Zweetdekens - Wanneer hoe wat

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Zweetdekens - Wanneer hoe wat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-05 19:08

Ja, ik begin weer flink te twijfelen... Vandaag merrie nat op stal gezet zonder een dekentje, en het knaagd nu al weer vreselijk aan mijn maag...

Het weer wordt weer beter, de paarden zweten sneller...

Ik heb laatst mijn dikke wollen omgewisseld in een wat dunnere fleece deken. echter, met het warme weer, heeft het op doen van die deken op stal een wat averechtse werking. Mevrouw lijkt eerst alleen maar warmer en natter eronder te worden... Dat is heel anders dan als ik een vliegendekentje met een laagje stro op leg of helemaal nits...

Nu was het vandaag redelijk flink afgekoeld, maar ondanks dat was ze behoorlijk bezweet. Flink uitgestapt, maar ze kwam toch nog redelijk nat haar stal in. Heb een fleece deken even opgehad, maar weer hetzelfde; het leek eronder flink warm te worden... Ik weet dat dat redelijk normaal is, eerst warmer voordat ze droog wordt... Maar heb ondanks dat het wat kouder was dan afgelopen dagen (dan heb ik geen dekentje meer op), heb ik vandaag het deken afgelaten (wel deuren dicht). Ik weet niet of dat het juiste was, heb er zelf niet echt een goed gevoel over achteraf, maar daarnaast; ik ben vrij snel bezorgd Bloos

Maar nu is mijn vraag, wat is het beste voro het diertje? Is het erg dat ze eerst wat warmer en natter eronder lijkt te worden, en gewoon de deken op te laten (die dan later in de avond af wordt gehaald door de eigenaar als ze droog is). Of kan het helemaal geen kwaad dat ik haar zonder heb laten staan met dit weer...

Ik ben benieuwd naar jullie inzichten en methoden.

Anoniem

Re: Zweetdekens - Wanneer hoe wat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:29

Ik kijk zelf naar de wind en de temperatuur. Als het boven de 15 graden is, paard is eventueel nog wel nat, maar wel op adem, en het waait niet hard, of koude wind. Dan zet ik haar zo (bloot) terug op stal/paddock. Is het kouder, dan gaat de zweetdeken erop, heb nu een stel van wol, en die helpen beter dan die van fleece.

In de winter of met echt koude wind, dan probeer ik haar op stal te lokken met de deken op. Dat ze dus een beetje binnen blijft tot ze echt wat droger is en de deken weer afkan.

Het is nu weer wel wat frisser enzo, dus ik denk niet dat die deken kwaad kan. Als je m gewoon 's avonds weer laat afhalen. Bovendien staan jouw paardjes nog wel 's nachts op stal Lachen En ik denk ook niet dat het geen kwaad kan als ie niet oplag, omdat het niet tochtte, en het niet echt koud is nu.

Follytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:34

als het boven de 10 graden is, vind ik dat je paard (mits het geen kouwkleum is) zonder dek kan staan. Een zweetdeken is dan ook niet nodig, mits hij niet bezweet is. Als hij erg nat word van een zweetdeken, is het misschien verstandiger om een zomerdek ofzoiets op te doen. Dat houd minder de lucht vast en beschermt toch de rug..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-05 18:26

Bedankt voor jullie antwoorden. Vandaag stond ze me nog vrolijk en gezond aan te kijken, dus dat van gisteren heeft niet veel kwaad gehad Knipoog

Vandaag was de keuze niet zo moeilijk, en had ik haar vroeg in de middag naar buiten gegooid, zodat ik zelf het deken af kon halen bij weggaan. Ze was nog wel nat, maar meer van de regen, en toch lekker rustig afgekoeld en niet meer warm onder het deken.

Ik ga denk ik toch maar op zoek naar een hele dunnen 'zweetdeken', de fleece en wolle die ik nu heb vind ik eigenlijk toch wel aardig dik... En mijn vliegendeken weer te koud.

figora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:29

Tancreda4 schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden. Vandaag stond ze me nog vrolijk en gezond aan te kijken, dus dat van gisteren heeft niet veel kwaad gehad Knipoog

Vandaag was de keuze niet zo moeilijk, en had ik haar vroeg in de middag naar buiten gegooid, zodat ik zelf het deken af kon halen bij weggaan. Ze was nog wel nat, maar meer van de regen, en toch lekker rustig afgekoeld en niet meer warm onder het deken.

Ik ga denk ik toch maar op zoek naar een hele dunnen 'zweetdeken', de fleece en wolle die ik nu heb vind ik eigenlijk toch wel aardig dik... En mijn vliegendeken weer te koud.

Misschien is de katoenen jeansdeken van Imperial iets voor je? Zie www.pourcheval.nl (nu ook leverbaar in 175 btw)