bijten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maryo

bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 23:28

Ik ben sinds zondag de nieuwe eigenaar van een appaloosa hengstje van 95cm hoog. Hij wordt eind Augustus 3jaar.

Hij komt zo uit de opfok en staat nu nog even apart van mijn andere pony, om te kijken of hij echt niets onder de leden heeft. (Beter safe than.......)
Hij is echt niets gewent, er is nooit iets mee gedaan. Ik ben blij dat het een kleintje is.

Wat voor mij op het moment het grootste probleem is, hij BIJT.
Nou heb ik hem natuurlijk al wat tikken verkocht, (ook een paar op zijn neus) Nu bijt hij dus heel snel en deinst hij daarna achteruit, omdat hij weet dat ie een tik krijgt.

Hij doet het af en toe als je met hem loopt, hapt hij ineens in je. (dat is nog een soort van speels, maar dat doet ook zeer) Vanmiddag beet hij echt gemeen en gemeend Verdrietig
Maar vooral zodra ik met een borstel kom. Ik heb hem al heel strak vastgezet en dan oefenen met een badborstel. (Lange steel, zodat ik uit de buurt van zijn benen kan blijven) Hij probeerd dan constant te bijten.

Nog tips om hem hiervan af te helpen? Zou een leuk begin zijn. (dan nog het slaan en laten vallen met voetje geven)

Anita_D

Re: bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 01:16

Maryo schreef:
Ik ben sinds zondag de nieuwe eigenaar van een appaloosa hengstje van 95cm hoog. Hij wordt eind Augustus 3jaar.

Hij komt zo uit de opfok en staat nu nog even apart van mijn andere pony, om te kijken of hij echt niets onder de leden heeft. (Beter safe than.......)
Hij is echt niets gewent, er is nooit iets mee gedaan. Ik ben blij dat het een kleintje is.

Wat voor mij op het moment het grootste probleem is, hij BIJT.
Nou heb ik hem natuurlijk al wat tikken verkocht, (ook een paar op zijn neus) Nu bijt hij dus heel snel en deinst hij daarna achteruit, omdat hij weet dat ie een tik krijgt.

Hij doet het af en toe als je met hem loopt, hapt hij ineens in je. (dat is nog een soort van speels, maar dat doet ook zeer) Vanmiddag beet hij echt gemeen en gemeend Verdrietig
Maar vooral zodra ik met een borstel kom. Ik heb hem al heel strak vastgezet en dan oefenen met een badborstel. (Lange steel, zodat ik uit de buurt van zijn benen kan blijven) Hij probeerd dan constant te bijten.

Nog tips om hem hiervan af te helpen? Zou een leuk begin zijn. (dan nog het slaan en laten vallen met voetje geven)

Ik herken dit wel, mijn paard is zes jaar en hengst, en die probeert dit ook nog steeds.
Ik straf het af met een tik en met een boze stem, en daarin moet je hem eigenlijk voor zijn, dus als je het aanziet komen meteen een brul geven.
Het probleem is alleen dat ze zo snel zijn Bloos
Mijn paard bijt gelukkig niet door, het is meer kliergedrag, maar als je er geen rekening mee houdt is het niet echt fijn.

Omdat je paard drie is en nog steeds bijt, kun je er wel van uit gaan dat er tegen dat gedrag niet hard is opgetreden bij de vorige eigenaar.
Die taak ligt dus nu bij jou.
Met consequent een tik en je stem verheffen moet het wel goed komen lijkt me.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 06:47

ik ben er niet zo voor om te slaan als ze bijten, ze worden daar behoorlijk kopschuw van...

als hij bijt?

terugbijten!
een ander paard zou dat ook doen, dus pak hem in zijn nek, knijp in een velletje, of bijt erin..
hahah klinkt raar maar werkt wel!

ik heb vroeger een verzorgpaard gehad en die beet ook, de eigenaar zei tegen me:
"als ze bijt, pak je haar oor en bijt erin"
heb ik gedaan, en ze heeft echt waar niet meer gebeten.
Haha! Haha!

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:34

ellepel schreef:
ik ben er niet zo voor om te slaan als ze bijten, ze worden daar behoorlijk kopschuw van...

als hij bijt?

terugbijten!
een ander paard zou dat ook doen, dus pak hem in zijn nek, knijp in een velletje, of bijt erin..

ik heb vroeger een verzorgpaard gehad en die beet ook, de eigenaar zei tegen me:
Haha! Haha!

