is het verstandig om dit paard te gaan rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

noukske

is het verstandig om dit paard te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:06

Hoi allemaal,

Ik sta voor een voor mij moeilijke keuze, dus ik kan jullie advies wel gebruiken...

Ik zal bij het begin beginnen.
Bij ons op de manege staat een paard dat een nogal moeilijk karakter heeft.
Hij kwam zo'n 2 jaar geleden bij ons, toen was hij een eigen paard en
rond de 5 jaar.
De dochter ging het beestje wel eventjes inrijden.
De eigenaars hebben na een tijd geen stalgeld meer betaald, zijn erna gewoon verhuisd waardoor het paard dus gewoon voor zijn eten moest werken .. in de manegelessen dus.

Het is echt een prachtig dier, zwart met een druipkolletje en zijn gangwerk is super. Alleen hij is dus verkeerd ingereden waardoor hij ongevoelig is voor de zweep, het bit niet aanpakt en "door je been rent"
( reageert dus niet op je benen )
Dit is dus verschrikkelijk zonde van dit beestje...
Alsof dit niet erg genoeg is heeft hij een nieuwe tic; als hij geen zin meer heeft, of je doet iets wat hem niet zint gaat hij liggen!

Omdat de eigenaresse van de stal de wanhoop nabij is heeft ze mij gevraagd of ik dit paard niet een tijdje wilde rijden om te kijken of hij met een iemand op zijn rug, die hem flink laat werken enigzins berijdbaar wordt.

Ik weet niet of ik hier wel aan moet beginnen.
Aan de tijd ligt het niet, op dezelfde stal rijdt ik nog een paardje bij dus opzich is dat te doen.
Mijn bezwaar is dat gaan liggen!
Ik heb hem net gereden en hij is 5 x door zijn voorbenen gezakt.
Doodeng gewoon. Als je er niet optijd van af komt en hij rolt om...
Verder heb ik alle hoeken van de bak van dichtbij gezien Knipoog
Ten 2e is er een grote kans dat dit paard uiteindelijk verkocht wordt.
Aangezien ik me erg ga hechten aan de paarden waar ik veel tijd aan besteed kan het zijn dat dit uiteindelijk moeilijk zal worden..

Er hangt gewoon veel vanaf, weet niet of ik de verantwoordelijkheid wil en kan nemen.
Sorry voor het lange verhaal, hoop dat jullie het beetje snappen Bloos
Wat zouden jullie doen?
Laatst bijgewerkt door Karin op 11-04-05 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel iets duidelijker gemaakt

noukske

Re: Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:11

PS : hij is door de DA onderzocht, dus dat hij door de benen zakt heeft geen medische oorzaak

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:24

Puff, moeilijk als jij denkt dat je de slechte gewoonte eruit kunt halen dan lijkt het me een leuke uitdaging en als je van te voren weet dat het voor een bepaalde periode is dan kan je misschien je gedachten daarbij houden zodat het afstand nemen strakjes minder moeilijk is. Buitendat neem ik aan dat als hij zijn slechte gewoontes afleerd dat hij gewoon in de manege blijft lopen dus als je je aan hem gaat hechten ben je toch dichtbij.
Veel succes met je beslissing.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 16:30

Ja, maar hij heeft teveel in zijn mars om in de lessen te blijven lopen.
Daar is de manege ook heel eerlijk in.
We denken dat hij er op de een of andere manier niet tegen kan om zoveel verschillende ruiters op hem te hebben.

Bij ons zit een handelaar die hem nu niet in bemiddeling wil, maar wie weet als hij over een tijd verbeterd...
In dat afsluiten heb je gelijk. Bedankt Lachen

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:35

noukske schreef:
Ja, maar hij heeft teveel in zijn mars om in de lessen te blijven lopen.
Daar is de manege ook heel eerlijk in.
We denken dat hij er op de een of andere manier niet tegen kan om zoveel verschillende ruiters op hem te hebben.

