1 voor terug. Uiteindelijk is het een lieverd geworden alleen moet je inderdaad een hoop met haar gaan doen. Al is het n het begin alleen maar poetsen. dan kan ze ook neit al te gekken dinen doen.

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:39

Ik ben zelf heel streng in de opvoeding en consequent. Ik heb mijn paardje nu drie jaar (vanaf de geboorte) ze heeft de eerste anderhalf jaar van haar leven inde kudde gelopen bij ons en daarna ben ik aan het opvoeden begonnen. Wat ze niet mocht:

* schuren aan mij met haar hoofd.

* als ze vaststaat moet ze ook stilstaan dus elke stap die ze doet
bestraffen, wel met beleid! Geloof me na een tijd doen ze het echt.

* als ik haar aan een touw heb mag ze mij niet voorbij lopen, als
ze toch met hoofd voorbij mij komt achterwaarts zetten net zolang tot
ze het snapt. Want dat is het vaak... Het niet snappen. Daarom altijd
straffen met beleid.

* Nooit haar kont naar me toedraaien op stal,
in de losgooi bak whatever, dat bestraf je dus ook ALTIJD.

Zo zijn er nog een aantal kleine dingetjes die duiden op uitproberen en boven je staan die jij soms niet eens ziet.
Je moet bijvoorbeeld ook nooit maar dan ook echt nooit in wat voor situatie één stap achteruit doen, zelfs niet als je staat te borstelen of iets, jij bent dan onderdanig aan haar. Ik weet het, het is moeilijk.
Mijn paard is nu drie en ik het best opgevoede paard van stal (al zeg ik het zelf Nagelbijten / Gniffelen )
Ik kan haar op elke plek in de bak zetten met het touwtje op de grond en ze blijft staan en stil ook, geld ook voor in de gangpad van de stal. Als ik sta te poetsen en ze moet om, hoef ik alleen maar richting haar kont te lopen of met één vinger heel licht aan te raken en ze gaat. Achterwaarts doet ze; ik loop met haar, stop, draai me om en loop haar richting op en ze doet het.
Ze is heel erg licht dus en dat verkrijg je door een consequente eerlijke opvoeding.
Mag ze geen gras eten als je met haar loopt? Dan mag ze het nooit! En dat geld voor alles. Als ik met die van mij ga grazen zet ik haar eerst stil op het gras zet haar een onderdanige pas achterwaarts, maak haar los en pas als ik zeg laag dan gaat ze pas eten...

En ondertussen zijn Day en ik echt de allebetse vriendinnen die er zijn! Dit hierboven lijkt heel streng en hard maar we weten wat we aan elkaar hebben en ze doet alles voor me!

Maar misschien ben jij nog te onervaren en is het misschien wel beter dat je haar van de hand doet aan iemand die er wel mee kan hendelen...

Ik wens je sterkte en houd ons op de hoogte...
Laatst bijgewerkt door DJQuarter op 12-04-05 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:39

als ze je nu al in de maling neemt, hoe wil je het dan gaan doen als ze 3 is, en je wil gaan rijden?? Denk dat het best is dat je d,r verkoop aan iemand die heel stevig in zijn schoenen sta, en zich niet laat overdonderen. Of je moet iemand in de hand nemen, die samen met jou dat beest gaan opvoeden, zal denk ik best een tijd overheen gaan. succes ermee

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:32

Citaat:
opfokgroepen zijn zooo duur! En ver weg. En zoals je al weet, koop ik dan liever een haflinger rijpaard. Het word zoveel zorgen namelijk. Het kan een super veulentje zijn! En echt heel lief, en ik dacht dat ze minder dominant zou worden maar ze word het alleen maar meer! Het is mijn 1e veulen, en ik weet dus ook niet precies hoe je het moet aanpakken

Heb je er wel over nagedacht wat het houden van een veulen inhoudt? Of dacht je alleen ah wat schattig? Een opfok is ten eerste helemaal niet zo duur, 9 van de 10 keer goedkoper dan een pensionstalling. Verder kan je er de komende 2 jaar nog helemaal niks mee, dus dat ze dan verder weg staat hoeft niet veel uit te maken. Als je 1 keer in de 2 weken langs gaat is dat vaak zat. Zeker als je haar naar een opfok brengt waar de mensen ook de veulens vaak in handen hebben.
Ik denk dat je dit veulen beter kunt verkopen aan iemand die er wel de tijd en moeite in wilt steken. Elk paard wordt dominant als jij ze niet opvoed, het is geen fiets die altijd hetzelfde blijft! Je kan best een rijpony kopen maar als je daarbij ook niet goed weet hoe je het aan moet pakken als ze eens haar zin doordrijft heb je binnen de kortste keren hetzelfde probleem.

