Bijzetteugels op buitenritten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

soesita

Bijzetteugels op buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 06:44

Ik rij zelf niet met bijzetteugels, maar sinds kort heb ik twee verzorgstertjes die af en toe onder begeleiding van een volwassene een ritje mogen maken. Wij hebben geen plaats om te rijden, dus moeten we rechtstreeks de natuur in.
Da's op zich ook geen probleem, want ze moeten niet eens een straat over als ze dat niet willen.

Maaaarrr:
Het is lente. Overal groeit lekker fris groen gras. En mijn haf staat noch op de winterpaddock en wil dus heel (lees: HEEEEEEL) graag van dat gras eten! Vork
Omdat mijn verzorgersters nog niet zo'n stille hand hebben moeten ze van mij met sidepull (bitloos en in dit geval zachte inwerking, daar gevoerde neusriem) rijden. Zodat ze hem niet per ongeluk in de mond rukken.

Nu is het bij mijn vreetzakje erg moeilijk om hem van dat eten af te houden, want hij buit elke kans die hij krijgt uit en als hij er geen krijgt neemt hij ze wel Clown
Ikzelf heb het redelijk onder controle, maar je moet er echt alert voor zijn. En als die kop eenmaal beneden is is het moeilijk om hem weer naar boven te krijgen, zeker met die sidepull.

Dus zoek ik nu een oplossing waardoor hij met zijn kop (net) niet tot op de grond kan, waardoor ik al een boel problemen kan voorkomen. Dit enkel voor als zij rijden, zodat ze het niet meer zo moeilijk met hem hebben en er plezier in blijven houden.
Een bijzet zou bijvoorbeeld al werken, maar ik heb altijd gehoord dat je geen bijzet op buitenritten mag gebruiken. Want als het paard dan struikelt of zo -en de grond is bij ons niet erg gelijk- heeft hij zijn hals nodig om zijn evenwicht weer te vinden en daar komen dus vaak ongelukken van.

Klinkt logisch Tong uitsteken Maar wie heeft er dan een betere oplossing om hem van het vreten af te houden? }>

Sorry, lang verhaal, maar nu weten jullie exact wat het probleem dus is.

Lowara

Re: Bijzetteugels op buitenritten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:44

zowiezo kun je wel iets van een hulpteugel gebruiken hoor.
Ikzelf rij 80% van de tijd op buitenritten met een elastiek ( ehm.. halsverlenger) en dat gaat prima.
ik denk dan ook dat je best zo'n bijzet teugel kan gebruiken, maar er voor moet zorgen dat deze niet zo strak gaat zitten.
Want dan krijg je wel problemen als je op oneffen grond komt te rijden en het paard moeite kan krijgen met zijn evenwicht.
Dus gewoon wat losser erop, zodat het paard niet naar de grond kan, maar de bewegings vrijheid tijdens het lopen niet teveel belemmerd gaat worden.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:58

Ik zou het niet met een bijzet doen maar liever met een touwtje die je vanaf de ringen van het zadel naar het hoofdstel laat lopen.
Dan heeft hij iets meer vrijheid maar kan hij niet naar de grond

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 19:37

Kan een paard met bijzetteugel niet grazen? Volgens mij wel hoor. Of je moet de bijzet hoog aan je zadel vastzetten.

Ik heb vroeger toen ik de Penny nog las iets gelezen: een touwtje vanaf de bitringen door de lusjes van de frontriem aan je zadel vastmaken (zitten van die ringetjes bij de boom). Maar volgens mij bedoelt fjordygirl dat ook.

Succes!

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:11

Klopt chocolaatje dat bedoelde ik maar ik kon het niet zo goed onder woorden brengen.

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:30

Denk niet dat hulpteugels iets op gaan lossen...
Het is toch iets rijtechnisch....met of zonder bit ..je paard luistert niet naar jou.
Probeer constant erbij te blijven zodat hij de kans niet krijgt om te gaan staan vreten Vork
Ik heb zelf ook zo een lekkerbek gereden en ik weet dat het moeilijk is maar been eraan ,contact houden en als je nog maar denkt Vork been geven,contact houden met de mond en met je stem duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is.
En zorg dat hij de kans niet krijgt om de teugels uit je handen te rukken en zijn/haar eigen zin doet.
En consequent zijn....dat betekend dus nooooit meer met een hoofdstel aan laten eten...dat doet hij/zij maar in zijn vrije tijd.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:36

Met kleine kinderen op ponies zie je vaak het volgende:

men neme 2 strotouwtjes, 1 gaat links aan het zadel en 1 rechts (dus aan het ringetje van je martingaal). Dan gaat dat onder het hoofdstel door (hoogte bakstuk, bóven frontriem en gaat dan naar het bit. Zo kan je paard niet met zijn neus naar de grond, maar heeft het ook geen hinder van het touwtje.

Met deze methode voorkom je een hoop ongelukken die je met bijzets en andere hulpteugels wel kan hebben.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:41

imker schreef:
Met kleine kinderen op ponies zie je vaak het volgende:

men neme 2 strotouwtjes, 1 gaat links aan het zadel en 1 rechts (dus aan het ringetje van je martingaal). Dan gaat dat onder het hoofdstel door (hoogte bakstuk, bóven frontriem en gaat dan naar het bit. Zo kan je paard niet met zijn neus naar de grond, maar heeft het ook geen hinder van het touwtje.

Met deze methode voorkom je een hoop ongelukken die je met bijzets en andere hulpteugels wel kan hebben.

Dat was dus al twee keer gezegt Lachen

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 20:42

Dus: is het een beproefde methode, die meerdere mensen goed bevalt. Trek hieruit je conclusies en.... probeer!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:34

pompom schreef:
Denk niet dat hulpteugels iets op gaan lossen...
Het is toch iets rijtechnisch....met of zonder bit ..je paard luistert niet naar jou.
Probeer constant erbij te blijven zodat hij de kans niet krijgt om te gaan staan vreten Vork
Ik heb zelf ook zo een lekkerbek gereden en ik weet dat het moeilijk is maar been eraan ,contact houden en als je nog maar denkt Vork been geven,contact houden met de mond en met je stem duidelijk maken dat dit ongewenst gedrag is.
En zorg dat hij de kans niet krijgt om de teugels uit je handen te rukken en zijn/haar eigen zin doet.
En consequent zijn....dat betekend dus nooooit meer met een hoofdstel aan laten eten...dat doet hij/zij maar in zijn vrije tijd.

Het gaat ook niet om MIJ, maar om twee kleine meisjes die hem (wat dat betreft) niet de baas kunnen. Dus zoek ik iets wat bij hun wel werkt, zodat hij er CONSEQUENT aan gehinderd wordt.

Even goed lezen dus Vork

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 21:35

OK, heel hard bedankt allemaal, dan ga ik het dus maar eens met die touwtjes proberen }>