Karakter verandering?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Karakter verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 14:05

Ik heb Darmoor nou bijna 4 jaar, en ik ken Darmoor niet anders dan een heel onderdanig (tot het irritante toe) paard naar andere paarden toe, nu zijn we vorigjaar Oktober van stal verhuisd en heeft ze niet meer in de wei gestaan, hier op stal hebben we een losgooi bakje, nu heeft ze hier van de winter regelmatig in gestaan met een oude fries merrie, de eerste keer dat we ze samen in het bakje deden liet Darmoor duidelijk merken dat ze de baas was (en wij met open mond toe kijken) maar goed de eigenaar van de fries vertelde ook dat dit een erg onderdanige merrie is, dus wij dachten dat het hier aan lag, gisteren was het vergadering over de wei indeling en Darmoor zou bij drie nieuwe paardjes komen, ik vond dit best spannend omdat deze drie paardjes al heel lang samen staan, dus vandaag vroeg ik of we het niet eens konden proberen Darmoor met deze drie paardjes in de losgooi bak zodat ze alvast kennis konden maken, zo gezegt zo gedaan, maar wat er toen gebeurde.... ik viel bijna achter over, Darmoor heeft even haar fijn aan alle drie de paardjes uitgelegd dat ZIJ de baas is en dat daar niet over te praten viel, werkelijk zo heb ik haar nog nooit gezien en hadden we het nou over een jong paard dat aan het ontwikkelen is maar nee mevrouw moet 15 worden, en nadat iedeeen het overeens was dat mw. de baas was liep mw. triomfantelijk door de bak, is het normaal dat een paard zo'n karakter verandering ondergaat (overginds wel goed voor d'r ego Haha! )

ellepel

Re: Karakter verandering?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:49

ja hoor vind ik wel heel normaal.
in elke nieuwe groep moet een paard zijn of haar plekje veroveren.
in haar vorige groepje stond deze al vast en was zij de onderste in de rangorde.

de oude friese merrie staat net iets onder haar dus wil ze tegenover de anderen ook bewijzen dat ze de meerdere is.
kan ook best zijn dat straks toch weer iets veranderd als ze eenmaal in een gevestigde groep staan.

dan kan het ook zijn dat degene die nu de baas is in het groepje de leiding weer overneemt.

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:21

Ik denk dat een verhuizing of een verandering in de bewegingsvrijheid inderdaad het karakter kunnen beïnvloeden.
Ik ben eens ooit met een vorig paard van stal verandert en ben toen na 4 maanden maar weer verkast, want ze had het daar duidelijk niet naar d'r zin. Zij veranderde van een rustig dier die alles best vond zolang ze maar kon eten, in een ontzettende zenuwpees die constant op het puntje van d'r tenen liep. Bij de stal waar ik toen naar toegegaan ben was ze na een week of 3 weer de oude.

Paarden zijn een virus...Soms wil ik een antivirus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:52

Ik heb sinds Februari een Tinker bij mijn Haflinger, wat ik van de vorige eigenaresse heb begrepen is dat zij heel erg onderdanig en afwachtend was. Mijn haflinger probeert eerst wel voorzichtig te bazen, maar accepteert ook vlot een lagere rol. Echter, toen mevrouw Tinker bij ons op het erf kwam, was ze vreselijk dominant, het is nu weer wel wat beschaafder en bijgetrokken. Maar toch is zij nog duidelijk de baas Lachen Ik weet het in dit geval aan het feit dat de tinker drachtig is, en dus denkt nieuwe plaats, nieuwe kansen. Maar ach Lachen