Foto: Welk zadel, voor dit paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

siko

Foto: Welk zadel, voor dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:46

Afbeelding

Op het moment ben ik in het bezit van een Wintec Isabelle Werth met verstelbare boom. Helemaal nieuw en naar mijn idee ligt het zadel aardig goed en ik ben er ook erg tevreden over, alleen volgens mijn instructeur is de ruimte bij de schoft aan de krappe kant.

Hij adviseerde indirect te gaan kijken welke zadels een optie zouden kunnen zijn voor een paard met de volgende kenmerken:

* hoge schoft
* smalle schoft (niet ingevallen)
* de overgang schoft - rug loopt ietwat abdrupt

Wie heeft suggesties of heeft eventueel een zadel wat ik mag proberen of het daadwerkelijk iets is. (Eventueel inruil mijn zadel)

Gr.
Kim

mams

Re: Foto: Welk zadel, voor dit paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:58

Kun je er niet gewoon een andere boom in steken?
Ik heb een wintec cair pro en bij ons begon het zadel op een bepaald moment wat achterover te hangen, ik ben toen teruggegaan naar de winkel en heb zo`n metertje meegekregen van wintec.
Deze leg je op de schoft en dat ding geeft dan aan welke kleur boom je nodig hebt, maar dat weet je misschien wel.
Ik geloof dat ik dit toch eerst even zou checken voordat ik ging kijken naar een ander zadel, vooral omdat dit zadel helemaal nieuw is.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:02

Hoi Samjo,

Van zo'n metertje wist ik niet. Ik denk eerlijk gezegd ook niet (corrigeer mij als ik het verkeerd heb) dat de boom het probleem is. De kamer (voorkant van het zadel) lijkt aan de krappe kant te zijn, te dicht op de schoft. Kan dit ook veranderd worden door middel van een andere boom van Wintec?

Groetjes

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:04

Volgens mij kan dat wel ja... ik zou voor een iets smallere gaan Lachen

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:06

Mijn paard heeft ook een hoge schoft, ik heb een Daalemanzadel, dit zadel had ik al bij mijn vorige paard, hij heeft het zadel iets veranderd (anders opgevuld) zodat hij op dit paard perfect ligt.

Ik zou met je paard naar een goede zadelmaker toegaan (of de zadelmaker bij jou laten komen) en die om raad vragen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:07

Dat het zadel dan hoger komt te liggen? Maar gaat dat dan niet drukken naast de schoft ofzo?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:09

Dit kun je zo niet zeggen en al helemaal niet van zo'n foto.

Goede zadelmaker langs laten komen zou ik zeggen en dan diverse zadels passen.

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:10

Volgens mij, kun je door middel van een andere boom de breedte en hoogte van de kamer breder en smaller maken.
Je zou dit eens na moeten vragen ben er ook nog niet helemaal van op de hoogte.
Ik heb ons wintec zadel ook nog maar 1 maand en dit ligt op een jonge pony van 4 jaar, ze is natuurlijk nog aan het groeien en af en toe ligt het voor geen meter en dan denk ik ohjee daar gaan we weer.

Ik heb dit zadel eigenlijk gekocht omdat het volgens de verkoper op bijna ieder paard/pony past en ik moet zeggen wij hebben 2 pony`s 1 van 1.51 en 1 van 1.35 en het past op allebei, alleen die extra riem is voor de kleinste veel te lang, maar beetje knopen en tussen de singel steken samen met de singelstoten en dan zie je er niets van.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:37

Samjo, ik zal eens kijken of er een zadelmaker bij mij in de buurt meer van de Wintec afweet en me kan helpen of betere suggesties/adviezen kan geven wat ik nu het beste kan doen.

Ik kom uit de buurt van Arnhem, iemand een idee welke zadelmaker er in de buurt gevestigd is?

mams

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:44

Succes, ik hoop voor je dat het lukt met je wintec. Het zou in ieder geval een stuk goedkoper zijn dan weer een nieuw zadel en ik vind persoonlijk die wintecs lekkere zadels om mee te rijden.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:46

Ja, dat ben ik het met je eens! Eigenlijk bevallen me alle factoren aan dit zadel en net nu ik er aan gewend ben...

