Niet chippen, maar DNA?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

adnil

Niet chippen, maar DNA?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 12:17

Wat ik me afvraag is waar jullie voor kiezen. Heeft er iemand inderdaad zo'n slechte ervaringen met chippen als op www.doriennannings.nl/antichip/ staan? Het paard dat ik wil gaan kopen moet nog gechipt worden, maar nu begin ik te twijfelen... Weet iemand ook hoeveel DNA kost?

ikke

Re: Niet chippen, maar DNA?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:46

Tja, ik ga voor het principe. In mijn paard geen onnodige (en in mijn ogen nutteloze) spullen.
Ik ken in ieder geval vijf paarden waarbij de chip defect o.i.d. is, in ieder geval niet terug te vinden. Daarnaast weet ik in ieder geval een paard waarbij de chip in een been is teruggevonden. Dit zijn geen horen-zeggen-voortvertellen verhalen, ik ken deze paarden en mensen persoonlijk.
Als je fanatiek wedstrijden wilt gaan rijden, dan kan ik me voorstellen dat je je laat afschrikken door de dreigende kosten. De eenmalige kosten zijn niet zo hoog en voor mij dus geen reden om er vanaf te zien. Op een wedstrijdterrein zullen ze mij niet tegenkomen met een paard, dus daarvoor hoef ik ook niet Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:07

Ik en andere met een DNA paard rijden wel wedstrijden en ik ben nog geen controleur tegen gekomen. Kosten zijn voor mij onbelangrijker dan het risico van een chip. Het is een persoonlijke overweging.
Momenteel zijn nog wel ontwikkelingen gaande met o.a. DNA. Omdat bij politie dit ook meer wordt gebruikt zijn er methodes in ontwikkeling om DNA snel en goedkoop te bepalen. Daar gaat de paardenindustrie ook straks van profiteren. Oke, chip controleren op wedstrijd kost dan niets, maar dan wil ik die paar euro per controle best wel betalen om geen chip te hoeven in mijn paard.
Kosten van DNA registratie verschilt per stamboek of organisatie waar je het opvraagd. Hou de site in de gaten die je al genoemd hebt voor verdere ontwikkelingen rondom chippen.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:16

DNA kost ong 10euro meer dan een chip..

Alleen als ze hem op wedstrijden/keuringen willen controleren ben je met een chip niks kwijt.. Voor DNA moet er een pluk haar worden opgestuurd en dat duurd zo'n 2 weken voordat alles duidelijk is.. Ook kost het je weer wat..

Wij hebben er ook over nagedacht DNA bij onze shet te doen, die gaat toch niet op wedstrijd enzo.. Alleen wilde we wel met haar naar de keuring deze zomer.. Toen we van de VA hoorde dat dat dan 200euro zou gaan kosten voor controle op de keuring hebben we er toch maar een chip in gedaan.. Ja

Het is dus ook maar net wat je met je paard van plan bent en of je het geld ervoor over hebt anders..

DNA is natuurlijk wel veiliger.. Er kan nooit mee gerotzooid worden..

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:26

Een kennis van mij chipt paarden en die is nog nóóit zo'n geval tegengekomen. Daarbij ken ik wel broodje aap verhalen. Een paard dat een chip (los botstuk) moest laten verwijderen en de verhalen op die stal van oooooh, die chip is gaan zweven en in zijn been terecht gekomen. Clown Erg grappig op zich. Maar ik ken alleen maar gezonde gechipte paarden dus heb ze allemaal gewoon gechipt. Alleen de veulens doe ik pas vlak voordat ze 7 maanden oud zijn, die groeien zo hard en zijn nog zo klein.

Maar ik denk dat het bovenal een persoonlijke keuze is, DNA is natuurlijk ook heel goed mogelijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:37

DNA kost 48 euro + de kosten van het paspoort en het stamboek die de stickers moet plakken en de handtekeningen moet zetten, die kosten verschillen nogal per stamboek