Paard moet olie en supplement maar eet het niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Paard moet olie en supplement maar eet het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:47

Mijn paard is aan de magere kant en uit bloedonderzoek is gebleken dat ze tegen het spierbevangen aan zat. Nu is het ook een vurig type dus de dierenarts had aangeraden 400 ml lijnzaadolie per dag te verstrekken, vitaminenpoeder en minder biks die eiwitarm is. Liever geen granen, suikers en eiwitrijke producten.
Dus nu heb ik ponybrok gehaald van Subli (ze kreeg altijd al Subli maar dan Basis), energiekernmix, vitaminenpoeder en lijnzaadolie. Maar sinds ik er olie op doe (scheutje om op te bouwen) en de energiekernmix en poeder er door heen doet eet ze dus niet meer. Slobber er van maken helpt dus ook niet vond ik vanmorgen in opgedroogde vorm terug.
Nu heb ik haar weer gewoon kaal die biks gegeven en dat eet ze wel. Wat nu?

Ugene2001

Re: Paard moet olie en supplement maar eet het niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:52

Mijn buurvrouw (op staal dan Knipoog ) haar paard vindt ook alles vies en wil echt niks eten waar ook maar 1 kruimeltje medicijn inzit. Zij doet het in een spuit met appelmoes mengen en dan in der mond spuiten net zoals een wormenkuur zeg maar...

Ik hoop dat dit wel werkt bij je paardje Ja

Groetjes Vera

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:58

Ehh, opbouwen!

Olie is echt niet lekker, dus als je met een eetlepel begint en dan uitbouwt ,kom je een heel eind denk ik.
400 ml is wel veel hoor. als ik dat op zou moeten ,dan zou ik het uitbraken, maar goed ,ik ben geen paard.

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:59

400 ml?????
dat is veel!!!

ik geef mijn paard dagelijk 20
ik denkd at er weinig aners op zit dan met een wormenspuit het naar binnen werken gemengd met appelmoes ofzo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:06

kijk even in de winkel bij de afdeling suikervrij naar honing, of stroop( zonder suiker uiteraard)
dat kun je ermee gaan mengen, neemt de smaak heel erg aan zodat ze verder niks proeven.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:29

Je kunt het mengen met stroop of appelmoes en in een wormenspuit doen.
Je kunt ook een appel uithollen, de pulp met het supplemant vermengen, weer terugstoppen in de appel en hem dan die appel geven.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 17:43

Ben haar vanaf vorige week zaterdag aan het opbouwen met een scheutje olie geven maar er aan wennen doet ze volgens mij niet ze laat haar eten gewoon staan.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:26

Appelmoes werkt vaak wel goed. Dan zou ik dus scheut appelmoes, eetlepel olie erdoor en mengen en dat over de brok doen .Dan langzaam opbouwen... En anders nog wat vers fruit erdoor. Bijv. stukjes wortel/sinaasappel.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:28

Mijn paard staat in het hoogseizoen op 500 ml olie per dag. Inderdaad ook zo min mogelijk suikers etc. Ik geef het gewoon door lucerne. Hij eet niet alles direkt op maar de volgende dag is het wel op. Voordeel hiervan is ook nog eens dat het gedoseerd naar binnen komt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:40

gouda schreef:
Maar sinds ik er olie op doe (scheutje om op te bouwen) en de energiekernmix en poeder er door heen doet eet ze dus niet meer.

Zoals ik het hier lees geef je ineens 3 verschillende dingen door haar brokken heen.Mss kun je per keer 1 ding door haar brokken te doen en kun je uitvinden wat ze niet lekker vind.

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:49

Het word wat lastig met de poerdertjes (misschien ook vloeibare variant van of oplosbaar?)
Mijn vorige paard gaf ik zijn zomereczeemdruppels gemengd met water via een spuit.
Dat spuit je dan achter in zn mond net als een wormenkuur.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:18

400 ml is echt niet veel voor een paard dat gevoelig is voor spierbevangenheid. Het is alleen veel wanneer je het puur voor een goede vacht geeft. Bij Patos heb ik de olie nu vervangen door energiekernmix, maar dat werkt dus niet goed bij jou. Toen patos echt nog olie over haar brok kreeg at ze niet meteen alles op, maar ook hier was het de volgende dag toch wel op. Soms kun je het ook beter over meerdere voerbeurten verdelen. Een schepje knoflook en zeewier mix (goed voor bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen) werkte ook omdat dat nogal een overheersende smaak heeft zodat ze de olie niet goed proefde. En het is ook nogeens een goede aanvulling voor een paard dat snel spierbevangen raakt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 10:12

ik gebruik altijd sinaasappel, beetje erover en je ruikt het niet meer en smaakt ook lekker voor een paard, misschien helpt het, is nog gezond ook.

