wanneer vind jij een paard oud?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Noraly

wanneer vind jij een paard oud?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 10:01

Wanneer is een paard eigenlijk oud?
Ik vroeg mij het af, want er staan soms topics op bokt, mijn paard (15 jaar) kan voor zijn leeftidj nog heel wat. Ik vind 15 om eerlijk te zijn niet oud. bonfire was toch ook 17?
Jullie mening graag Lachen

lailapri

Re: wanneer vind jij een paard oud?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:09

Een paard is oud als hij zich oud voelt. Vind ik.

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:33

ik vind 15 jaar ook zeker niet oud! Zo rond zijn 14e is een paard in de bloei van zijn leven! ALs er goed met het paard omgegaan is en goed verzorgd is, kan hij zeker tot rond zijn 18e op topniveau presteren. MAar dat is natuurlijk per paard verschillend en het hangt er ook vanaf hoeveel ene paard gedaan heeft. ALs hij al op zijn 2,5 jaar is ingereden zal hij waarschijnlijk eerder op zijn dan wanneer een paard op zijn 4e wordt ingereden.

Ik vind 11 jaar de mooiste leeftijd voor een paard.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:15

hahah timo is bijna 11 dus dat wordt genieten Tong uitsteken
jolanda ook Haha!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:22

lailapri schreef:

Helemaal mee eens.

Ik heb 15 jarige paarden gezien met een bejaard gezicht die stijver begonnen te worden, kleine gebrekjes kregen en 'oud' werden.

Maar mijn merrie word achter nog geen maand 19, is 100% tip top in orde en in topconditie, wordt nog regelmatig bereden op een tamelijk dressuurniveau, en ze kan soms nog marcheren als een vijfjarige Lachen

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:23

Dat hangt ervan af. Je hebt paarden die op hun 20 niet goed meer vooruit kunnen en andere (zoals mijn vorig paard) die op hun 20 nog bokken en dan weggalloperen, gewoon omdat ze het leuk vinden. Het hangt af van paard tot paard. wij hebben 1 paard en zij is nu 19 en een pony die 15 is, ze zijn alletwee nog heel fit.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:30

Net als bij mensen: de een is op 60 op en de ander loopt dan nog de marathon. Als je ze gewoon goed in beweging houdt, kunnen ze vaak nog lang mee. Ken paarden van achter in de 20 die nog heel vitaal zijn en graag gereden worden.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:32

Een paard is oud als hij lichamelijk en geestelijk oud is, en niet meer aan bepaalde verwachtingen kan voldoen, waar ie vroeger wel altijd aan heeft voldaan. Dat verschilt natuurlijk per paard.
Het ene paard is met 18 al oud, de ander pas met 25...

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:20

Idd, ik verzorg een pony van 28, en die is qua zien wel oud..maar qua doen nog helemaal niet..
Ze kan nog gewoon alles, Owee als je erop gaat zitten..Je ligt er gegarrandeerd binnen 2 minuten vanaf Haha!.

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:23

lailapri schreef:

Helemaal mee eens!
Ik bedoel... mijn pony is een paar dagen geleden 18 geworden en over 1½ maand rijd ik nog een cross met hem...! Hji heeft nog een super conditie en nog altijd peper in zn reet Clown

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:25

Oud is denk ik pas.. Als hij echt moeite heeft met rijden enz.

Bij ons op stal staan er 2 paarden van 30. De 1 is wat stijver als de ander, maar ze worden allebei nog bereden. Niet elke dag, dat zou teveel worden, maar 2 keer in de week lukt makkelijk..
Zelf was een pony van mijn vriendin (en mij samen een beetje ) ook al dik in de 20, maar die ging ook nog in de vakantie bijna elke dag mee naar buiten.. Vond ze heeerlijk Lachen

Oud is denk ik pas, nouja, ik weet niet.. Als je voor je paard weet dat hij het ook niet meer fijn vind om bereden te worden, en gewoon lekker in de wei wil staan. Lekker knuffelen enzo Tong uitsteken

craz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:45

Ik denk ook dat het per paard verschilt.
Er zijn idd paarden die op hun 15e al 'oud' zijn maar ik heb nu ook een paardje die 20 wordt deze maand en hij rijdt nog elke week 2keer intensieve dressuurles. Ik heb 13jarige dressuurpaarden gereden die niet veel soepeler waren dan hij. Natuurlijk moet je ze langer warmrijden en zijn er dagen waarop het allemaal wat vaster zit Knipoog

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 14:22

Ja, ik vroeg deze vraag vanwege een reactie op een ouder topic van mij. Daarin stond mijn vz pony. Die is 14 jaar. Mijn vriendin rijd hem, en springt nog 1,50 met hem. Ze vroegenin dat topic: komt hij met die leeftijd nog wel over die hindernis heen? Beetje stomme vraag vond ik Clown
Op een manege in de buurt staat een schimmeltje die 45! Jaar is, zo lief ding. super! Lekkere oude oma Clown

Happiness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:43

Ik vind ze pas oud als ze sloom en zwak worden Zolang ze alles nog goed kunnen vind ik ze ook niet oud Tong uitsteken

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:49

Zoals veel mensen al hebben gezegd: Een paard is pas oud al het zich oud gaat voelen. Ik ken genoeg paardjes die nu rond de 18 zijn, en rond huppelen al een dartelend veulen. Blijf gewoon rijden zoals je altijd doet, blijf goed verzorgen. Dan word je paard niet zo snel oud. Als hij maar weet wat de buitenlucht is!

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:50

Ik vind een paard oud als hij moeite krijgt met bepaalde dingen die je eerst wel altijd gewoon deed, een stuk langzamer wordt etc.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:54

Happiness schreef:
Ik vind ze pas oud als ze sloom en zwak worden Zolang ze alles nog goed kunnen vind ik ze ook niet oud Tong uitsteken

Ik vind dat je moet oppassen met zeggen dat al een paard sloom word, dat het dan meteen oud is. Sloom worden, kan ook komen als het paard ziek is ofzoiets. Er zijn trouwens ook slome 3-jarige die zijn toch ook niet meteen oud Haha!

zazou_ke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:07

Zazou ( ons paardje ) is 18 jaan enik vind haar totaaaal niet oud hoor
ze schiet soms zelfs weg in crossgalop Haha! en Smokey (B) onze pony is 15 jaar en ik vind haar nog fit maar ik rij liever op Zazou Clown dat is mijn lieveling Lips are sealed maar ik zal maar zwijgen zkr Lips are sealed Tong uitsteken

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:08

Tja, je hebt paarden van 30 die nog heel levendig en vrolijk zijn, en waar je zelfs een paar keer per week rustig op kan rijden , óf paarden van 30 die eigenlijk tot hun dood in de stal blijven staan omdat ze gewoon `op´ zijn. Dat ligt dus helemaal aan het type paard en wat er in het verleden mee is gedaan qua werken.