Helemaal mee eens. Een paard wordt er schuw van als je hem steeds maar gaat slaan. Ik heb ookn zo'n verzorgpaard gehad(Helena een friese merrie) en die beet best wel vaak en trapte ook nog wel eens. Nou als zij beet, beet ik terug, als ze trapte trapte ik terug, als ze sloeg, sloeg ik terug, dan weet het paard tenminste dat dat niet fijn is. En zinsdien beet en trapte ze niet meer zonder reden Knipoog (of gewoon zachtjes met haar lipjes.)
in ieder geval veel suc-6 ermee Haha!

Maryo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 11:38

Nou dat klinkt veel belovend.
Blijven straffen dus. Ik zal het eens proberen met "terug bijten". Klinkt logisch.

Bedankt, groetjes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:45

en een hele harde schreeuw erbij geven!

schrikken ze van en helpt ook.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:04

Als eeb paard mij bijt of hij hapt krijgt hij gewoon een pets tegen zijn neus, heb nog nooit een pony gehad die daar kopschuw van werd hoor, kwestie van een goede timing. als een paard dan nog blijft bijten dan treed je niet hard genoeg op, hij heeft gewoon maling aan je. Ik zou hem dan eens echt hard op zijn plek zetten zodat hij het voorlopig niet vergeet. Wees er wel zeker van dat hij vroeger niet mishandeld is geweest o.i.d want dan kan het zijn dat hij gewoon vals is gemaakt en dan kan je beter eerst zijn vertrouwen winnen en het rustiger aanpakken.
Maar als het gewoon bijten is zonder aanleiding hard aanpakken! Liever 1 keer hard dan 10 keer zachtjes zonder effect. Veel succes.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:40

ik sluit me volkomen aan bij Brendageene
je zegt dat tie het met wandelen ook doet.. jullie zullen me nou wel extreem hard vinden maar ik zou gewoon een keertje met een heel klein zweepje lopen..

mocht tie bijten.. KLETS op zn neus.. beter een keer hard zodat tie zich het apenzuur schrikt dan 10 te zacht..

JIJ moet consequent zijn en hard optreden.. het is een jong paard en als je er nu nix aan doet kan je het vergeten...

maar wat dat terugbijten betreft.. ik moet je zeggen dat mijn paard me een keer beet.. toen heb ik dr bovenlip gepakt.. en echt mn hoektand erin gezet.. ze heeft een half uur staan flemen...

en ze heeft me nooit meer gebeten..

ik zal beginnen met hard terugbijten..
help dat niet..HARD OPTREDEN..

succes

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 16:31

ellepel schreef:

als hij bijt?

terugbijten!

Haha! Haha!

Ha ha ik vroeger ook met mijn verzorgpony, precies hetzelfde. Dus terugbijten. Succes!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:19

ellepel schreef:

als hij bijt?

terugbijten!

Haha! Haha!

Het ligt eraan hoe je paard is, mijn paard geeft er niks om, dus ik ben waarschijnlijk niet eens hard genoeg nog voor hem Knipoog
Mijn paard wordt eerder kopschuw van gedoe aan zijn oren, en bijten erin, ik zou er niet eens bij kunnen, hij blijft daar echt niet voor staan Haha!

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 23:36

Promessa schreef:
jullie zullen me nou wel extreem hard vinden maar ik zou gewoon een keertje met een heel klein zweepje lopen..

mocht tie bijten.. KLETS op zn neus.. beter een keer hard zodat tie zich het apenzuur schrikt dan 10 te zacht..

Nee eerder onnodig. Waarom met een zweep? Met mn hand bereik ik t zelfde in ontzag, niet in pijn, maar pijn is niet nodig.

Promessa schreef:
maar wat dat terugbijten betreft.. ik moet je zeggen dat mijn paard me een keer beet.. toen heb ik dr bovenlip gepakt.. en echt mn hoektand erin gezet.. ze heeft een half uur staan flemen...

Zonder grapjes, dan heb ik nog een hap in mn gezicht te pakken. Ik ga niet bijten een pets voor zn kop begrijpen ze stuk voor stuk en kopschuw worden ze ook echt niet als je DIRECT uithaalt. Ze moeten natuurlijk wel weten waar t over gaat.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-05 12:11

Promessa schreef:

Zonder grapjes, dan heb ik nog een hap in mn gezicht te pakken. Ik ga niet bijten een pets voor zn kop begrijpen ze stuk voor stuk en kopschuw worden ze ook echt niet als je DIRECT uithaalt. Ze moeten natuurlijk wel weten waar t over gaat.
[/quote]

ja maar mijn paard is de jouwe niet...
de een bijt dan nog een keer en de anders niet...
de mijne stond er echt wel ff van te kijken hoor... en ze heeft me daarna nooit meer gebeten.. dus het heeft in mijn geval wel gewerkt...