Bij ons zit een handelaar die hem nu niet in bemiddeling wil, maar wie weet als hij over een tijd verbeterd...
In dat afsluiten heb je gelijk. Bedankt Lachen

Dat is wel makkelijker gezegt dan gedaan hoor, maar gelukkig heb je een ander paardje die ook de verzorging nodig heeft dus dat maakt het makkelijker denk ik veel succes met je nieuwe uitdaging, als ik jou was had ik het gedaan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:09

wat een uitdaging!!!

en dat hij erbij gaat liggen geeft aan dat dit een uitermate slim dier is wat geen zin heeft in geintjes...
een trots dier, dat moet je dus goed beseffen.

ik zou een lening nemen bij een bank en hem kopen...
Haha! Haha! Haha!

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 17:22

ellepel schreef:
wat een uitdaging!!!

en dat hij erbij gaat liggen geeft aan dat dit een uitermate slim dier is wat geen zin heeft in geintjes...
een trots dier, dat moet je dus goed beseffen.

ik zou een lening nemen bij een bank en hem kopen...
Haha! Haha! Haha!

Ik ook Bloos Lijkt me helemaal geweldig, als ik jou was zou ik het ook gewoon doen, wie niet waagt wie niet wint.
Het lijtk mij echt een super uitdaging, en wie weet kom je nog wel heel ver dmv {prive} lessen. Suc6 Lachen

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 15:43

Wat een uitdaging!
Als ik jou was zou ik het gewoon proberen. Als je het uiteindelijk voor mekaar krijgt dat dat paard gewoon normaal de bak door te rijden is, dan geeft dat je vast een super gevoel!!
En als jij er niet op gaat rijden, word ie zeer waarschijnlijk verkocht. De volgende mensen zitten dan met dit probleem. En wie weet hoe snel ie dan weer bij de volgende mensen is...

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:01

niet aan beginnen, de uitdaging is leuk, maar zodra jij hem goed hebt gaat hij in de handel.
jij bent een goedkope trainer voor het paard bij de manege, heb je wel eens gevraagt hoeveel gevaren geld je krijgt als het paard een ongeluk met jou veroorzaakt waardoor je langdurig geblesseerd raakt?
denk eerst om je gezondheid en dan pas aan de portomonee van de manege houder.
doen, mits ze jou onkosten volledig vergoeden als je een ongeluk krijgt met het paard.
waarom rijden ze hem zelf niet?
ik maak dit soort grappen vaker mee bij stallen, zelf vinden ze een paard te gevaarlijk om op te stappen dus moet er maar een onbezonnen ruiter op die ze wel zo gek krijgen.
dat gaat dan onder het mom van ik heb liever dat zij of hij zijn nek breekt dan ik.
niet aan beginnen of je moet het wel heel graag willen.
succes met je beslissing

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:09

Je kan de uitdaging aan nemen en dan helemaal opnieuw beginnen qua rijden. Aangezien hij verkeerd ingereden is moet hij dus nog een hoop leren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:09

Hoeveel moet dit paard kosten? Ik vindt het altijd een uitdaging om dit soort paarden te doen,ik denk dat je het hem ook echt af kan leren..maar niet gratis doen laten ze maar betalen,voor het paardje is het wel beter natuurlijk maar je weet nooit,het is niet je eigen paard.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:12

wat levert het jou? Knipoog
Alleen de uitdaging...., maar je hebt dan ook alle risico's... Ach gut
Is het jou dat allemaal waard, alleen om te zorgen dat hij (beter) verkocht kan worden. Je gaat je er vast dan (nog meer) aan hechten...

Zou er goed over nadenken, wat jij wilt. Knipoog

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 16:54

iedereen heeft een eigen mening. ik persoonlijk zou het wel doen.
niet voor mezelf maar voor het paard. begin helemaal opnieuw.
longeren met dubbele longe bv. moet ze ook werken, en als ze dat goed doet ga je er weer langzaam op.
probeer ze zo weer aan de gang te krijgen. en hopen dat ze weer plezier krijgt in der werk. goed is goed en niet te lang door laten lopen.
ik ben ook geen expert maar ik zou het zo proberen.
veel suc6 met alles.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-05 17:11

De uitdaging is er idd, maar er zitten ook weer enorme risico's aan..

