Leer schoonmaken en poetsen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_M

Leer schoonmaken en poetsen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:59

Hallo allemaal! Ik was benieuwt hoe jullie jullie zadel en hoofdstel schoonmaken, ik bedoel of jullie met zadelzeep doen en vet of alleen zadelzeep... ik doe het eerst met zadelzeep en dan laten drogen en dan met vet, ik doe het wel altijd voor de wedstrijd, dat is ong. 1 keer in de 1 á 2 maanden, want dan maak ik het teminste mooi Haha! haha

Groetjes Roos

SJAKIETJUH

Re: Leer schoonmaken en poetsen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:09

ik doet gewoon wanneer k tijd heb... meestal 1 x in de week. en soms nog ns extra voor de wedstrijd. ik doe het heel af en toe met zadelzeep, want ze zeggen dat dit het leer uitdroogd. voorde rest doe ik alles eigelijk altijd met rapide lederdressing. dit is echt superspul!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:42

Zo dat is vaak! Ik heb zadelzeep dat vettig is dat is ook heel goed! en ik heb voor me zwarte hoofdstel zwarte bagger van de aldi maar word er erg mooi van dus naja waarom duur als het goed koop kan Haha! en voor me zadel blanke vet...

bedankt voor je reactie! Groetjes Roos

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:43

Zadel??
Nooit....

Kunstof zadel Clown

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 22:44

dat is handig Tong uitsteken

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:55

Mijn zadel en hoofdstel doe ik ook eigenlijk alleen voor de wedstrijd en af en toe tussendoor als ik een poosje niet start. Mijn laarzen daarintegen doe ik elke dag.

Schoonmaken doe ik met zadelzeep uit een spuitbusje en dan lederdressing uit een spuitbusje. Lekker makkelijk en snel klaar Knipoog

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 23:05

Ik wil over een tijdje ook leren laarzen maar is het ook goed als je ze in keer in de week invet? Ik heb nl. niet echt tijd om ze elke dag in te vetten.

Groetjes,

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:09

dondahsteen schreef:
Ik wil over een tijdje ook leren laarzen maar is het ook goed als je ze in keer in de week invet? Ik heb nl. niet echt tijd om ze elke dag in te vetten.

Groetjes,

Ja joh, het is niet nodig om het elke dag te doen. Maar omdat het nu weer zo lekker nat is en ik er elke dag mee rij worden ze elke dag weer vreselijk smerig. Zand zit werkelijk overal na het rijden. Dan maak ik ze liever goed schoon.

In de zomer met het zweten van je paard zal je merken dat je witte plekken op je laarzen krijgen. Als je ze elke dag even schoonmaakt krijg je dit minder.

Overigens kan je ook laarzen met een coating kopen. Die zijn makkelijker in onderhoud. Dat wist ik alleen niet toen ik laarzen kocht...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:14

masja schreef:
dondahsteen schreef:

Groetjes,

Ja joh, het is niet nodig om het elke dag te doen. Maar omdat het nu weer zo lekker nat is en ik er elke dag mee rij worden ze elke dag weer vreselijk smerig. Zand zit werkelijk overal na het rijden. Dan maak ik ze liever goed schoon.

In de zomer met het zweten van je paard zal je merken dat je witte plekken op je laarzen krijgen. Als je ze elke dag even schoonmaakt krijg je dit minder.

Overigens kan je ook laarzen met een coating kopen. Die zijn makkelijker in onderhoud. Dat wist ik alleen niet toen ik laarzen kocht...

Laarzen met coating niet doen!!! Die zijn na twee jaar af en dan heb ik ze allen nog maar op wedstrijden gedragen Boos! . Door de coating kunnen ze scheurtjes niet repareren en zien ze ze als af.. Verder zijn de laarzen vaak gecoat op de schacht en niet op de schoen, zodat je kleurverschil krijgt.

Ik doe het in ieder geval niet meer...

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 23:16

masja schreef:
dondahsteen schreef:

Groetjes,

Ja dat is beter dan idd! bedankt voor de tips!! Het duurt nog ff want ik ben pas in november jarig en dan krijg ik ze waarschijnlijk (had ik ff overlegt met me vader Haha!) whaha dat duurt dus nog 1,5 jaar tot er zomer is!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 23:17

ow dat is niet mooi! bedankt voor je reactie![/quote]

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 17:38

Citaat:
Laarzen met coating niet doen!!! Die zijn na twee jaar af en dan heb ik ze allen nog maar op wedstrijden gedragen Boos! . Door de coating kunnen ze scheurtjes niet repareren en zien ze ze als af.. Verder zijn de laarzen vaak gecoat op de schacht en niet op de schoen, zodat je kleurverschil krijgt.

