Het ouder wordende paard. Wie kan mij helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anibreG

Het ouder wordende paard. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:51

Voor school moeten we een werkstuk maken over het ouder wordende paard. Ik heb veel informatie al op internet gevonden.
Alleen moet ik nog 5 aanpassingen waar je rekening mee moet houden als je een ouder paard op stal hebt staan. We moeten hierbij denken aan de stalling, het weiland, het rijden en de verdere verzorging.

Weet iemand waar ik deze informatie kan vinden en wie heeft hier ervaring mee?

Cookies

Re: Het ouder wordende paard. Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:28

Ehm ik heb een pony van 28 dus ik kan wel zeggen dat ik een wat ouder paard heb. Haha! Bij een ouder paard kan de vacht soms niet goed waterdicht meer zijn, dan moet ie dus een deken op. Zijn tanden en kiezen moeten regelmatig nagekeken worden en hij krijgt aangepaste voeding omdat hij al een paar kiezen kwijt is. (slobber en pulp) Vaak worden die ouwetjes wat lager in de rangorde en kan het soms zijn dat hij buiten de groep gezet word of in elkaar gemept. Artrose is ook een ouderdomskwaaltje.
En met rijden houd ik het ook wat rustiger. Goed in- en uitstappen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:35

Over rijden kunnen we kort zijn: regelmatige meters maken, hoe meer, hoe beter. Beter elke dag een uur rijden dan drie keer in de week twee uur.
Weiland is "flauwekul" in die zin dat een weiland gewoon goed moet zijn, dat heeft niks te maken met de leeftijd van de paarden die erop staan. Hetzelfde geldt min of meer ook voor de stalling.
Voeding is een heel belangrijk punt. Oudere paarden (>25jaar) hebben vaak meer moeite met de opname (vertering) van voeding, waardoor het nodig kan zijn meer te gaan voeren, omdat ze domweg een zekere hoeveelheid uitpoepen. Soms ontstaan er problemen met het gebit, waardoor regelmatige controle en/of aangepast voer nodig kan zijn.
Oudere paarden kunnen problemen krijgen met hun warmtehuishouding, waardoor een deken noodzakelijk kan zijn. Met waterdichtheid heb ik nooit problemen gezien. Eerder de combi water-wind, waardoor ze wat sneller afkoelen, hetgeen oudere paarden meer moeite kost te compenseren.
80% van de jongere paarden staat onder deken voor de gemoedsrust van de eigenaar, niet omdat het paard het nodig heeft.
Verharen, met name winter > zomervacht kan moeilijker worden. Lijnzaadolie en gekookt lijnzaad (10 minuten koken!!!!!!!!) heb ik goede ervaringen mee.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:44

Heb ook een oudje gehad(32 geworden)....
Tanden regelmatiger controleren(ik heb er bij haar moeten laten trekken.
Hooi nat maken en hoger voeren(ze kreeg last van bronchitus).
Goed ruwvoer en de appels,wortelen in kleine stukjes,zemelen,lijnzaad,slobber zodat ze door wat moeilijker te eten toch wat spek bleef houden
Ik ben tot haar dood blijven rijden(bosritje ....lekker stappen en genieten met mijn 1e liefde) en ze heeft altijd in de wei gestaan en 's avonds op stal.

En mischien het moeilijkste ....kritisch blijven kijken naar je paard want de ouderdomsklachten sluipen erin en voordat je er erg in hebt is het toch echt tijd om afscheid te nemen....

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:06

Mijn paard van twintig, die mij vanmorgen nog naar het land sleepte, had vanavond de da. op visite. Hij stond te rillen en heel onvast op zijn benen. Waarschijnliljk van de kou. Het was vandaag erg koud buiten. Ik moet er denk ik op gaan letten dat hij minder goed tegen de kou kan opzijn oude dag. En hem binnen houden met zulke dagen of een goede regendeken op!

Hij gedraagt zich altijd als een speels veulen, maar is dat dus blijkbaar niet. Ik rijdt hem nog wel gewoon 4 keer per week.

kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:35

hoi mijn vorige paardje is over de 30 geworden en ik kan meegaan wat er hier gezegt wordt.
elke dag slobber bijgeven enz. hij kreeg ook atrose kon daardoor echt niet meer rijden maar we hebben wat afgewandeld alleen het sochtends opstaan heeft hem opgebroken .
na het liggen konden zijn benen /spieren hem gewoonweg niet meer omhoog krijgen vaak met hulp lukte het wel en na 1 hersenbloeding herstelde hij weer wel alles wat schreef hing trok na een tijd weer recht!
ja en op een dag houd het gewoon op komt niet meer overeind.
dan moet je toch de keuze maken om hem in te laten slapen.
hoe moeilijk ook.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 08:19

santos schreef:
Mijn paard van twintig, die mij vanmorgen nog naar het land sleepte, had vanavond de da. op visite. Hij stond te rillen en heel onvast op zijn benen. Waarschijnliljk van de kou. Het was vandaag erg koud buiten. Ik moet er denk ik op gaan letten dat hij minder goed tegen de kou kan opzijn oude dag. En hem binnen houden met zulke dagen of een goede regendeken op!

Hij gedraagt zich altijd als een speels veulen, maar is dat dus blijkbaar niet. Ik rijdt hem nog wel gewoon 4 keer per week.

Bij twintig komen ze pas net gekeken hoor, je moeder van 60 vindt je toch ook niet oud? Haha!
Binnen houden omdat het regent is wel zo ongeveer het slechtste wat je kunt doen! Deken erop best, vooral doen, maar NAAR BUITEN ERMEE, stilstand is moord op het wat oudere paard!

anibreG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 13:00

Bedankt voor alle reacties.
Hier kan ik zeker wat mee.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:28

aangezien dit een huiswerk topic is, een slotje.