Bij mij helpen de poesers van pavo altijd erg goed, die ruiken naar vitamine pillen die ik ook altijd moet slikken en mijn pony's lusten het allemaal graag, ook de kieskeurige.

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:04

bij mijn pony hielp het goed alles erin en erover te doen wat er bij moest... over de biks.. en dan de biks beetje water bij doen, zodat het een papje werd.. wieweet helpt dat
?

SharirBobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:13

net wat iedereen al zegt: met een spuit.
en als hij dan nog uit z'n mond weet te werken moet je z'n tong beetpakken en uit z'n mond halen (zo ver mogelijk) en het dan echt helemaal achterop z'n tong spuiten. dan is het bijna helemaal onmogelijk voor ze om het nog uit hun mond te werken (maar je hebt altijd uitzonderingen...).

mijn pony wilde z'n medicijnen ook niet eten, bij hem deden we een appeltje koken, daar appelmoes van maken en dan de pillen er door heen (verkruimelt). dan was het warm en het dampte helemaal van de appelgeur en dan pas at hij het. maar met olie erdoorheen werkt dat denk ik niet, dan proeft hij nog de olie.
raar trouwens dat hij de olie niet lekker vind, m'n pony en m'n paard likken olie zelfs op als er verder niets in hun bak zit, maarja elk paard z'n eigen smaak Knipoog

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 13:18

Tis alleen een beetje lastig als je iedere voerbeurt met een spuit aan de slag moet, ik was het na twee weken medicijnen geven al zat.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:22

patos schreef:
Tis alleen een beetje lastig als je iedere voerbeurt met een spuit aan de slag moet, ik was het na twee weken medicijnen geven al zat.

Ik ben er ook nooit op de voertijden werk full-time.Mag bij wijze van uitzondering (is er niet gebruikelijk) voer klaarzetten. Stalhouder kiept het er dan in maar weet zeker dat hij geen spuiten kan en gaat geven. En 400 ml olie en Subli EM (handje)en schepje vitaminen in een spuit proppen is ook lastig. Denk dat ik het maar opgeef dan maar geen olie/vitaminen etc. weet het ook niet meer. Liever een paard wat iets eet (kale brok) dan niets.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 10:27

Probeer dan de olie op te voeren door een zemelen slobber als je er wel bent. Ik ben eens van olie verandert en toen at mijn paard het ook niet, kon echt een vies gezicht trekken. Maar als er dan stukjes wortel in verdwijnen en appel werd het een ander verhaal. Nu is hij er aan gewend en eet het gewoon. Pas als die van jou aan de slobber met olie is gewend het opvoeren door het voer wat de eigenaar geeft.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 13:41

Ja ik zou ook zeggen probeer het via spuit naar binnen te krijgen, mijn paard had ook verzuring gehad en via Marijke Boinck www.cherokeepaarden.nl homeopatische druppels gehad om in mond te spuiten, die van mij vind dat niets, nu geef ik het op brood en vind ie het heerlijk.

Poeders geef ik op brood met appelstroop en vind ie heerlijk. Succes met je paard Gouda Ach gut

Unity

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:38

Ik voer een soort van candarel mee. (zoetstof, maar dan van de aldi, is wat goedkoper Knipoog ) Blijft denk ik wel aan de olie plakken, en anders flink wat door de zemelen. Helpt bij nare smaken. Werkt prima.

En anders idd een spuit met appelmoes, maar dat geeft zo'n zooi met klaarmaken.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:34

gouda, wat je ook kan proberen, is de lijnzaadolie vervangen door maïsolie. qua voedingswaarde blijft dat nagenoeg hetzelfde, en naar schijnt is dit de olie die het liefste door de paarden gelust wordt.
ik heb die al aan 5 van mijn paardjes (in de loop van de jaren) gevoederd, en er was er geen eentje die zich ook maar een seconde bedacht om het niet op te eten. en in de winter krijgen ze toch ook zo'n 200 - 300 ml (pony's). ik meng zemelen met wat geweekte pulp, en daar dan de olie door. met gehakselde luzerne ging ook prima, maar dat doe ik nu niet meer ivm. eiwitgevoeligheid van mijn jongste pony. werkt echt goed hoor OK dan! !

die vitamines zou je dan (gezien dat maar tijdelijk is) eventueel apart in een spuit of met iets heel lekkers kunnen geven.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-05 07:16

Bedankt voor de tips super OK dan!