zadeldrukking

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anita14

zadeldrukking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 17:24

mijn verzorg paardje heeft zadeldrukking ik rijd er al een jaar op en ze heeft het nooit gehad hoe kan dat ineens heeft er bv zand tussen gezeten of het dekje verkeerd gelegen en hebben jullie mssh tips dat het eerder over is want ik wil eigenlijk dat het snel over is maar wil ook wachtten tot dat het helemaal weg is anders word het dalijk erger dat kan ik haar ook niet aan hebben jullie tips laat het weten??

Maar

Re: zadeldrukking

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:36

ik heb ook een verzorgpony en wij zijn met een gelpad gaan rijden dat is erg goed bevallen na een week ongeveer is het al weg gegaan zelf weet ik niet zo goed wat nou prisis de oorzaak is want wij poetsen altijd heel goed op alle plekjes misschien licht het aan het zadel Sigaar

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:46

Sorry hoor, maar hoe moeilijk is het om leestekens te gebruiken? Als je echt serieus antwoord wilt, dan moet je echt wat normaler gaan typen hoor. Dit leest echt voor geen meter.

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:49

Even aan de eigenaar van de pony melden en zorgen dat deze een zadelpasser/maker langs laat komen.
Iig niet zelf gaan rommelen met gelpads en bontjes, de rug van een pony/paard is daar te belangrijk voor!

anita14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:06

Ja dankje voor jullie reacties ik heb het al aan de eigenaar laten weten en nu zijn we van plan om een gelpat er onder te leggen, mischien gaat het dan beter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:21

Als het zadel niet past, wat blijkt uit jou verhaal, heeft een gelpad geen enkele nut.

Ik snap nog steeds niet waarom mensen bezuinigen op een zadel en als het niet past kwakken ze er 'maar' een gelpad onder.

Een goed passend zadel heeft niks nodig, enkelt een sjabrak om het zadel tegen het vuil te beschermen.
De rest is allemaal onzin tenzij je paard medisch bewezen een gevoelige rug/huid heeft waardoor er een andere onderlegger onder moet.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:34

Ik zou dan eerst even zonder zadel gaan rijden totdat de drukking weg is, en daarna het zadel na laten kijken of die wel goed past, omdat er veel paarden zijn die met slecht passende zadels gereden worden.

anita14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:49

Maar dat is dan toch eigenlijk wel vreemd als ze er eerst een jaar mee heeft gelopen en nooit ergens last van had?

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:04

Nee hoor dat is absoluut niet vreemd. Het kan zijn dat de pony meer of minder bespiering heeft gekregen, dikker is geworden of juist afgevallen, of omdat het zadel zoals jij zelf al zegt er al een tijd op ligt en dus gebreken begint te vertonen.
Dit hoeft helemaal niet ernstig te zijn, bijvoorbeeld ingezakte kussens (zo op te lossen door de zadelmaker). Maar de boom zou natuurlijk net zo goed gebroken kunnen zijn.
Zoals ik al zei, neem het zekere voor het onzekere en laat een zadelpasser/maker komen als je nog langer plezier van de pony wil hebben.
Een niet goed passend zadel kan echt veel schade aanrichten.

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:26

trouwens ik leg de gelpat onder het dekje ik weet niet of dat gebruikelijk is want ik zie ook weleens op het dekje..
en deedejee ja ik vind het moeilijk om leestekens te gebruiken ik typ hoe ik typ en de meeste kunnen dat nog wel volgen ik ben ook dyslecties en dat is ook erg moeilijk soms weet ik gewoon echt niet hoe ik worden moet schrijven.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:30

Als je dat dan even in je onderschrift wil zetten is het makkelijker voor ons.
Dan krijg je ook niet zulke reacties.

Maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:24

zie mijn onderschrift het was helemaal niet bot bedoeld.. Ach gut

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:44

ik heb een moeite met je bericht , en kan het makkelijk lezen ook zonder tekens.
maar goed, dit is off topic
ik ben het zeer eens dat de gelpad geen oplossing is!!!!!!
drukplekken betekent dat het zadel ergens drukt!
ook met een gelpad komt de druk dus op 1 punt te liggen alleen zal hij waarschijnlijk geen drukplek krijgen.
MAAR daardoor ligt het zadel nog steeds niet goed , en daardoor kan je toch ernstige rugproblemen krijgen op den duur!!
en zonder paardenrug??? niet te spreken over het paardje zelf!!!!! Knipoog

anita14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 11:14

Ik heb de zadelmaker naar het zadel laten kijken en jullie hadden gelijk er was inderdaat iets kapot hij heeft het nu gemaakt.
En ik hoop dat het nu dan beter gaat. Haha!