hoefbevangen shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liesje_waal

hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:47

hallo,
mijn shet is eergisteren hoefbevangen geworden
hij heeft 3 spuiten gehad van de veearts
nu gaat het al veel beeter
maar moet een ponny dan veel lopen ?
moet je weer rustig aan beginnen ?
wat kan ik nu nog het beste met hem doen ?
hij staat nu de nacht op stal en overdag in een weiland waar modder licht
dan blijven zijn hoeven kouder en kan hij niet eten
staat op water en hooi
wat kan ik hem nu nog meer voeden zonder suikers en eiwitten ?

groetjes liza en alvast bedankt

LPtjuh

Re: hoefbevangen shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:03

ik zou hem een klein handje biks geven en EITWITARM hooi
vraag het anders aan de veearts, die kan je denk ik beter helpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:04

gewoon oud hooi, en inderdaad een heel klein handje brok voor de vitamientjes.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:32

Idd oud hooi, van vorig jaar zomer of nog liever van de zomer ervoor. Was op advies van onze DA toen onze pony bevangen was.

Krijgt ie op dit moment nog pijnstillers?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:33

Iig geen gras en helemaal geen nieuw voorjaarsgras.

Wortelen kunnen ook geen kwaad.

Alline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:41

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:35

Heeeel veel beweging??
De bevangen pony die ik kende kon zo'n beetje alleen nog kruipen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:41

wij hebben ook een shet op stal die hoefbevangen is, die staat op zand en zaagzel en zijn stal, mag een paar uurtjes de wei op, mag geen kuil, kijgt granen en wortels ipv biks/muesli. mag absoluut niet door iemand anders gevoerd worden, staat ook op de stal. mag alleen zacht lopen, dus in de bak of in de berm. krijgt 2 paracetamolletjes door het voer heen (voor mensen) en nu ook alcoholvrij bier met zemelen.

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:46

stappen heel veel stappen. Ook al doet het zeer.Huilen Huilen
Als hij loopt gaat zijn hoef iedere keer open (om het maar even zo te zeggen, weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen), zodra hij er op gaat staan en sluit daarna weer. Dit bevorderd de doorstroming in de hoeven, waardoor de gifstoffen worden afgevoerd.

Modder, arm hooi, spuiten van de dierenarts. Prima

Succes ermee

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 08:46

Even een vraagje van mij.
Ik krijg binnenkort een shetlander, die komt op een groot weiland. Wat als die hoefbevangen raakt, er is geen plek zonder gras om hem neer te zetten? moek hem dan maar in de achtertuin zetten? geen gras alleen enorm klein. want verder is er niks daar zonder gras..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:02

Forestmeisje schreef:
Even een vraagje van mij.
Ik krijg binnenkort een shetlander, die komt op een groot weiland. Wat als die hoefbevangen raakt, er is geen plek zonder gras om hem neer te zetten? moek hem dan maar in de achtertuin zetten? geen gras alleen enorm klein. want verder is er niks daar zonder gras..

Het is geen probleem dat een pony altijd op gras staat, maar als het maar met mate is dus gewoon een stukje met stroomdraad afzetten en telkens een stukje bij.
Mijn haflingers staan ook de hele zomer op de wei en krijgen steeds een stukje bij als het gras vol is.

@ De TS
Alles wat ik nog kon zeggen is al gezegd succes!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 09:34

Een hoefbevangen shetlander moet je niet dwingen te laten lopen, dat kan onnodig stress geven waardoor het bevangen slechter kan worden. Je moet nu alles doen om het diertje comforable te laten lopen, liefst op drijf nat land en niet op harde ondergrond. In de stal dus zaagsel wat zacht is en je loopt geen risico dat die het stro gaat opeten.
Verder goed advies van je dierenarts opvolgen. Schraal voeren maar niet vergeten een vitamine te geven. Desnoods alleen hooi en een zemelen slobber met vitamine toevoeging. Op gras straks zetten met een grasmasker voor (te krijgen bij paardendrogist) en niet afdoen omdat het zielig is. Dit masker nu opdoen en straks aan het einde van de zomer, gras groeit dan ook sterk en loop je weer risico.

Forestmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 11:03

okeej Lachen dankje
Ik ga het zoiezo proberen rustig op te bouwen want beide shets zijn al een tijd niet meer dag en nacht op het gras geweest en nu komen ze ineens in een groot weiland vol met gras. Dus proberen of ik een stukje kan af zetten. en dan rustig opbouwen..

@ ts: Sterkte..

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:50

zorg dat je shetlander niet meer op gras loopt! (gewoon een stukje zand is beter als de hele dag op stal! maar als het niet anders kan beter op stal!) verder hooi gebruiken waar weinig kunstmest over geweest is, zoals dijkhooi. en verder kun je em gewoon wortels voeren en een handje basisbrok ofzo. maar een shetlander heeft helemaal niet zoveel nodig. Je kunt iedere dag een stukje met hem lopen maar niet te ver! maar als hij beweging krijgt dat is juist wel goed Ja

ik heb zelf een pony die gronisch hoefbevangen is en hij komt nooit meer op de wei, alleen op het zand stukje. hij krijgt speciaal dijkhooi waar bijna geen eiwit in zit (we hebben hem een keer iets beter hooi gevoert en toen was hij al hoefbevangen dus hij kan echt niets hebben ) verder krijgt hij veel wortels maar dat kreeg hij altijd al. Ik voer hem ook gewoon musli enz.

het is dus belangrijk dat hij geen gras meer krijgt! (heel afentoe een hapje kan geen kwaad maar pas op dat hij niet te veel krijgt!)
Ik hoop dat het snel overgaat Ja succes!

liesje_waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 10:40

bedankt voor de tips
hij heeft 3 prikken gehad
met spul der in hij ad niet en zo
maar daarna ging het veel beeter hij staat nu op stal en doe elke dag met hem lopen en dat doet hij nu goed
hij staat nu ook nog alleen op hooi en water en af en toe een wortel vor de lekkere dorst Haha!

groetjes liza
meer tips zijn altijd welkom