Merrie word maar niet hengstig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamora

Merrie word maar niet hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 13:57

Heej iedereen!

Ik heb een shetlanderXwelsh pony die dit jaar 3 jaar is geworden.
Nu wil ik haar dit jaar laten dekken maar ze is nog helemaal niet hengstig geworden. Kan het zijn dat je het niet ziet bij haar of.........?

-xxx Frida

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: Merrie word maar niet hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:41

Het is nog erg vroeg in het jaar, ik zou gewoon geduld hebben. Mijn merrie (nu 4) wilde vorig jaar ook niet hengstig worden, is eind mei pas de eerste keer hengstig geworden.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:25

Margriet (ons Trekpaard) is ook pas vorige donderdag voor de eerste keer dit jaar hengstig geworden, terwijl Memuska de hele winter door regelmatig hengstig was. Het verschilt volgens mij van merrie tot merrie dus ik zou me nog geen zorgen maken.
Wat wij weleens doen om Margriet sneller/beter hengstig te laten worden (ze wordt ook gedekt) is regelmatig eens met de hengst rondlopen en laten snuffelen. Ik weet niet of het daar echt mee te maken heeft, maar sinds we dat doen is ze iig duidelijker hengstig.
En als ze echt op die of die dag gedekt moet worden, kan je nog altijd hengstig laten spuiten door de DA, al ben ik daar zelf niet zo voor.
Succes!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:06

Paard van een vriendin is 12.. wil nooit hengstig genoeg worden om gedekt te kunnen worden.
Ze heeft in een kudde met alleen maar hengsten gestaan, zelfs toen nog niks.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:36

Mijn merrie staat tussen 2 hengsten in, en ze is er echt niet eerder hengstig door geworden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:44

Een merrie is het hele jaar door hengstig, alleen s winters kun je er minder van merken. Het is jammer dat je zo'n klein ding heb anders zou ik je zeggen laat dr scannen. Shetten lopen gewoon in de kudde, dus dan tonen ze het misschien meer als bij de hengst lopen. En anders misschien supplementen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:54

af en toe laten snuffelen met een hengst of eentje die net geruind is..dat heeft bij ons geholpen..voor somige paarden is het idd nog vroeg..maar als je het persee wil kun je altijd een spuitje door de da leten zetten zodat je merrie snel en regelmatig hengstig word

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 19:36

oke bedankt voor jullie reacties!
Ik zie namelijk heel veel merries om mij heen al hengstig worden dus daarom vroeg ik mij dit af!
Ik wacht wel geduldig af wanneer ze hengstig word.

@sammie: wat bedoel je me Supplementen?

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:40

je hebt ik geloof van Pavo speciale supplementen voor over het voer, dat wekt vruchtbaarheid op oid!
die van mij is heel erg hengstig, een paar weken terug ook al.... eerst merkte je er bijna nixx van, maar nu is ze verhuist en staat nu tussen 2 ruinen in en dat is 1 groot feest :S!!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:52

Mijn merrie wordt niet zichtbaar en merkbaar hengstig, maar als ik langs een hengst wandel Tong uitsteken dan is het toch wel duidelijk.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:58

bij mijn merrie was het ook nooit duidelijk.
Vorig jaar wilde ik haar laten dekken, maar ja, we wisten niet wanneer ze hengstig zou worden.
De dierenarts heeft haar toen gescand ( of opgevoeld.. dat weet ik eigenlijk niet meer zeker) en gekeken wanneer de hengstigheid zou intreden.
En het is gelukt, want ze is op dit moment hoogdrachtig ;D

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 20:04

lowara schreef:
bij mijn merrie was het ook nooit duidelijk.
Vorig jaar wilde ik haar laten dekken, maar ja, we wisten niet wanneer ze hengstig zou worden.
De dierenarts heeft haar toen gescand ( of opgevoeld.. dat weet ik eigenlijk niet meer zeker) en gekeken wanneer de hengstigheid zou intreden.
En het is gelukt, want ze is op dit moment hoogdrachtig ;D

gefeliciteerd!!

Ik zal het anders even aankijken en binnenkort komt toch de DA en dan overleg ik het wel.

_Wieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 21:01

Ik zou gewoon even afwachten, net als de rest zegt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 00:17

Momenteel is het ook weer knap koud. Als het warmer wordt is het makkelijker om een merrie hengstig te vernemen. Dus zo gauw het mooi weer wordt lekker de zon op de knar laten komen des te makkelijker zal ze hengstig worden. Soms reageren die malle merries ook beter op een vreemd paard dan op een bekende hengst. Heel goed je pony in de gaten houden dus.