Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

wcr schreef:tjah, want hier op de manege zijn de fjorden juist leuker dan de haflingers ik word altijd van de haflinger afgegooid, en de fjord kan ik door alle deuren lopen.

Faniek schreef:Het kostenplaatje is hetzelfde als met elk ander paard!
Ik zelf heb het meer op haflingers, omdat fjorden echt een lomper karakter hebben en inderdaad vaak een tikkie eigenwijzer. Vaak heb ik ook het gevoel dat ze dommer zijn. Ik ben op fjordenkamp geweest en reed daar op een fjord en had het gevoel dat ik een tank onder me had die echt zo dom was als ik weet niet wat
Ik zelf heb nu dus haflingers en vind ze geweldig. Ze merken veel op en ze willen voor je werken en ik kan daar beter een band mee opbouwen met een fjord.
Mijn haflingers zijn trouwens een stuk minder sloom dan fjorden. Fjorden zijn vaak wat slomer en lomper. Haflingers van tegenwoordig kunnen toch wat beter tonen en zijn wat sneller.

en nu moet je toestemming vragen aan je moeder terwijl je lijkt mij oud genoeg ben
ik snap jou even niet meer

Quarterh0rse schreef:hier ben ik het niet mee eens, hoezo zouden fjorden lomper of slomer zijn? dit ligt totaal aan het paard zelf hoor. ik ken ook genoeg hafs die af en toe wat lomp zijn maar net zo goed een kwpner kan dit zijn.
Het ligt gewoon totaal aan het karakter van het paard zelf.
De fjord die ik verzorg is af en toe wat sloom maar zeker niet lomp en weer een andere fjord op stal is juist ontzettend voorwaarts en is op alles erg gevoelig.
En waarom zou je met een fjord geen band kunnen opbouwen? volgens mij heb je een nogal negatief beeld van de fjord in je hoofd en ben je nog nooit genoeg leuke tegen gekomen.

wcr schreef:ik mag over een half jaar een paard kopen van me moeder, nu ben ik benieuwd wat de kosten van een fjord zijn voor een dierenarts, hoefsmid jaarlijkse inenting etc
wcr schreef:ik heb een stal gevonden all inclusief wat is leuker, een fjord of een haflinger ik zou graag van allerbei een karakter beschrijving willen hebben ik hoorde dat fjorden wat koppiger zijn als haflingers, maar ik zelf zie geen verschil ik vind haflingers juist weer wat trager dan een fjord.
Faniek schreef:Ik zelf heb nu dus haflingers en vind ze geweldig. Ze merken veel op en ze willen voor je werken en ik kan daar beter een band mee opbouwen met een fjord.
Mijn haflingers zijn trouwens een stuk minder sloom dan fjorden. Fjorden zijn vaak wat slomer en lomper. Haflingers van tegenwoordig kunnen toch wat beter tonen en zijn wat sneller.
Niet iedere fjord is lomp, eigenwijs en sloom nl. Faniek schreef:Het kostenplaatje is hetzelfde als met elk ander paard!
Dierenarts kan van 10 euro t/m 1000en euro's (kan altijd wat gebeurd en bij aankoop gebreken waar je later achter komt dus laten keuren!)
Wormenspuit om de 3 maanden (verschillende prijzen)
Hoefsmid 25 euro om de 6 weken o.d. bekappen alleen.
Inenting is per DA anders.
Ik zelf heb het meer op haflingers, omdat fjorden echt een lomper karakter hebben en inderdaad vaak een tikkie eigenwijzer. Vaak heb ik ook het gevoel dat ze dommer zijn. Ik ben op fjordenkamp geweest en reed daar op een fjord en had het gevoel dat ik een tank onder me had die echt zo dom was als ik weet niet wat
Ik zelf heb nu dus haflingers en vind ze geweldig. Ze merken veel op en ze willen voor je werken en ik kan daar beter een band mee opbouwen met een fjord.

brenda21 schreef:Fjorden sloom, lomp en dom? *Proest* Dan mag je eens kennis komen maken met die van mij, dan stuur ik je een half uurtje met hem het bos in, kijken of je hem dan nog zo sloom, dom en lomp vindt![]()
En snel is hij ook, kom hem maar uit proberen.

Faniek schreef:Het kostenplaatje is hetzelfde als met elk ander paard!
Dierenarts kan van 10 euro t/m 1000en euro's (kan altijd wat gebeurd en bij aankoop gebreken waar je later achter komt dus laten keuren!)
Wormenspuit om de 3 maanden (verschillende prijzen)
Hoefsmid 25 euro om de 6 weken o.d. bekappen alleen.
Inenting is per DA anders.
Faniek schreef:brenda21 schreef:Fjorden sloom, lomp en dom? *Proest* Dan mag je eens kennis komen maken met die van mij, dan stuur ik je een half uurtje met hem het bos in, kijken of je hem dan nog zo sloom, dom en lomp vindt![]()
En snel is hij ook, kom hem maar uit proberen.
Waarom voelt iedereen zich zo aangevallen.
Het is MIJN!!! ervaring en MIJN!! mening!
En ik vind fjorden niet dom, ik vind ze minder slim dus ja dommer om het zo te zeggen.... ze liepen je omver en snapten niet echt veel waarmee IK ben omgegaan!...
Ik heb zo rond de 12 fjorden gereden en stuk voor stuk waren ze hetzelfde.
Mensen met fjorden voelen zich dan meteen aangevallen
Het is geen soort paard voor mij en dat is MIJN mening!

brenda21 schreef:
Omdat je 12 fjorden hebt uit geprobeerd moet je niet alle fjorden over 1 kam scheren. Ik vind een aantal kwpners ook stres kippen, ik zeg toch ook niet dat ze allemaal zo zijn?
En bovenstaande reactie van mij, is MIJN mening en MIJN ervaring
!
) en heeft ze daarbij ook nog eens heel veel aanleg voor dressuur. Ze kan wel 'heet' worden, maar als je daarmee overweg kunt, heb je een fantastisch paard.