ouder=chagerijnig?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

ouder=chagerijnig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:14

mijn pony is nu denk ik een jaar of 15/16 (we weten het niet precies) en ik vind dat ze steeds chagerijniger word. dus helemaal laten nakijken door veearts, tandarts laten komen, maar ze is dus helemaal gezond. nou heb ik wel eens gehoord dat paarden als ze ouder worden chagerijnig worden.wat vinden jullie daarvan?

mn pony heeft (al zeg ik het zelf) echt een goed leven bij mij, genoeg te eten, vaak een lekker hapje, elke dag volop aandacht, ik longeer haar 3x in de week. als ze geen zin heeft longeer ik gewoon een dag niet, probeer ik het de dag erna wel weer. ik vraag me echt af waarom ze soms zo kribbig doet, ze begint zelfs weer wat te bijten....

dus jullie een idee? is het nou echt de ouderdom, of toch iets anders?

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:51

1 van mijn verzorgpony's is 28, en die is idd wel wat chagrijniger...Maar dat is van ouderdom, en niet omdat ze het niet leuk bij je vind ofzo Knipoog

Stekeltje

Re: ouder=chagerijnig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:53

Longeer je alleen in de week of rij je ook nog? Ik zou meer afwisseling doen. lekker naar buiten, in de bak rijden, dan weer longeren of gewwon een dagje poetsen en leekr los zetten. Ik geloof niet dat het door de leeftijd komt. Mijn paard is 26 geworden en tot het einde vrolijk gebleven, totdat hij pijn kreeg.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:02

Ja en nee. Mijn paard is nooit chaggie geworden, zelfs niet toen ze van de arthrose bijna niet meer kon lopen. Overigens vindt ik het een zware belediging om tegen een paard van 15 te zeggen dat ie oud is. Als je dat bij mijn Patricia had gedaan, had je vliegles gekregen!
Ik denk dat het meer te maken heeft met wat je met ze doet. Een paard moet een uitdaging in het leven hebben. Op stal staat een arabier van 25 die soms nogal pesterig kan zijn. Hij moet gewoon wat te doen hebben en als dat niet komt verzint ie zelf wat, al zijn sommigen daar niet helemaal blij mee.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 19:08

nee ik rijd niet meer, het is een shetlandertje en ik ben echt te groot voor haar. ik probeer er juist veel afwisseling in te houden, als ik op mn paard rijd loopt ze mooi mee, we wandelen veel, longeren dus, wat spelletjes (springen, om pionnen heen draven enzo) en dat vind ze ook heel leuk. ik borstel haar ook veel, en maak vlechtjes enzo in dr manen, het is echt zo'n paardje die het leuk vind om er netjes bij te lopen. maar ze is gewoon heel anders dan eerst, veel chagerijniger. en ik snap echt niet hoe het kan. als ze een keer geen zin heeft om wat te gaan doen, blijft ze mooi in de wei staan, ik dwing haar ook niet.

en ikke: een paard van 15 is inderdaad niet oud, ik bedoel eerder ouder. ze is niet de jongste meer. he moeilijk uit te leggen. Verward

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:24

mijn pony is 15, en als ik teveel hetzelfde doe word hij ook echt wel sjaggerijnig.
als ik te vaak op hem rijd in de week vind hij t echt niet meer leuk, of t nou in de bak is of buiten maakt niet uit voor hem, vaker dan vier keer rijd ik dus ook niet, word hij ook niet sjaggie!

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 19:28

Een shetlander kan de dubbele leeftijd krijgen!! Sterker nog, nog ouder!! Misschien wil ie een maatje, is een paardenfluisteraar niets voor hem? Ik weet niet wat ik daar van moet geloven, maar uit ervaring van mensen op stal kan ik wel zeggen dat ze lichamelijke problemen kunnen opsporen. En ik begrijp inderdaad wel dat je er dan niet meer op rijd, kan er geen buurkindje oprijden?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 19:14

hahaha nou ben nu achter de echte leeftijd gekomen, de dierenarts was vandaag bij ons, mijn hond moest ingeent worden, en hij heeft even naar het gebit gekeken. niks geen 15/16 eerder 20/21! de mensen waar we haar van kochten wisten het niet zeker, maar die schatten haar een jaar of 4, dus daar zijn we van uit gegaan. nou ouder dus.

stekeltje: een buurmeisje van mij heeft op haar gereden en dat vond mn pony helemaal niet leuk, je kon het echt merken dat het niet klikte. toen heeft een nichtje van mij er op gereden, klikte ook niet, toen een meisje die haar graag wou verzorgen en dat klikte ook niet. borstelen enzo gaat wel, maar rijden niet. ik was toen nog niet eens zo heel veel te groot voor haar dus ik ben er ook nog een keer opgegaan, kijken of het aan die meisjes lag of aan de pony. aan die meisjes dus, want met mij op haar rug was ze weer helemaal tevreden. vond ik heel zielig dus vandaar dat ik zoveel mogelijk met haar doe. en ze heeft een maatje, mijn paard, haar beste vriend! ze staan altijd bij elkaar, dus eenzaam is ze niet. en naast hun staan paarden, daarnaast staan paarden, paarden genoeg in de buurt.

een paardenfluisteraar zal ik inderdaad kunnen proberen, zodat ze kan vertellen wat haar dwars zit. had ik zelf nog niet eens aangedacht, bedankt voor de tip!! ik weet ook nietzo goed wat ik er van moet geloven, maar dat merk ik dan vanzelf.

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:18

Mijn ruin is 21, en vaker vrolijk dan mijn merrie van 10.
Het ligt dus net aan het type paard, en z'n karakter, als je het mij vraagt Knipoog

Maargoed, als je paardje zich niet helemaal optimaal voelt, of als hij zich verveelt, zal hij natuurlijk eerder chagrijnig worden, dan wanneer hij dit niet voelt/heeft.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 20:21

Als je inderdaad zo'n paardenfluisteraar laat komen, laat je het dan nog even weten? Ben namelijk heel beniuwd, succes!