Wie rijdt er allemaal met een halsterhoofdstel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

iris17

Wie rijdt er allemaal met een halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 20:02

Omdat ik toch weer meer wil gaan buitenrijden zit ik te denken om een halsterhoofdstel te kopen omdat ik dan onderweg het bit los kan maken zodat ze kan eten.
Zijn er nog meer mensen die met een halsterhoofdstel rijden en hoe bevalt het? En welk materiaal is het beste?

cissie

Re: Wie rijdt er allemaal met een halsterhoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:56

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 22:07

dank je, maar even een vraag: is de inwerking hetzelfde als met een gewoon hoofdstel? aangezien er geen sperriem op zit. En waarom hebben de meeste een voortuig erbij, heeft dat een bepaalde reden of is dat alleen als je intensief endurance rijdt?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:45

iris17 schreef:
dank je, maar even een vraag: is de inwerking hetzelfde als met een gewoon hoofdstel? aangezien er geen sperriem op zit. En waarom hebben de meeste een voortuig erbij, heeft dat een bepaalde reden of is dat alleen als je intensief endurance rijdt?

Ik heb geen verstand van endurance, wbt het voortuig, denk dat het er voor de sier omzit of misschien om het zadel niet naar achteren te laten schuiven, maar misschien alleen het eerste.
Bij mijn paard merk ik geen verschil met rijden, of ik nu met een gewoon hoofdstel rijd of dit, maar mijn paard rijd ik regelmatig met alleen bakstukken en verder niks of een touwhalster dus die is wel wat gewend. Knipoog
Als je een paard hebt wat de mond vaak openspert zal je verschil kunnen merken lijkt mij, de neusriem van het HH zit bij mij losser (volgens mij hoort dat ook) dan bij een gewoon hoofdstel.

Misschien dat iemand die endurance rijd er meer over kan zeggen Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 09:55

*endurance rijder meld zich*
Halsterhoofdstellen zijn echt super, je kunt ze ook nemen met een hoge neusriem, sperriem is niet gebruikelijk.
Materiaal: biothane zijn de meeste van gemaakt en das echt superspul, onderhoudsvrij, in leuke kleurtje te verkrijgen en supersterk.

Vooruigen worden idd gebruikt om zadels niet naar achter te laten glijden of voor de sier, je hebt ook bijpassende martingalen, mocht je daarmee willen rijden.

iris17

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 09:59

Vippie schreef:
*endurance rijder meld zich*
Halsterhoofdstellen zijn echt super, je kunt ze ook nemen met een hoge neusriem, sperriem is niet gebruikelijk.
Materiaal: biothane zijn de meeste van gemaakt en das echt superspul, onderhoudsvrij, in leuke kleurtje te verkrijgen en supersterk.

Vooruigen worden idd gebruikt om zadels niet naar achter te laten glijden of voor de sier, je hebt ook bijpassende martingalen, mocht je daarmee willen rijden.

Dank je!
En wat voor halsterhoofdstel adviseer je, en zijn er ergens in Noord-Brabant ruitersportzaken die dit soort hoofdstellen en andere endurance spullen verkopen?
Zelf heb ik een merens en ze is vrij sterk en redelijk stug in haar mond, wat voor hoofdstel zou voor haar geschikt zijn?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:29

Welke je neemt maakt denk ik niet veel uit, die met een neusriem kun evt ook bitloos gebruiken, maar mijn fjord dendert daar zo doorheen, terwijl die erg makkelijk te rijden is ook bitloos.
Verder zijn ze verkrijgbaar bij goedhard.nl en equisteriannomads.nl deze sturen ze beide thuis. Goedhard is dacht ik de enige met een echte winkel vol endurancegear, echt zeker de moeite waard om eens langs te gaan.
En beide zaken staan vaak bij wedstrijden met een standje.

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:57

ik rijd met een halsterhoofdstel en ik ben er zeer tevreden over

bedenk wel dat bitloos rijden een kunst is en je dit aan je paard moet aanleren
leer je paard ook de one rein stop ( noodstop ) aan en leer hem eerst goed wijken voor druk

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 16:11

one rein stop is niet noodzakelijk voor bitloos rijden hoor, gewoon terugnemen op je zit werkt ook prima net als met bit rijden. En of je paard moet wijken voor druk ligt eraan welk bitloos hoofdstel je gaat gebruiken.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 22:04

Ik heb onlangs voor de lol zo´n halsterhoofdstel gekocht en ik moet zeggen: het bevalt prima!!! Eerst dacht ik dat het heel anders zou rijden, maar dat valt mee gelukkig. Ik heb die van mij bij singlefooters besteld. Ik ga er zeker erg veel gebruik van maken deze zomer!!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:18

Mijn gloednieuwe halsterhoofdstel van Podium:

Afbeelding

Een verlaat verjaardagscadeautje waar ik erg blij mee ben! Overigens heeft Podium alleen dit model, maar wel in verschillende kleuren en zowel glanzend als mat.

Ik heb 'm van Goedhard uit Wierden. In Noordwijk zit Equestrian Nomads. In Noord-Brabant weet ik geen winkels die halsterhoofdstellen verkopen, maar ze zullen er vast wel zijn. Bij Goedhard en Equestrian Nomads kun je overigens ook via internet bestellen:

www.goedhard.nl
www.equestriannomads.nl

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:29

ik had een leer halster hoofdstel het reed voor mij gevoel gewoon het zelfde

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:33

Het voordeel van kunststoffen hoofdstellen (Biothane, Zilco, Norton etc.) is dat je ze gemakkelijk kunt schoonhouden. Leer wordt aangetast door zweet en (bij de endurance) koelwater. Is voor een keertje niet erg, maar elke keer poetsen is zo'n gedoe en laten uitdrogen lijkt me niet zo goed voor het leer. Dus vooral als het wat warmer is, is kunststof een stuk praktischer (gemak dient de mens!). Het is huidvriendelijke kunststof, dus geen irritatie.