Opzich vind ik het niet erg om het "onbetaald" te doen omdat het nu eenmaal zo werkt op de maneges.
Je kunt het ook van de andere kant bekijken; ik mag gratis een paard van de manege rijden. Maar julie hebben zeker gelijk..

Heb vandaag wel een kleine discussie gehad met eigenaresse.
Ik heb ongeveer een uur met het paard gestapt omdat hij gewoon hartstikke vast zit en de stelling niet oppikte. Naderhand zei ze dat ze liever had dat ik hem gewoon liet draven en galoperen, want dat was het enige wat ie
hoefde te leren..Verward
Toen heb ik haar verteld dat als ik hem al doorreed, ik het wel op mijn tempo en manier doe, graag of niet...
( hou niet van pushen Knipoog )
Ze dimde wel een beetje in daarna.

Vind het nog steeds moeilijk.
Hij verzet zich echt tegen alles zodra hij onder het zadel is, terwijl hij op stal een mega lief ( totaal niet aggresief ) paardje is..

PS weet niet hoeveel dit paardje kost, maar het zal niet veel zijn, aangezien er helemaal opnieuw begonnen moet worden.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 20:31

Zou het ook doen. Is een leuke uitdaging en een lekker gevoel als het je lukt. Kijk of je er een vergoeding voor kan krijgen.

Zou het misschien niet handiger zijn om hem alle basis beginselen opnieuw te leren. Ik bedoel weer vanaf de grond opbouwen-longeren-grondwerken-commando's etc. Tot opnieuw zadel mak maken naar het weer beleren te rijden?

Suc6

Prulleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 22:02

piggeljay schreef:
niet aan beginnen, de uitdaging is leuk, maar zodra jij hem goed hebt gaat hij in de handel.
jij bent een goedkope trainer voor het paard bij de manege, heb je wel eens gevraagt hoeveel gevaren geld je krijgt als het paard een ongeluk met jou veroorzaakt waardoor je langdurig geblesseerd raakt?
denk eerst om je gezondheid en dan pas aan de portomonee van de manege houder.
doen, mits ze jou onkosten volledig vergoeden als je een ongeluk krijgt met het paard.
waarom rijden ze hem zelf niet?
ik maak dit soort grappen vaker mee bij stallen, zelf vinden ze een paard te gevaarlijk om op te stappen dus moet er maar een onbezonnen ruiter op die ze wel zo gek krijgen.
dat gaat dan onder het mom van ik heb liever dat zij of hij zijn nek breekt dan ik.
niet aan beginnen of je moet het wel heel graag willen.
succes met je beslissing

Ben ik het helemaal mee eens. Ben zuinig op je gezondheid want een ongelukje kan verschrikkelijk grote gevolgen hebben.
14 maanden geleden gleed mijn paard uit op het beton, met mij op zijn rug. Kwam boven op mijn been terecht. Gevolg: verbrijzeld scheenbeen, gebroken kuitbeen en enkel. Mag blij zijn dat ze mijn been hebben kunnen redden. Pas sinds een paar dagen lukt het me om mijn paard zelf weer uit de wei te halen en weer een beetje te laten werken aan de longe.
En dit gebeurde met mijn eigen paard. Als je zoiets zou overkomen met het paard van een ander baal je nog veel harder. En die ander maalt echt niet om jou. Zo gemeen kunnen mensen zijn in paardenland.
Dus mijn advies: Bezint voor je begint. Veel succes

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 23:06

Lastig. Maar.... als jij denkt dat je het aan kunt, dan kun je je zelf ook voorhouden dat je dit paard een goede kans op een betere toekomst geeft. Da's ook een mooi doel om na te streven. En als je overweegt om hem in de toekomst zelf te kopen is het misschien wel zo handig om daar nu al afspraken over te maken.

