Bar schreef:Ik denk ook dat het heel wat uit maakt hoe oud je bent als je begint.
IK ben zelf wel begonnen als kind maar heb vanaf mijn puberteit tot mijn 32e niet meer gereden. Toen ik op mijn 32e weer begon was dat veel moeilijker. Je lijf zit je meer in de weg en je bent veel minder flexibel. Je bent ook banger om te vallen ed. waardoor je eerder verkrampt enzo.
MIjn beide kinderen leren het veel makkelijker. Ze rijden net zolang als ik en zitten er gewoon veel makkelijker op.
Ze zijn nu ook nog veel minder bezig met zichzelf af te vragen " Doe ik het wel goed?" Ze vinden alles veel vanzelfsprekender.
Toch heeft aanleg er wel degelijk mee te maken. Mijn jongste rijdt beter dan de oudste omdat hij er op de een of andere manier meer gevoel voor heeft. O.a. doordat hij leniger is dan de oudste en iets meer lef heeft, maar ook zeker door een bepaald gevoel voor het rijden dat de oudste wat mist.
zo hadden wij een x een groep van 10 personen allemaal pubers van 15/16 jaar die kwamen 1 middagje rijden..
Nou eerst de eerste 5 daar zaten een paar ruiters bij ging goed,
2 de groep had helemaal niemand ervaring het eene meisje snapte na een uur rijden nog niet wat lichrijden was de ander had ik nog niet eens verteld wat lichtrijden was of ze was al heel netjes aan het lichtrijden, ik heb nog na gevraagd of ze echt geen ervaring had en nee hoor ze had nog nooit op een paard gezeten.
zij had dus echt gevoel!