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 12:09

hoi,

je moet hier opbokt een s gaan zoeken naar harnessmaker
die is zadelmaker en komt bij jou uit de buurt (ede)
heb hem vorige week ook gehad en ik moet zeggen mijn zadel ligt
weer perfect

groetjes carla

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 12:57

carlatjuh01 schreef:
hoi,

je moet hier opbokt een s gaan zoeken naar harnessmaker
die is zadelmaker en komt bij jou uit de buurt (ede)
heb hem vorige week ook gehad en ik moet zeggen mijn zadel ligt
weer perfect

groetjes carla

Hee thanks voor de tip! En wat kan die Harness allemaal?
Ben benieuwd!

Groetjes
Kim

carlatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:32

nou,........
eigenlijk alles hij heeft bij mij het hele zadel uit elkaar gehaalt en opgevult en daarna weer in elkaar gezet zoek in vmr maar eens onder zadelmaker dat is een topic van mij en daar heeft hij op gereageerd.
(weet niet hoe ik een link hier in krijg)

groetjes

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:59

Theo Kevenaar zit in Arnhem en die doet volgens mij ook zadels, heel zeker weet ik het niet, maar je kan altijd even bellen!

Succes met het zoeken naar een passend zadel, wat je ook gaat doen, nieuw of anders opvullen of andere boom, maar een goed passend zadel is ontzettend belangrijk!

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 15:43

Och, niet eens aangedacht! Theo Kevenaar, die kan ik inderdaad nog eens bellen. Ik weet hoe belangrijk een goed passend zadel is, en aangezien mijn paard niet een van de makkelijkste is qua schoft, schouder en overlopende rugpartij. En als zij niet lekker loopt, rij ik ook niet lekker gezien mijn stuitje-gebrek. Ja

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:10

Of overschot Tong uitsteken Theo Kevenaar idd, is ook wel een goeie Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:13

Voor een paard met een hoge smalle schoft kan je denk ik het best een zadel met teruggesneden kamer nemen.

siko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:30

Ja, dat idee kreeg ik inderdaad ook! Dit zadel wat ik heb is al deels best teruggesneden (al zeg ik het zelf), maar niet zoals bijvoorbeeld een kieffer. (Die ik overigens ook niet fijn vind zitten).
Dus tja, wat voor opties blijven er dan nog over? Verward

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:15

kieffer is erg ver teruggesneden, daar heb je verschillende modellen van die ook bijna allemaal anders zitten. gewoon allemaal een keer proberen dus Haha!
kentaur heeft ook een ver uitgesneden kamer en is in 4 wijdtes verkrijgbaar

harnessmaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:35

ik lever zelf geen zadels maar voor opvullen en reparaties kan je altijd mailen... Ik doe eigenlijk alles behalve het leveren van nieuwe zadels.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 21:49

Anouar15 schreef:
Voor een paard met een hoge smalle schoft kan je denk ik het best een zadel met teruggesneden kamer nemen.

inderdaad Ja
vandaar dat ik hier alleen maar kieffers met teruggesneden kamer heb(paard met veel schoft, ook hoge&smalle schoft net als die van jou)
heb de Lech Profi en de Gramisch(garmisch is vzh rest is dressuur) verder nog een oude Aachen en een nieuwe lech profi excellent(met gelzitting, heerlijk zacht!)

past echt super! en mocht er iets veranderd moeten worden, kan je zadel een nacht in een mal, zodat de boom iets vervormd wordt om nog beter te passen

Torfi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:10

Hoi,

Een van mijn vorige paarden had ook een hoge, smalle schoft. Een drama om een passend zadel te vinden. Hij heeft nu een Prestige Dressage (paard is nu van Tommy10 hier op bokt). Dit past super en zit nog lekker ook. Misschien de moeite waard eens naar dit merk te kijken. Gekocht via een ruitersportzaak in Harmelen, die erg veel zadel heeft op voorraad.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:35

Mijn paard heeft ook een zeer hoge, smalle schoft.
Ik heb sinds kort een Euroriding Luxor en die bevalt prima.
Een Euroriding Diamant zou ook kunnen.
Veel succes.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:39

vraag het een goede zadelmaker, van rijs bv