Te goed werkende darmen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Te goed werkende darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:51

Hoe het komt weten we niet, maar onze lieve merrie heeft volgens mij een te goed werkende darm (produceert veel mest) Clown

In de stal weet ze er altijd wel een bende van te maken, zodra je haar poetst mest ze geregeld, met rijden produceert ze het nodige etc. Het is absoluut geen druktemaker, geen heethoofd o.i.d.

Is dit normaal? Er valt verder niks bijzonders op, ze is normaal gebouwd, is niet te dun, krijgt voldoende beweging, gaat naar buiten, eet gevarieerd en krijgt voldoende binnen.

Ach het is maar een vraag en misschien heb ik dan wel gewoon een apart paard Haha!

ellepel

Re: Te goed werkende darmen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:55

nou...waarom zou t niet kunnen?
bij mensen is dat toch ook heel verschillend?
de een gaat elke dag naar de wc, de ander wel 2x per dag en weer een ander poept maar eens in de drie dagen ofzo....

ik kan me alleen wel voorstellen dat als jij olie over het voer doet,en dan behoorlijk veel dat er dan absoluut meer mest komt...( weet niet, maar olie glijd toch lekker? nou dan ook meer mest naar mijn idee...)

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:00

Niks mis mee. hoor. Ik zie ze liever te veel mesten als te weinig. Denk dat het, net als bij mensen, ook met stofwisseling te maken heeft.
Enne......wat je er in duwt aan hoeveelheid voer.....tja....dat moet er ook weer uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:04

Hoe ziet de mest eruit?? Mooie stevige ballen, die normaal ruiken (niet zurig) of is de mest wat losser.
Zit er veel duidelijk herkenbaar materiaal tussen (restant muesli/haver en hooiresten).

Als dat niet het geval is is er niets aan de hand.
Wanneer je je paard veel hooi voert zal het ook veel mesten. Van heel grof hooi mesten ze meer dan van fijner hooi, dit verteert nl beter.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:37

Aha, Ik kan inderdaad geen direct onderscheid vinden in haar mest wat muesli of hooi is, maar het is wel heel verschillend. Soms is het juist wat vaster dan andere keren en het stinkt niet zo heel erg Verward
Maar ze heeft eigenlijk niet echte 'ballen'

Ook geef ik haar geen olie o.i.d. dus dat het beter smeert in die darmen lijkt me eigenlijk ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:47

Wat voor ras is jouw paard? Ik heb zelf een Haflinger die mooie balletjes produceert, en een tinker, die meer een veel lossere mest produceert. Die tinker mest ook veel vaker. En het kan wel toeval zijn, maar ik heb al bij meerdere tinkers gezien dat hun mest losser is, en dus geen ballen vormen.

Verder maak ik me er niet druk om, zolang hij nog normaal van kleur is, en het geen diarree is Lachen

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:12

Nou Okkie is in ieder geval geen tinker Knipoog Maar inderdaad, produceert echt heel veel mest. Ben je samen met iemand aan het rijden, hij poept 4/5x terwijl mijn medebakgenoot nog geen poepie laat..