Tittel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:14

Het is een duidelijk dominatie probleem. Is ze misschien teveel verwend? Dit zie je namelijk heel veel bij veulens die geen opvoeding krijgen.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:51

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 11:58

Brendageene schreef:
Citaat:
opfokgroepen zijn zooo duur! En ver weg. En zoals je al weet, koop ik dan liever een haflinger rijpaard. Het word zoveel zorgen namelijk. Het kan een super veulentje zijn! En echt heel lief, en ik dacht dat ze minder dominant zou worden maar ze word het alleen maar meer! Het is mijn 1e veulen, en ik weet dus ook niet precies hoe je het moet aanpakken

Heb je er wel over nagedacht wat het houden van een veulen inhoudt? Of dacht je alleen ah wat schattig? Een opfok is ten eerste helemaal niet zo duur, 9 van de 10 keer goedkoper dan een pensionstalling. Verder kan je er de komende 2 jaar nog helemaal niks mee, dus dat ze dan verder weg staat hoeft niet veel uit te maken. Als je 1 keer in de 2 weken langs gaat is dat vaak zat. Zeker als je haar naar een opfok brengt waar de mensen ook de veulens vaak in handen hebben.
Ik denk dat je dit veulen beter kunt verkopen aan iemand die er wel de tijd en moeite in wilt steken. Elk paard wordt dominant als jij ze niet opvoed, het is geen fiets die altijd hetzelfde blijft! Je kan best een rijpony kopen maar als je daarbij ook niet goed weet hoe je het aan moet pakken als ze eens haar zin doordrijft heb je binnen de kortste keren hetzelfde probleem.

woow relex. Ten eerste wou ik helemaal geen veulen. Wij hebben onze merrie drachtig gekocht, doe niet alsof ik een een of ander mens ben want denkt dat het leuk is om een veulentje te nemen zonder dat ik weet wat ik moet doen!
Ten 2e sta ik niet op een pensionstal maar thuis met mijn andere paarden
ten 3e: Iedereen zei: "opvoeden heeft nu nog geen zin want als het een jaarling word heeft ze helemaal overal scheit aan."
de opfok is ong 150€ per maand! Das vet veel!

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 12:09

Opvoeden doe je vanaf dag 1...

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:14

ja toen hadden we een probleem ook, we konden haar niet te pakken krijgen, echt niet Verdrietig

DJQuarter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:36

Dus moet je er gewoon zo snel mogelijk mee beginnen, de opvoeding is echt nog belangrijker dan het beleren onder het zadel. Als ze op de grond geen respect voor je hebben hebben ze dat onder je ook niet!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:01

Probeer de rollen eens om te draaien, als ik dit zo lees zal dat een hele klus worden, maar ga eens achter haar aan! Klinkt misschien zielig, maar je moet iets verzinnen waardoor ze schrik voor je krijgt! Ik hou normaal helemaal niet van opjagen, omdat ik niet wil dat mijn paard mij als jager ziet, maar ik denk dat in dit geval het wel eens nodig word dat je veulen bang is voor je!
En denk aan je lichaamshouding, stel je niet kwetsbaar op maar zakelijk en gebruik je ogen om te dwingen! Succes!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 14:19

Ik zou toch even verder kijken voor een opfok bedrijf ze zijn er zeker wel goedkoper helemaal omdat ze nu weer naar buiten kunnen.Jij kunt ze dat nooit zelf bieden wat ze allemaal in zo'n kudde leren.

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:09

ik heb mischien wat gevonden, met een jaarling-fjordenruintje!