Valt bij een beetje kwaliteit laarzen reuze mee, mij Petrie pefect laarzen hebben ook een coating en daar ben ik echt blij mee. Ik heb ze vier jaar en gebruik ze bijna dagelijks, ik loop er mee in de stallen en door een blubberig weiland. Ik poets ze 2x in de maand en ze zien er nog als nieuw uit.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 18:31

patos schreef:
Citaat:

Valt bij een beetje kwaliteit laarzen reuze mee, mij Petrie pefect laarzen hebben ook een coating en daar ben ik echt blij mee. Ik heb ze vier jaar en gebruik ze bijna dagelijks, ik loop er mee in de stallen en door een blubberig weiland. Ik poets ze 2x in de maand en ze zien er nog als nieuw uit.

Die waar ik het over heb zijn Petrie Perfect !! En bij Divoza keken ze er niet eens van op dat ze na twee jaar wedstrijden op waren Boos! Misschien heb ik pech of jij geluk. Ik maakte ze elke week schoon en vette ze in na concours, dus daar lag het ook niet aan....

goofyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:02

mijn zadel en hoofdstel maak ik eerst schoon met glycerine gel soap (is een beetje vettig en gaat er mooi van glimmen) en soms nog daarna met zwart leer vet.
mijn laarzen maak ik na het rijden schoon met een vochtige doek om die witte vlekken van mijn paard eraf te halen. een keer in de maand ofzo poets ik ze gewoon met schoenencreme. als je je laarzen invet kunnen ze sneller soepel worden als het ware. op deze manier blijven ze nog mooi stijf. zo is mij verteld in de ruitersportzaak waar ik mijn laarzen heb gekocht.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 07:56

Ja, dat is wat mooier dan...

gr. roos

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:17

Ik doe het ongeveer om de twee maanden echt goed. Tussendoor voor wedstrijden zorg ik nog ff dat het schoon is ook, maar doe ik het niet te uitgebreid.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 16:56

Sjees, ik ben best wel overijverig als ik dit allemaal lees Haha!
Ik maak mijn zadel en hoofdstel IEDERE dag na het rijden schoon (met zadelzeep)
Ik vet ongeveer 1 keer in de 3 weken alles in. Mijn laarzen poets ik de dag voordat ik op concours ga met schoensmeer en meestal is het dan de rest van de week niet meer nodig, omdat ze een heel tijdje mooi blijven glimmen Lachen
Ook poets ik het koper van mn stang en trens hoofdstel 1 keer in de week (maar ik rijdt er ook maar een keer in de week mee Lachen )

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:36

Ik heb je topic verplaatst naar VMR.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 19:43

Ja, Rapide lederdressing!! Superspul!! Zoals zeep en olie mag je niet te vaak gebruiken. Dit spul kan je niet te vaak gebruiken!
Ik doe al mijn leer regelmatig met deze lederdressing en als ik er een keer de tijd voor neem, 1x per 2 maanden ofzo, doe ik het helemaal met zeep eerst en dan olie.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 21:50

damn.. dan ben ik wel heel slecht met mijn tuig!
denk dat ik 2x per jaar de boel invet, en mijn koetstuig heeft al 1.5 jaar geen vet meer gezien.
mijn leren Petrie laarzen poets ik alleen als ik conours heb ( zo'n 3 tot 4X per jaar) en de rest van het jaar zit die compleet onder de modder. ( ik blijf poetsen, sta hier enkel diep in de modder!)
vandaag voor het eerst mijn leren halster ingevet die al 3.5 jaar oud is. ziet er weer als nieuw uit!
als ik zo vaak als jullie zou poetsen, zou ik werkelijk de hele dag zoet zijn!

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:18

Ik doe het meestal met zadelzeep, dat droogt het leer niet uit toch Verward Verder heb ik mijn zadel 2 keer in gevet omdat het toen net nieuw was.. Die lederdressing van rapide heb ik ook en ga ik de volgende keer ook gebruiken!

cadmaddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 02:00

Oh ik doe dat ook lang niet zo vaak.
Ik vet mijn hoofdstel ongeveer om de twee maanden in, meestal als ik wedstrijd heb, en mijn beugelriemen/singelstoten hebben één likje vet gezien in 4 maanden (rest is kunstof).

MiaMora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 09:12

Hoi Hoi,

volgens mijn zadelmaker moet je beslist niet met lederdressing je zadel doen, want dat geeft niet voldoende voeding aan het leer.
Na de wedstrijd gewoon lekker invetten met blank vet en niet te veel uitwrijven, gewoon in laten trekken en een dagje met rust laten.

Volgens hem wordt het zadel dan niet glad, want alles wat glimt is glad en daar heb je echt op gepoetst en gewreven.

Bovendien voorkom je op deze manier dat je zadel op het zitvlak scheurt......iets wat tegenwoordig door dat mooie zachte leer steeds meer voorkomt !!