hoeveel krachtvoer belg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

hoeveel krachtvoer belg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:03

ik rij nu dus een belgje bij.
ze heeft enkele jaren op de wei gestaan, en sinds een maandje of 3 is ze onder het zadel
ik rij er 2-4 keer per week mee
(de ene week de woensdag en de vrijdag, de andere de woensdag, vrijdag,zaterdag en soms zondag)
meestal rijdt ze onder mij, dat is ongeveer een uur stap-draf-galop
nu en dan loopt ze onder een va nde eigenaars, dat is dan aan de longe stap-draf.
niet zo heel intensief
ze had wel wat kilootjes over, maar ze is in een maandje tijd al redelijk veel vermagert.
wat zou ze moeten krijgen van voeder,(onderhoudsbrok) per dag.
helpt het om meer brok te voederen om ze niet te vlug te laten vermageren, of moeten we eerder naar kuilgras toe?
nu is ze nog wat te dik, maar kben bang dat ze te vlug vermagert, da kan ook niet goed zijn he.

FunkyMirko

Re: hoeveel krachtvoer belg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:06

het is tezien hoe je paard reageerd op voeding enz...
Je kan mss best eens je DA raadplegen over wat voor voeding en hoeveel, dat heb ik ook gedaan, als ik men paardjes kocht, en het heeft heel goed gewerkt Ja
enja, als je zelf wil proberen, vraag je bvb aan iemand anders die ook een belg heeft, als dat te veel is, zodat ie verdikt ofzo, bouw je af, en als hij nog steeds vermagerd bouw je op ...

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:23

Het is inderdaad bij elk paard verschillend en je zult het een beetje 'uit moeten proberen'. Wel is het belangrijk dat je bij een koudbloed, rekening moet houden dat ze eigenlijk niet zoveel nodig hebben. Ik zou als ik jou was beginnen met een basisbrok (geen sportbrok dus!) en dan bijvoorbeeld 2x een halve schep per dag. Verder is een flinke dosis hooi belangrijk voor deze paarden. Met kuil zou ik oppassen met 'meer geven'. Het is een stuk voedselrijker dan hooi en belgen zijn nogal soberen paarden die weinig nodig hebben.
Het hangt er ook vanaf, hoe intensief het paard moet lopen. Als het anderhalf uur flink moet werken, kun je op die dag een extra schep mueslie ofzo geven of wat extra fiber.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:28

de mensen die ook een belg hebben hebben hem als weidepaard, en die komen toe met gras en hooi.
ze reageert redelijk koel op het voer,het is ook wat irritant, als ik rijd in de piste mag ze gerust meer voer hebben, dan staat ze wat heter, en is ze net iets feller maar toch makkelijk te rijden.
(in het begin is ze heel hitsig op het been, maar na 15 minuten loopt ze heel fijn)
krijgt ze minder dan een halve schep, dan is ze wat te sloom.
maar ik weet niet op voorhand of ikzelf ga kunnen rijden, of een van de zoons, als een van de zoons rijdt mag ze niet te fel zijn, want dan loopt ze weg voor het been.
zie je al een belg voor je in een soort van rendraf met een beginner op haar rug Haha!
das ook wel een probleem, ik ga anders vragen of ze haar iedere dag een kwart schep willen voeren (soms krijgen ze wel brokken, soms niet ...)
bedankt Lachen

edit: vorige week heb ik iedere dag gereden (vakantie)
maar ik heb haar eenmaal een hele schep voer gegeven, en de dag erop kon ik er niks meer beginnen.
op een halve schep deed ze het ideaal, maar dan werkte ze wel iedere dag.
ze staat altijd in de wei, maar ik weet niet, als ik ze iedere dag een halve schep geef, maar ze werkt maar een uur of 4 in de week, of ze haar energie dan opspaart, en er niks mee te beginnen valt, of dat die energie automatisch "'weggaat".

Huisvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:51

Ik denk dat het wel meevalt met dat ze energie opspaart want het paard staat immers in het weiland. Het is wel belangrijk dat je met brokken toch elke dag voert. Als er soms wel en soms niet gevoerd wordt....dat is echt niet goed! Je moet eigenlijk gewoon even een tijdje proberen. Dus als het met 2x een halve schep brok per dag....goed gaat, kun je dit aanhouden. Wordt het paard toch nog te dun, geef dan iets meer.....Het is denk ik uiteindelijk de bedoeling dat het paard stabiel staat in het voer, gewicht en energie.
Omdat het paard niet elke dag gereden wordt, zou ik toch voorzichtig zijn met de brokken....ook op de dagen dat ze niet gereden wordt, moet het paard iets hebben aan de brokken....anders wordt het paard er weer te dik van of krijgt andere problemen omdat het lichaam niks kan met die energie die het binnenkrijgt.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 18:31

worden ze van brok eigenlijk dik, of is dit zuiver de energie, en is de voordroog meer een dikmaker?
ik ga er eens mee gaan babbelen met de eigenaars.
ze willen echt het beste hoor voor de paarden, maar ze weten er niet zo heel veel van.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:55

ik heb jaren op een stalhouderij met uitsluitend koudbloeden gewerkt en alleen de parden die echt werkten (dagelijks de huifkar met 25 man erin moesten trekken) kregen krachtvoer, de paarden die recreatief onder het zadel liepen, kregen geen krachtvoer.

Ik heb zelf nu ook een zware koudbloed (Noriker) en die krijgt minimaal krachtvoer, hij krijgt Pavo Stimix, dat is een müsli met weinig eiwit en zonder haver, een halve schep per dag, verder leeft ie momenteel op kuil/voordroog en straks gaat ie 24/7 de wei op, als die ooit opdroogt

Voor de broodnodige mineralen en vitamines krijgt ie dagelijks een Pavo Aura koek, daar zit verder niets in.

Brok mag ie absoluut niet, hij denkt nu al af en toe dat ie Arabier is, als ik brok ga voeren, is ie niet meer te houden voor mij!