voorbereiding voor een trektocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tjitx

voorbereiding voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:18

Hoi,

Ik wil samen met een vriendin van de zomer een trektocht maken door drenthe met onze paardjes. Haha!
Het liefst niet van hotel naar hotel, maar wat avontuurlijker met de tent enz.

is er iemand op bokt die al eens zo iets gedaan heeft en mij tips zou kunnen geven?? (wat moet je echt meenemen? soort beslag? speciaal hoofdstel? overnachtingsadressen enz.)

groetjes Doei!

Sim

Re: voorbereiding voor een trektocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:14

Kaart van de omgeving (ruiterroutes)
Telefoonnummers van: de overnachtingsadressen, plaatselijke dierenarts en hoefsmid!!!
Mobiele telefoon.
Hoevenkrabber/mes

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 21:23

Ben net ook even op internet gaan zoeken, niet zo veel te vinden, maar op http://www.hippisch-toerisme.nl kan ik een boekje kopen met de routes, wat overnachtingsadressen (helaas veel hotels) en de dierenartsen enz. erin, speciaal voor drenthe Haha!

alvast een begin...maar hoop nog op ervaringen van anderen..

dank je simmie, spullen meteen op mijn lijstje gezet!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 21:30

Graag gedaan.
Wat betreft je uitrusting voor het paard: een gewoon hoofdstel en zadel (schoon sjabrak) en beenbescherming volstaan. Wat wel belangrijk is, is dat het beslag van je paard niet ouder dan 3 a 4 weken moet zijn (als ie is beslagen). Best kans dat je regelmatig stukken langs/over de weg moet rijden voor je weer bij ruiterpaden komt. als je beslag dan eigenlijk al aan vernieuwing toe is, is dat niet bevorderlijk namelijk!

Verder kun je bij de plaatselijke vvv vaak ook een hoop informatie krijgen. En op de site van de stichting recreatieruiter (weet de link even niet zo snel uit mijn hoofd).

Veel plezier op je trektocht!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:14

Zorg dat je paard genoeg conditie heeft en heeeeel belangrijk: oefen vooraf eens een lange buitenrit in de buurt MET bepakking. Dan leer je snel genoeg hoe je je paard moet bepakken en of hij geen schuur- of drukplekken krijgt.

Voor mijn week trektocht in Drenthe heb ik een boekje met ruiterroutes gebruik wat wel handig was. Daar staan ook alle hoefsmeden etc. in Ik heb daarnaast ook een touristenkaart gekocht, die zijn toch duidelijker dan de kleine kaartjes in zo'n boekje. Een kaartenmap zodat je kaart niet verregend had ik niet bij me, maar dat was echt een gemis in de regen die we hadden....

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 06:47

Toevallig staat in de Bit van afgelopen keer een heel artikel hierover. Misschien kun je dat eens lezen, ik denk dat je er best wat aan hebt.

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 11:30

ik ga die bit meteen even zoeken boven...

heb op verschillende sites gekeken naar goede zadeltassen voor de bepakking, als iemand tips heeft over een goed merk (die zo min mogelijk op de rug beweegt) hoor ik het graag..

we gaan idd wat meer trainen langs de weg om ons goed voor te bereiden (ik zelf ga ook naar de sportschool sinds een paar maanden, mijn conditie kan ook wel wat beter... Knipoog )

verheug me nu al erg op onze vakantie... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:36

Bepakking moet exact gelijk zijn qua gewicht, dat kan je anders wel met een unstertje ook onderweg meten. Drukplekken is iets wat je echt niet wilt.

Ik had zelf een lokale toeristenkaart bij me, omdat daar ook de polderwegen goed op stonden, verder kenden wij de weg al. Nl. in thuisomgeving rondgetrokken van manege tot stal.

Wat ik voor een volgende tocht van plan ben aan te schaffen zijn van die opvouwbare emmertjes. Water hadden we zelf mee, en een kleine sausemmer, maar die bleek toch niet zo praktisch te zijn, denk dat zo'n opvouwbaar geval handiger is.

