Hoefteer, goed of slecht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laatmederin

Hoefteer, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 23:26

Hallo allemaal,

Vroeger teerde ik om de week de hoeven van mijn pony. Iedereen bij ons op stal deed dat, om de hoeven in een goede conditie te houden. Nu hoor ik de laatste tijd juist vaak van mensen dat teren juist slecht voor de hoef zou zijn Verward

De vraag is dus, wat zijn de voors en tegens van hoefteer.

Pops

Re: Hoefteer, goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:28

Hmm.. Domme vraag misschien?
Maar is hoefteer hetzelfde als hoevevet? Neen zeker?
Hoefteer is dikker ofzo? Bloos
Of is dit nu echt zoo een domme vraag Haha!

laatmederin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 23:58

Nou ja, gezien het kennelijk uit zwang raken van het gebruik van teer is het niet zo'n gekke vraag denk ik.

Maar het is idd iets anders dan vet. Hoefteer is van dat dikke donkerbruine spul (dat zulke mooie onuitwasbare vlekken op je kleren achter laat Haha! )

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:03

Nja dan kan ik je niet helpen Bloos Een meisje op de manege gebruikt het wel, maar verder zie ik het bij ons niet veel gebruikt worden, eerder het gewone vet.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 00:07

laatmederin schreef:
Nou ja, gezien het kennelijk uit zwang raken van het gebruik van teer is het niet zo'n gekke vraag denk ik.

Maar het is idd iets anders dan vet. Hoefteer is van dat dikke donkerbruine spul (dat zulke mooie onuitwasbare vlekken op je kleren achter laat Haha! )

en teer gebruik je op de rotstraal en vet op de hoef (buitenkant, op het hoorn)
ik gebruik het eigenlijk bijna nooit, ik heb het een x gebruikt toen mijn eerste pony bekapt werd en het begon te bloeden. en dan smeer je het op dat plekje in de hoef om het bloeden te stelpen!

(tenminste dat was vroeger zo) heb het nu nooit meer gebruikt.
alleen hoefvet, maar dat ook alleen hoogstens 1 x in de week en nadat ik met water het been had afgespoten.
als je er namelijk vet opsmeert op een droge hoef kan de hoef geen vocht meer opnemen!
En krijg je droge brokkelende hoeven!
dus eerst vochtig maken en dan 2 minuten later hoefvet smeren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 06:49

ik heb altijd geleerd dat je alleen moet teren asl hoeven en straal te nat zijn...
dan teer ik en verder dus helemaal nooit...

mijn potje teer is dus al zo'n tien jaar oud....
Tong uitsteken

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 06:53

Teren raakt inderdaad uit de tijd.
@daantjuhhh teer moet je juist niet op rotstraal smeren! Dan sluit je het af en kan het er niet uit! Dan kan de rotstraal zeg maar naar binnen slaan en ben je verder van huis. Met zachte stralen kun je beter Egyptische gel of Hoof & sool hardener etc gebruiken.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 07:30

Ik teerde ook altijd 1x in de week, en toen kwam de hoefsmid en hij zei dat teren juist slecht is.
Rotstraal heeft geen zuurstof nodig om te groeien, en als je gaat teren kan er geen zuurstof meer bij komen en krijg je juist rotstraal.
De hoefmsid adviseerde mij om rotstraal te voorkomen, een plantenspuitje met een beetje chloor en water en dan 2x per week sprayen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:33

Ipsilonka schreef:
Teren raakt inderdaad uit de tijd.
@daantjuhhh teer moet je juist niet op rotstraal smeren! Dan sluit je het af en kan het er niet uit! Dan kan de rotstraal zeg maar naar binnen slaan en ben je verder van huis. Met zachte stralen kun je beter Egyptische gel of Hoof & sool hardener etc gebruiken.