Laat nog eens horen hoe het verder gaat.

noukske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-05 21:46

Bedankt voor jullie meningen.
Heb woensdag gesprek met de eigenaar / handelaar..
ben benieuwd

ElanII

Re: is het verstandig om dit paard te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 22:50

Als jij het wel ziet zitten met dit paard qua karakter en persoonlijkheid zou ik proberen hem nu te kopen.
Nu is ie nog goedkoop, want het is immers een "probleempaard".
Andere mogelijkheid is dat je je laat betalen en hem dan later koopt maar dan moet er nog wel geld bij denk ik.
In ieder geval zou ik het nooit gratis doen; als je dat doet wordt er alleen maar misbruik van jou gemaakt: het kost hen geen geld, ze lopen geen risico en verkopen het paard straks voor een leuk bedrag terwijl jij al het werk verricht hebt.
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het voor jou (financieel) haalbaar is om een paard te onderhouden, maar als je echt gecharmeerd bent van dit paard (en dat proef ik toch wel uit jouw verhaal) dan zou ik hem nu voor een (zeer) zacht prijsje proberen te kopen.

Veel succes en houd ons op de hoogte, misschien heb jij straks wel een wereldpaard.

Tinne

Re: is het verstandig om dit paard te gaan rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:50

ElanII schreef:
Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het voor jou (financieel) haalbaar is om een paard te onderhouden, maar als je echt gecharmeerd bent van dit paard (en dat proef ik toch wel uit jouw verhaal) dan zou ik hem nu voor een (zeer) zacht prijsje proberen te kopen.

Hier ga ik ook wel in mee. En als het voor jou financieel haalbaar is, zou ik het ook doen. Voordeel daarbij is gelijk dat niemand jou meer loopt te pushen als jij gaat rijden. Dan kun je helemaal van voor af aan beginnen op jouw tempo.

Het risico is natuurlijk groot, het paard is nou niet bepaald makkelijk... Maar toch omdat jij zegt dat er geen kwaad in zit, denk ik dat het met veel liefde, tijd en vertrouwen wel goed komt. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat, hou ons op de hoogte!

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:01

ik zou het denk ik wel doen, maar dan onder GOEDE begeleiding, en dan niet met een sla-mep en rijd het beest dood manier, maar op een wat meer paardvriendelijkere manier zal ik maar zeggen; maar dan zou ik denk misschien het paard toch kopen want wat zo'n manege eigenaar hier dan van vind weet ik niet...
Als je het kunt betalen ed en je hebt er zelf een gevoel van ik kan hier uit komen met dit paard, dan zou ik hem denk ik kopen, en dan gewoon met grondwerk beginnen, zijn vertrouwen winnen enzo, en in laten zien dat werk leuk kan zijn, door hem bijv lekker mee naar buiten te nemen, of gewoon rustig te longeren, niet over de zeik rijden maar zolang doorgaan dat hij er plezier in houdt.... dat zal in het begin misschien 5 minuten zijn, maar dit kun je wel uitbouwen! En zoek goede begeleiding!!!

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 11:13

Niet geschoten is altijd mis..! Ik zou het gaan proberen..
Je krijgt er zoveel voor terug als het je gaat lukken.. OK dan!

En wat al eerder is gezegd: Wat levert het jou op!?

Ik ben ook eens aan een probleempaardje begonnen.. We gingen echt de goede kant uit, maar kreeg later problemen met de eigenaren en toen heb ik gezegd er mee te stoppen.. Ik laat me natuurlijk niet voor het karretje spannen..
Maar als je kijkt hoeveel dat paard veranderde.. Niet alleen tegenover mij, maar in haar hele doen en laten..
Geweldig zo'n gevoel!!

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:08

Doen, is een geweldige uitdaging,
wel zorgen voor duidelijke afspraken, over hoe het gebeurt, en met betrekking tot de risico's. dekt hun verzekring t als jij een ongeluk krijgt met dat paard, of moet jij je extra verzekeren... dan zou ik die kosten op hun verhalen.

en als het finacieel mogelijk is: waarom koop je m niet, je kan dan altijd als de stalling alleen te duur is, met een bijrijder de kosten delen als je een geschikt iemand kent/ kunt vinden.
succes ermee

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:10

als ie niet te duur is,en je ziet er vanaf pb me dan ff..ik steek altijd graag wat tijd en geld in dit soort paarden om ze goed te krijgen..

luvvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 13:31

gewoon doen! maar wel rustig beginnen, je kunt beter eerst het probleem opzoeken en verhelpen als gaan ´vechten´met de pony. daar schiet niemand iets mee op.