Zo min mogelijk voor jezelf meenemen, wat goedzittend ondergoed, twee handdoeken, en twee washandjes is genoeg. Verder reed ik ook met schoenen, en zelf blote benen, vriendin met chaps. Laarzen is echt afrader. Neem slippers of makkelijk zittende schoentjes voor als je niet aan het rijden bent, dat heb ik nl echt gemist, moest steeds in die werkschoenen terug aan.

Paard idd op tijd ontwormen en enten, sommige logeerstallen zijn daar streng op. Verder liefst ong. 2 weken tevoor op ijzers, dan lopen ze goed, en zitten ze nog genoeg vast. Vertel dan ook je smid dat je op trektocht gaat, dus mocht er toch een ijzer afvliegen of ie dan zo snel mogelijk kan komen.

Schrijf nummers van de smid, DA's, dokters en je ouders etc. op een papiertje, en heb dat bij de hand. Zorg voor wat cash en pinpas. Kleine set ehbo is ook fijn.

Tent, die zijn best duur, maar ook lichtgewicht en eenvoudig op te zetten. Matje en slaapzak ook zo klein mogelijk aanschaffen.

Zadeltassen, dan moet je echt die groene van www.justwestern.nl hebben, superdingen. Groot genoeg, stevig genoeg, en zitten eenvoudig vast te maken, zowel op western, engels als boomloze zadels. (ik heb eerste, nicht tweede, en vriendin derde type zadel Haha! ) Zijn duur, maar echt superdingen Ja

Eeh... meer kan ik zo snel niet verzinnen, maar moet ook weg! Veel plezier iig!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 11:57

Toevallig al lid van de NVVR? www.nvvr.info dan kun je gewoon van lid naar lid trekken Haha! Er wonen meer NVVR-leden in Drenthe dan dat jij overnachtingsadressen nodig hebt.
PB even waar je wilt rijden, dan heb ik waarschijnlijk wel wat leuke prive-adressen, die je niet overal terugvindt, maar die wel heel leuk zijn.

De ervaring van de meeste NVVR-leden is geen tent meenemen, maar gewoon in de hooiberg te slapen. Tent levert relatief veel gewicht en weinig comfort.
Bepakking neem je altijd te veel mee, elke dag een verse onderbroek is echt niet practisch Haha! zeker als je wat langer wegblijft. Zorg er verder voor dat je alles in miniverpakking hebt (tandpasta, shampoo en zo)
Zadeltassen zijn er te kust en te keur, in elke prijsklasse. Kijk echter uit voor die tassen die met twee aan elkaar zitten met zo'n lap. Deze lap kan heel makkelijk schuren op de ruggegraad. Verstandiger is twee losse tassen en die met banden vastgezet kunnen worden.
Neem extra sjorbandjes en strotouwtjes mee. Daar kun je onderweg vanalles mee vastzetten.

Tjitx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 16:10

Bedankt voor alle tips!! Haha!

ikke:
ik heb even op de site van de NVVR gekeken...das echt iets voor ons!

We zijn nog even aan het kijken waar we ongeveer in drenthe willen gaan rijden(als je tips hebt..graag..), ben er zelf niet zo bekend, maar als we het weten pb ik je zeker even voor de adressen!! Knipoog

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:21

Tjitx schreef:
Bedankt voor alle tips!! Haha!

ikke:
ik heb even op de site van de NVVR gekeken...das echt iets voor ons!

We zijn nog even aan het kijken waar we ongeveer in drenthe willen gaan rijden(als je tips hebt..graag..), ben er zelf niet zo bekend, maar als we het weten pb ik je zeker even voor de adressen!! Knipoog

Grofweg het gebied tussen de A28 en de N34 en ten noorden van het Oranjekanaal is aan te raden. De bosgebieden zijn redelijk groot en het is eenvoudig om van het ene gebied naar het andere te rijden, zonder drukke wegen. Ik ben hier een aantal keren op trektocht geweest.