Weer beginnen met merrie te longeren na veulen gekregen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

monsera

Weer beginnen met merrie te longeren na veulen gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:40

Ik heb zelf een ruintje dus ben helemaal niet thuis in de merries maar ik heb sinds een paar maanden een verzorg merrie.Heb een tijd terug al gevraagd hoelang je nog door kon gaan met trainen/beweging geven.Maar nu heeft ze inmiddels een veulentje gekregen.Het is een merrie en ze is morgen{zondag 10-04}2 weken oud maar wanneer kan ik haar weer voorzichtig beginnen te longeren en laat je het veulen dan op stal achter of laat je die in de bak er bij lopen.Wanneer zou je het veulen voor het eerst alleen laten in de box en hoe lang doe je dat de eerste keer?Alvast bedankt en andere handige tips zijn altijd welkom.

Avelienvd

Re: Weer beginnen met merrie te longeren na veulen gekregen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:31

Ik zou nu alweer beginnen.
Je kan het veulen als de bak afgesloten kan worden er eerst wel bij doen, dan rent hij ws de eerste 5 minuten achter de merrie aan daarna wordt hij wel rustiger.
Maar als de stal veilig genoeg is kan hij ook op stal blijven dan went hij wel aan het alleen zijn.
Gewoon opbouwen met eerst 10, dan 15, dan 20 minuten dan went hij er geleidelijk aan.
Veel succes!!!!!!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 12:53

Nog iemand?

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:16

Je kunt naar mijn idee nu al wel beginnen met de merrie.
Ik ben er geen voorstander van om het veulen er bij te laten lopen.
Zijn ze al eens uit elkaar geweest? Bijvoorbeeld aan de hand een stukje apart lopen?
Begin daar eens mee. Veulen in (veilige) box en dan eens met de merrie ff een stukje wandelen. Of andersom.
Desnoods iemand bij de stal in de buurt laten om het veulen in de gaten te houden.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 14:10

Nee ze zijn nog niet uit elkaar geweest.Dus jij zou niet gelijk gaan longeren maar eerst even bv 5 minuten uit elkaar even de merrie erbij weg halen en weer terug.Dat een aantal keren herhalen en dan gaan longeren?