Ja, maar dat was me opgedragen omdat mijn pony daar bloede en het niet wou stelpen!
Als een paard uit zijn hoef bloed bloed dat heel lang door en daarom moest ik er daar teer opsmeren, verder heb ik het nooit gebruikt en ga ik ook niet aan beginnen!

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 10:45

Ik teer heel af en toe nog als d'r hoeven heel zacht worden in de winter bijvoorbeeld.

Vet gebruik ik nooit, werkt voor geen meter vind ik.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 12:29

Teer kan je op de stralen smeren als die te zacht zijn.
Het heeft een uitdrogend effect waardoor de stralen harder worden.
Teer werkt net als Goretex; vocht en vuil kan er niet in, maar het laat wél zuurstof door.
(Moet je er geen centimetersdikke laag op doen natuurlijk.)
Omdat je het afsluit voor vocht en vuil kan het goed helpen tegen (ontstaan van) rotstraal, maar het nadeel is dat je de bacterie zelf niet meer kan bereiken met ontsmettingsmiddel.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 14:53

voor mijn pony is teer goed. ze heeft niet zulke hele goede hoeven. ik teer alleen in de winter als haar oeven te zacht worden. dit op aanraden van mijn hoefsmid. haar hoeven zijn namelijk net sponzen als ze te nat worden. en ik wil het haar niet aan doenom haar op stal te zetten, ze staat veel liever in de bak of het weiland. dus teer ik haar hoeven, meestal 2x in de week, als het nodig is vaker. en het helpt echt. dus ik zie bij mijn pony alleen maar voordelen!! ik geef haar trouwens wel na de natte periode altijd een 30 dagen kuur biotine, ik heb zelf het idee dat de schade die ze dan heeft op gelopen van het natte weer, dat dat dan hersteld word.

over hoeven vet: mijn paard heeft dat dan weer nodig die heeft vaker droge hoeven. dan zet ik hem eerste een tijdje in natte modder ofzo, dat er goed veel vocht in trekt en dan invetten. helpt ook heel goed.

nou ik hoop dat je hier wat aan hebt. nadelen weet ik eigelijk niet....

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 15:21

Ik hoop dat teer niet slecht wordt, want mijn potje staat (gelukkig) al een paar jaar ongebruikt op de kast. Ik zeg "gelukkig", want ik gebruikte het ten tijde van rotstraal, op aanraden van de smid. Momenteel gebruik ik niets meer. Af en toe durf ik weleens een likje vet over haar hoeven halen als ik haar benen afgespoten heb, maar dat gebeurt helemaal niet vaak (het vet bedoel ik dan, het benen afspuiten wel). De smid zegt dat ze heel stevige, mooie hoeven heeft, dus ga ik er ook niet teveel aan zitten frunniken. Clown
Bij ons op stal merk ik trouwens dat het meer een trend is. Een aantal jaren terug was iedereen duchtig aan het teren en plakte de gang constant onder (en denk maar niet dat je het zomaar wegkrijgt), nu gebruikt nog amper iemand het. De hoefolie met kwastje bij in de dop zijn momenteel erg trendy.

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:04

Ik teer noooit ..
Vetten pas sinds ik op wedstrijd ga voor het plaatje.. maar niet functioneel

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:06

Mij is gewoon altijd verteld dat als het niet nodig is je het ook niet moet doen.
Als je hoefsmid het je aanraad, oke, maar anders gewoon met rust laten! Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 23:23

Ik teer al jaren niet meer Volgens mij ben ik daar ongeveer meegestopt toen ik van Bruin naar de boerderij ging. Was er ook altijd te lui voor, het gaf zo'n onwijze bende Bloos

Heb in al die jaren nog nooit problemen met de hoeven gehad Vetten doe ik ook bijna nooit, meestal alleen voor concours even snel en dan maak ik het ook nog altijd eerst nat.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 09:26

Advies van mijn hoefsmid: Als je paard goede hoeven heeft, helemaal niks aan doen!